29.4. – Prezident republiky dne 24. dubna 2025 podepsal novelu zákona, která vytváří jasný legislativní rámec pro provoz autonomních vozidel na českých silnicích. Novela umožní od 1. ledna 2026 provoz vozidel vybavených systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3. Česko je tak, např. spolu s Německem, jednou z prvních evropských zemí, kde řidiči budou moci na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, předat řízení vozidlu. Přijetí novely představuje významný krok nejen směrem ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale i k podpoře investic do moderních technologií a posílení konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu na globálním trhu. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), které se na přípravě legislativy aktivně podílelo, již zahájilo práce na dalším rozvoji podmínek pro provoz plně autonomních vozidel úrovně L4+.
Silniční doprava
29.4. – Společnost Schmitz Cargobull úspěšně obnovila certifikát GDP pro telematický systém TrailerConnect, díky čemuž může i nadále nabízet zákazníkům z farmaceutického průmyslu certifikovaná vozidla ex works.
29.4. – Skupina ORLEN Unipetrol pokračuje v naplňování své strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace. Součástí této strategie je i rozvoj využívání elektrické energie z obnovitelných zdrojů, a to nejen v průmyslu, ale také v dopravě. Mimo jiné také v maloobchodní síti ORLEN, v rámci které budou na vybraných čerpacích stanicích instalovány fotovoltaické elektrárny (FVE). První dvě instalace byly úspěšně realizovány na čerpacích stanicích ve Slané u Semil, Velvarech a České Skalici.
28.4. – Od pondělí 28. dubna 2025 začne provoz na dálnici D7 na trase Kněževes – Středokluky částečně ovlivňovat výstavba nouzových zálivů. Upozornilo na to Ředitelství silnic a dálnic. V prvních dnech půjde o přípravnou fázi, především o rozmisťování betonových svodidel po stranách dálnice, v místech plánované výstavby.
27.4. – Od 1. března 2025 byl Daniel Ďuriš jmenován technickým ředitelem celého holdingu Šmídl. Dosud působil na stejné pozici ve společnosti Šmídl, s. r. o., kde úspěšně vedl technické týmy a rozvíjel oblast správy vozového parku. Jeho dlouhodobé výsledky a systematický přístup vedly k rozšíření jeho zodpovědnosti také na společnost NIKA Logistics, a. s. V nové roli bude odpovídat za sjednocení a strategické řízení technických operací napříč celým holdingem, a to s cílem zvýšit efektivitu, podpořit inovace a přispět k dalšímu rozvoji technické infrastruktury skupiny.
26.4. – Po loňské úspěšné premiéře připravila společnost MD logistika spolu se svými partnery znovu akci Road Safety Tour. Na královehradeckém dopravním polygonu se jí zúčastnilo na šest desítek řidičů. Připomněli si zde teoretické zásady bezpečné jízdy a prakticky si vyzkoušeli zvládání krizových situací za volantem. Akce má pomoci zvýšit bezpečnost na našich silnicích a je určena především pro obchodní partnery zapojených firem.
25.4. – Výběr mýtného v březnu vzrostl meziročně o 11,7 %. Dopravci uhradili celkem 1,66 miliardy korun, což je historicky nejvyšší suma od roku 2007. CzechToll zpracoval více než 103 milionů mýtných transakcí, meziročně o 6 % více. K růstu výběru mýtného i počtu transakcí přispěl mimo jiné jeden pracovní den navíc ve srovnání s březnem 2024.
22.4. – Růst elektromobility v České republice pokračoval také v letošním prvním čtvrtletí. Potvrzují to statistiky čerpání energie, kterou od ledna do března řidiči elektroaut odebrali u stojanů ČEZ – největší české veřejné dobíjecí sítě. Meziročně to bylo o 1,2 milionu kWh více, což je 70procentní nárůst. Vedle dalších tisíců nových zákazníků podpořilo zájem o odběry pokračující rozšiřování sítě a zkracování časů dobíjení. Využívání ultrarychlých stojanů podporuje ČEZ i zvýhodněnými tarify. Síť stojanů roste díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava i prostřednictvím investic z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
22.4. – Škoda Auto používá jako prvotní náplň do nových dieselových modelů a pro tankování nákladních vozů v logistice udržitelné palivo HVO neboli hydrogenizovaný rostlinný olej. Jedná se o syntetickou naftu, která na rozdíl od bionafty, tvořené složkami ze zemědělských plodin, pochází z odpadních zdrojů. HVO palivo se vyrábí z odpadních tuků a olejů s využitím chemického procesu hydrogenace. Pro její výrobu tedy není nutné zabírat zemědělskou půdu, a proto je palivo HVO ještě udržitelnější. Tuto bionaftu pokročilé generace dodává státní podnik ČEPRO. Zavedení HVO paliva je jedním z mnoha opatření pro dekarbonizaci realizovaných v rámci celé firmy Škoda Auto s cílem výrazně snížit uhlíkovou stopu podnikatelských aktivit společnosti. V oblasti výroby a logistiky chce česká automobilka do konce desetiletí dosáhnout uhlíkově neutrálního provozu ve všech svých závodech v České republice a v Indii.
21.4. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Lease Europe začátkem dubna ve Štrasburku svolaly zákonodárce EU a vedoucí představitele odvětí, aby společně vytyčili realistickou cestu k ekologickým firemním vozovým parkům.