Infrastruktura

​DTVS expeduje výhybky pro rychlost trať Brno – Kojetín – Přerov a pro okruh VUZ ve Velimi

13.12. – DT – Výhybkárna a strojírna dokončila zakázky pro dvě klíčové stavební akce na české železniční infrastruktuře. V prosinci budou z Prostějova postupně expedovány dvě výhybky pro rychlost vyšší jak 200 km/h pro zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi a osm výhybek pro modernizaci trati Brno – Kojetín – Přerov, kde se počítá s provozem vlaků rychlostí 200 km/h.


​SŽ: Nový jízdní řád přináší další moderní nástupiště a rozšíření ETCS

12.12. – V neděli začne platit jízdní řád Správy železnic pro rok 2026. Mezi novinky patří zavedení výhradního provozu ETCS na dalších bezmála třiceti kilometrech koridoru z Prahy do Kralup nad Vltavou, evropský zabezpečovač pak začne fungovat také mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Otevře se nové nástupiště na nádraží Jihlava město, v Táboře se vlaky vrátí na zrekonstruovaný most přes Lužnici.


​Lídři ve stavebnictví se shodují – uhlíková stopa bude brzy rozhodovat o přístupu k penězům

9.12. – Českému stavebnictví začíná nová éra. A podle odborníků, kteří se sešli na konferenci Dekarbonizace stavebnictví – vykazování emisí napříč dodavatelským řetězcem, budou v této éře kromě ceny hrát klíčovou roli emise skleníkových plynů. Ne jako abstraktní environmentální téma, ale jako měřitelný ekonomický parametr, který během několika let začne určovat cenu kapitálu, kritéria veřejných zakázek, požadavky investorů i standardy samotných staveb. Atmosféra v Nadaci ABF byla od prvních minut jasná. Dekarbonizace už není volba. Je to nový prvek ekonomiky stavebnictví.


​Diagnostické vozidlo CleveRA Car dodává přehled, který správci využijí právě v zimě

7.12. – V zimním období jsou české silnice pod velkou zátěží. Měnící se počasí, mráz, sněžení a tvorba ledovky testují připravenost silničářů i systému zimní údržby. V posledních letech do tohoto procesu stále výrazněji vstupují digitální nástroje – senzory, prediktivní modely i rozsáhlé datové platformy. Významnou roli v nich hraje také ekosystém CleveRA společnosti VARS BRNO, jehož součástí je CleveRA Car, unikátní mobilní diagnostické vozidlo, které po celý rok sbírá mimořádně přesná data o stavu povrchu vozovek.


​ŘSD zprovoznilo první polovinu modernizované rozvadovské odpočívky na D5

3.12. – Jednou z reakcí na dlouhodobý převis poptávky po stáních pro nákladní automobily je i dlouho plánovaná rekonstrukce oboustranné odpočívky Rozvadov. Ta už vzhledem ke své poloze a dispozičnímu řešení přestala vyhovovat současným potřebám a dlouhodobě není vyhovující ani kapacitně. Tuto skutečnost částečně narovnává právě zprovozněná první polovina odpočívky. V tiskové zprávě to uvedlo Ředitelství silnic a dálnic.


​Správní rada Správy železnic odvolala z funkce generálního ředitele Jiřího Svobodu

2.12. – „Události a informace zveřejněné v posledních dnech otevírají tolik otázek, že setrvání Jiřího Svobody ve funkci by poškozovalo důvěru veřejnosti ve fungování organizace. Nijak tím nepředjímáme závěry policejního šetření a respektujeme presumpci neviny.“ Ve vyjádření po jednání správní rady Správy železnic, které přinášíme v původním znění, to uvedlo Ministerstvo dopravy.


​ŘSD získalo územní rozhodnutí pro první část středočeské D3 mezi Voračicemi a Novou Hospodou

1.12. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo územní rozhodnutí (ÚR) vydané odborem stavebního úřadu Hlavního města Prahy pro stavbu středočeské části dálnice D3 mezi Voračicemi a Novou Hospodou. Jde o první ze souboru staveb na hlavní trase, která ÚR má. Zahájení výstavby se předpokládá do tří let.


​Radek Mátl (ŘSD): Potřebujeme zafinancovat stavby v co největší výši, abychom dokončili dálniční síť do roku 2033

28.11. – Ředitelství silnic a dálnic zprovozní do konce roku téměř 50 kilometrů nových dálnic. Rozpočet na rok 2025 je stabilizovaný. Ve svém komentáři k situaci kolem financování dopravních staveb a k plánům na otevření nových dálničních úseků v letošním roce to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.


​Výběr mýtného se rozšíří na nové úseky dálnic a změní se i mýtné sazby

28.11. – S účinností od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost změny v Systému elektronického mýtného pro vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny. Výběr mýtného bude zahájen na bezmála padesáti kilometrech nově dokončených úseků dálnic. Zároveň dojde k aktualizaci mýtných sazeb v souladu s aktuálně platným nařízením vlády.


​ŘSD: Rozvíjíme inteligentní dopravní systémy informující řidiče

27.11. – „Kromě správy dálnic a silnic I. třídy v České republice věnujeme aktuálně velké úsilí rozšíření Kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS). Touto moderní technologií C-ITS už jsou vybavená vybraná vozidla či přívěsné vozíky ŘSD, současně probíhá rozvoj podpůrné infrastruktury včetně testování systému C-ITS Back Office, který zpracovává konkrétní data.“ Uvedlo to Ředitelství silnic a dálnic v tiskové zprávě.


spinner