12.8. – Německo dosahuje jen malého pokroku v digitalizaci své železniční sítě. Na konci roku 2024 bylo pouze 1,6 procenta federální železniční sítě vybaveno systémem ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém). ETCS je klíčovou součástí standardizace různých evropských systémů řízení vlaků a usnadnění přeshraniční železniční dopravy. Zatímco federální vláda si klade za cíl převést celou železniční síť na tuto technologii do roku 2040, Allianz pro Schiene si stěžuje, že tohoto cíle pravděpodobně nebude dosaženo bez jasné strategie. Allianz pro Schiene to uvedla v tiskové zprávě.
Infrastruktura
12.8. - Ředitelství silnic a dálnic o víkendu odstranilo starou letištní lávku na dálnici D7. Podle ŘSD demolice proběhla podle plánu. Ze staré letištní lávky zbylo 12 t oceli a 40 t betonového recyklátu.
11.8. – Letošní červenec zaznamenal oproti minulému roku 20procentní nárůst výnosů z prodeje dálničních známek. Celkem se jich prodalo více než 1,1 milionu za bezmála 700 milionů Kč. V meziročním srovnání je to o 170 tisíc elektronických známek víc oproti minulému červenci, kdy dosáhl výběr 575 milionů Kč. Dálniční poplatky tak pomáhají zajistit finanční prostředky pro běžící dobudování základní dálniční sítě v České republice. Uvedlo to Ministerstvo dopravy.
10.8. – Ještě před deseti lety bylo zemědělství považováno za jeden z nejkonzervativnějších a nejméně digitalizovaných oborů ekonomiky. Dnes patří mezi odvětví, která dokázala překvapivě úspěšně propojit staletí ověřené postupy s nejmodernějšími technologiemi a vytvořit tak udržitelný model růstu produktivity. To z něj činí opravdovou inspiraci pro stavebnictví, které v digitalizaci základních procesů stále hledá svou cestu. Paradox je zřejmý: zatímco stavební společnosti často investují miliony do nejmodernějších strojů, ve využívání dat zůstávají na úrovni Excelu a papírových výkresů. Jak se mohou z transformace v zemědělství poučit a začít systematicky sbírat data, aby mohly naplno využít potenciál umělé inteligence (AI)? A především – jak začít, aniž by se utopily v technologických experimentech bez jasného obchodního přínosu? Komentář, doporučení a tipy přináší Adam Heres Vostarek, regionální manažer PlanRadaru, evropské platformy pro digitální dokumentaci, komunikaci a reporting během výstavby a správy nemovitostí.
9.8. – Přehřátý asfalt, deformace povrchu, výtluky, které vzniknou během pár dní. Léto je často podceňované jako rizikové období pro silniční bezpečnost – právě v teplých měsících však hrozí řidičům specifická nebezpečí. První české kraje i správci proto začínají zavádět systémy prediktivní údržby. Ty využívají propojení dat z meteostanic, kamer i senzorů a ukazují, jak by v budoucnu mohla vypadat efektivní a bezpečná správa silnic.
8.8. – V severoněmeckých Brémách, na křížení ulic Bennigsenstrasse a Hastedter Heerstrasse, v těchto dnech probíhá instalace rozměrné křižovatky, kterou dopravnímu podniku v Brémách (BSAG) dodala DT – Výhybkárna a strojírna z Prostějova.
7.8. – DKV Mobility představuje nový mýtný box vybavený technologií 4G. Poskytovatel služeb pro mezinárodní mobilitu tímto krokem reaguje na avizované ukončení provozu zastaralých mobilních sítí s technologií 2G v několika evropských zemích. Například Švýcarsko zavede v roce 2026 na základě technologie 4G nový mýtný systém pro vozidla s celkovou hmotností více než 3,5 tuny. Plány na ukončení mýtných služeb používajících technologii 2G do konce roku 2030 oznámily i další země, mezi něž patří Německo, Francie, Nizozemí, Belgie a Norsko. Nová generace mýtného boxu DKV Box Europe rozšíří portfolio služeb společnosti DKV Mobility pro evropské elektronické mýtné systémy EETS (European Electronic Toll Service) ve čtvrtém čtvrtletí 2025.
7.8. – Tento víkend, ze soboty 9. srpna na neděli 10. srpna, bude dálnice D7 na 1. km u Prahy zcela uzavřena. Důvodem je demolice staré letištní lávky nad dálnicí. Výstavba nové totiž značně pokročila. Upozornilo na to Ředitelství silnic a dálnic.
2.7. – Správa železnic zahajuje provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Metropole se tak po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu. Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.
30.7. – „Pohyb v cenotvorbě mýtného zná jen jeden směr, a to je vzhůru. Mýtné původně mělo odrážet náklady na výstavbu a údržbu infrastruktury. Následně k němu přibývaly další složky zohledňující externí náklady jako znečištění ovzduší, nebo hluková zátěž. Naposledy vloni v březnu se mýtné výrazně zvýšilo o příplatek za emise oxidu uhličitého a další ´inflační´ navýšení přišlo letos v lednu. Původně mýto zahrnovalo pouze dálnice, ke kterým se přidaly silnice prvních tříd a některé samosprávy stále usilují o zpoplatnění vybraných komunikací II. a III. třídy. V neposlední řadě se rozšířily i kategorie zpoplatněných vozidel. Především ale roste výše mýtného,“ upozornil na to mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.