Infrastruktura

​Vize dopravy 2050: Krajská města mohou propojit nové silnice, VRT zkrátí cestování

28.4. - Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu stím začnou první stavby zplánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly vPraze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.

​ŘSD začíná na dálnici D7 u Prahy budovat nouzové zálivy

28.4. – Od pondělí 28. dubna 2025 začne provoz na dálnici D7 na trase Kněževes – Středokluky částečně ovlivňovat výstavba nouzových zálivů. Upozornilo na to Ředitelství silnic a dálnic. V prvních dnech půjde o přípravnou fázi, především o rozmisťování betonových svodidel po stranách dálnice, v místech plánované výstavby.


​Cesta k bezpečné automatizaci - roboti mění stavební průmysl

28.4. – Automatizace na stavbách dosahuje nové úrovně díky mobilním robotickým systémům od firmy Baubot. Tato inovativní zařízení využívají k efektivní automatizaci monotónní a fyzicky náročné stavební práce nejmodernější roboty KUKA. Ty nejenže zvyšují produktivitu, ale také výrazně zlepšují bezpečnost, protože nahrazují rizikovou a vyčerpávající práci člověka.


​Do příprav rychlotratě z Brna do Přerova vstupuje Evropská banka pro obnovu a rozvoj

26.4. – Správa železnic uzavřela smlouvu s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) o zajištění přípravy PPP projektu rychlotratě z Brna do Přerova. EBRD bude poskytovat odbornou podporu při zpracování všech podkladů, přípravě zadávací dokumentace a samotném výběrovém řízení.


​V 1. čtvrtletí letošního roku uhradili dopravci na mýtném 4,66 miliardy korun

25.4. – Výběr mýtného v březnu vzrostl meziročně o 11,7 %. Dopravci uhradili celkem 1,66 miliardy korun, což je historicky nejvyšší suma od roku 2007. CzechToll zpracoval více než 103 milionů mýtných transakcí, meziročně o 6 % více. K růstu výběru mýtného i počtu transakcí přispěl mimo jiné jeden pracovní den navíc ve srovnání s březnem 2024.


​Německé sdružení Allianz pro Schiene očekává pokrok v budování železniční infrastruktury

20.4. – Navzdory rekordním investicím do železniční infrastruktury se v loňském roce opět zvýšilo investiční zpoždění ve spolkové železniční síti. Podle zprávy o stavu InfraGO nyní činí 110 miliard eur. Stav spolkové železniční sítě se v roce 2024 dále nezhoršil, ale mírně zlepšil. Německé sdružení Allianz pro Schiene vidí ve zvláštním fondu pro infrastrukturu a plánovaném fondu železniční infrastruktury příležitost, jak v příštích letech snížit investiční zaostávání.


​Vypsána architektonicko-urbanistická soutěž na dopravní terminál v Liberci

17.4. – Správa železnic, Liberecký kraj a statutární město Liberec vyhlásily architektonicko-urbanistickou soutěž na nový přestupní terminál pro vlakovou a autobusovou dopravu. Ten se bude nacházet přímo v areálu současné železniční stanice v Liberci, součástí návrhu budou i okolní dopravní a urbanistické vazby. Cílem soutěže je vybrat nejvhodnější architektonickou koncepci a zároveň tým, který následně zpracuje projektovou dokumentaci stavby.


​Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

16.4. – Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Ministerstvo dopravy přináší základní shrnutí před tím, než ji bude podrobněji prezentovat na konci dubna.


​Hledání koncesionáře pro první PPP projekt na české železnici postoupilo do další fáze

15.4. – Správa železnic v pondělí 14. dubna otevřela žádosti o účast v zadávacím řízení na výběr koncesionáře pro PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla. Zájem mají tři mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy.


​Výrazně roste množství protihlukových stěn u dálnic a silnic I. třídy

11.4. – Stavba protihlukových stěn patří už řadu let mezi pravidelné činnosti Ředitelství silnic a dálnic. Výběr vhodných lokalit vychází z nezávislých měření či posudků, které jsou nutným podkladem pro následné umístění vysokých stěn nebo jiných opatření. Ochrana obyvatel před nadlimitními projevy dopravy probíhá kontinuálně každou stavební sezónu podél vznikajících i současných dálnic a silnic I. třídy napříč Českou republikou.


spinner