25.2. – Vodíková mobilita je považována za jednu z technologií pro dekarbonizaci dopravy, mimo jiné je také zakotvena v Národním akčním plánu čisté mobility. Web cistadoprava.cz analyzoval aktuální stav vodíkové mobility v zemích Evropské unie na základě dostupných dat o plnicích stanicích (H2) a vozidlech FCEV, která vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva. Zprávu přineslo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Aktuálně
25.2. – Letecká společnost Smartwings rozšířila svoji flotilu o další nový letoun Boeing 737 MAX 8. Během jednoho měsíce jde již o druhé nové letadlo tohoto typu, které Smartwings před nadcházející letní sezónou obdržely. Do června by se stávající flotila 48 letadel měla rozrůst ještě o další 4 nové stroje.
25.2. – Globální poskytovatel logistických řešení DB Schenker ve svém skladu v Pardubicích využívá autonomního mobilního robota Dexory nové generace. Je významnou pomocí při inventarizaci skladových položek. Od předchozí verze se liší především pokročilou navigací a lepší schopností přizpůsobit se provozním podmínkám.
25.2. – Developerská společnost Concens Investments zahájila v návaznosti na vydání platného stavebního povolení výstavbu III. fáze areálu Ostrava Airport Multimodal Parku (#OAMP) u Letiště Leoše Janáčka v Ostravě Mošnově. Automobilka BMW ji využije jako špičkové centrum pro svou zámořskou logistiku.
25.2. – Emirates SkyCargo, nákladní divize největší mezinárodní letecké společnosti, potvrzuje svůj dlouhodobý závazek vůči africkému trhu. Každý týden přepraví více než 3 800 tun zboží z Afriky i zpět, přičemž mezi nejčastější komodity patří čerstvé potraviny a řezané květiny. Společnost zároveň oznámila strategické partnerství se společností Astral Aviation, jednou z předních afrických nákladních aerolinií, s cílem posílit mezinárodní obchod a usnadnit africkým exportérům přístup na globální trhy.
24.2. – Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek představili v pátek 21. února 2025 konkrétní kroky k záchraně evropského automobilového průmyslu. Česká republika spolu s Itálií, Rakouskem, Polskem a dalšími státy rozšiřuje tzv. Alianci na obranu konkurenceschopnosti, která prosazuje zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu.
24.2. – „SP ČR oceňuje kroky ministra dopravy Martina Kupky a považuje za klíčové prosadit návrh plnění emisních limitů za pětileté období. Vzhledem k pomalejšímu rozvoji čisté mobility, poklesu prodejů elektromobilů i plug-in hybridů v EU a celkové ekonomické stagnaci je nezbytné přistoupit k revizi současného nařízení o emisích CO₂ pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Revize musí proběhnout ještě letos. Případné pokuty za nesplnění přísných cílů by dále oslabovaly konkurenceschopnost evropských automobilek, a omezily jejich schopnost investovat do výzkumu a vývoje. To by ve výsledku ohrozilo financování dekarbonizace automobilového průmyslu i silniční dopravy. Kromě pětiletého průměru je potřeba zvážit i postupný phase-in vozidel do plnění cílů a umožnit do budoucna plnění cílů i díky hybridům,“ řekl Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR.
24.2. – Sdružení ČESMAD Bohemia uvedlo, že Evropská komise zřejmě trvá na tom, aby podnikatelé povinně pořizovali do svých fleetů bezemisní vozidla. Vyplynulo to předminulý týden z diskuse na vysoké úrovni o budoucnosti automobilového průmyslu EU.
24.2. – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zdůrazňuje klíčovou roli železnic při posilování obranných schopností EU v době rostoucích bezpečnostních hrozeb, jako je například invaze na Ukrajinu. Posílení připravenosti EU na odvrácení a řešení takových hrozeb se stalo hlavní prioritou politické agendy EU. V pozičním dokumentu, který členové CER jednomyslně schválili na svém nedávném valném shromáždění 18. února v Bruselu, CER uvádí kroky potřebné k zajištění lepší reakce evropského železničního systému.
24.2. – Slovenský nákladní dopravce ZSSK CARGO už převzal všechny lokomotivy z dvaceti kusové série modernizací řady 742, které mu pod označením EffiShunter 1000-M dodala společnost CZ LOKO. Poslední tři stroje obdržel koncem ledna. „Šlo o první takto rozsáhlou zakázku pro slovenského železničního dopravce. Zároveň je to jeden z našich nejúspěšnějších modernizačních projektů a otevírá nám dveře na další trhy,“ uvedl Jan Kutálek, obchodní ředitel a člen představenstva CZ LOKO. Smlouva byla podepsána v červnu 2022, samotné práce začaly v únoru 2023. Čtyři EffiShuntery 1000-M jsou vybaveny evropským zabezpečovačem ECTS.