12.12. – Dne 4. prosince předala společnost IVECO Bus oficiálně prvních 20 vozidel Crossway LE o délce 12 m společnosti deu.mobil GmbH, regionálnímu provozovateli mobility se sídlem v Landsbergu am Lech (Bavorsko). Vozy jsou určené pro náhradní železniční dopravu (SEV) společnosti DB InfraGO a jsou součástí celkové objednávky 45 jednotek Crossway v rámci širšího projektu 159 jednotek. Jejich uvedení do provozu je plánováno na únor roku 2026 na několika tratích v jižním Německu v souladu se smlouvou uzavřenou se společností deu.mobil GmbH.
Veřejná doprava
11.12. – Společnost Iveco Czech Republic získala dvojí ocenění v prestižní soutěži TOP Odpovědná firma 2025, kterou organizuje aliance Byznys pro společnost. Slavnostní předávání cen se konalo 4. prosince v Kongresovém centru České národní banky v Praze za účasti ministryně spravedlnosti Evy Decroix, hejtmanky Středočeského kraje Petry Peckové, zástupců předních společností, odborníků na udržitelnost a představitelů veřejné správy.
10.12. – Rok 2025 byl pro DPMB významný jak v oblasti vozidel, tak stavebních projektů. Dopravní podnik města Brna dokončil dlouhodobé nákupy, rozběhl velké stavby a pokračoval v modernizaci vozového parku i infrastruktury. Dopravce o tom informoval v tiskové zprávě.
7.12. – Škoda Group v konsorciu se ŽOS Trnava a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických vlaků (BEMU) v celkové hodnotě téměř 332 milionu eur (8 miliard korun). Slovenský dopravce plánuje v příštím roce zakoupit prvních 16 jednotek, o dalších 20 jednotek může dodávky rozšířit díky opci. Nové bezemisní vlaky zmodernizují slovenskou regionální železniční dopravu, nahradí část dieselových souprav na neelektrifikovaných tratích a nabídnou cestujícím komfortní cestování bez nutnosti přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. Díky nasazení nových vlaků se sníží roční emise CO2 až o stovky milionů kilogramů oproti stávajícímu provozu. Část výroby vlaků bude realizována na Slovensku prostřednictví konsorciálního partnera ŽOS Trnava.
1.12. – Škoda Group oficiálně představila první kompletně modernizovanou tramvaj M31 určenou pro švédský Göteborg. Po úspěšném absolvování všech požadovaných certifikačních a provozních testů svezla tramvaj také své první cestující, což je významný milník v probíhajícím programu na modernizaci flotily. Místní organizátor dopravy Västtrafik nyní tramvaj zařadí do pravidelného provozu. Další vozy se v současné době renovují ve výrobním závodě Škoda Group v Ostravě.
27.11. – Změna jízdního řádu, která vstoupí v platnost 14. prosince 2025, patří k nejvýznamnějším událostem na české železnici od okamžiku, kdy byly před dvaceti lety na trase Praha–Ostrava poprvé zavedeny spoje SC Pendolino. „Soupravy českých dopravců čekají nové mezinárodní linky, první skutečně rozsáhlé nasazení souprav jezdících rychlostí až 230 km/h a také historický vstup českého dopravce na zahraniční vnitrostátní trh. Čeští železniční dopravci dlouhodobě patří mezi komerčně nejaktivnější hráče ve střední Evropě – dokáží budovat silnou pozici i v konkurenci tradičně silných rakouských a německých dopravců,“ řekl Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.
25.11. – Škoda Group dokončila výrobu první z 25 nových elektrických vlakových jednotek pro ministerstvo dopravy a spojů Bulharska. Zakázku na dodávku těchto vlaků včetně zajištění kompletního servisu na 15 let podepsala skupina v září roku 2024. Zakázka v hodnotě téměř 13 miliard korun, která je ekvivalentem téměř poloviny ročního českého exportu do Bulharska, posiluje pozici Škoda Group na balkánském trhu. V Bulharsku mají významně přispět k modernizaci železniční dopravy. Kromě tohoto projektu vyrábí Škoda také osm souprav metra pro hlavní město Sofii.
13.11. – Škoda Group zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku zcela nového typu kolejových vozidel pro zákazníka Region Stockholm. Nová vozidla budou jezdit na lehké příměstské železnici Saltsjöbanan, která vede ze Stockholmu do Saltsjöbadenu v municipalitě Nacka a provozuje ji stockholmský dopravce Storstockholms Lokaltrafik. Provozovatel si může objednat celkem až 31 vozidel, přičemž základní smlouva zahrnuje 16 dvouvozových jednotek a opci na dalších 15. Hodnota zakázky včetně opce, dodávky náhradních dílů a školení řidičů přesahuje 230 milionů eur (více než 5,6 miliardy korun). Významnou roli při vývoji vozidel budou hrát také vývojová centra Škoda Group ve Finsku.
6.11. – Škoda Group uzavřela strategické partnerství se společností Microvast. Společně s tímto globálním lídrem v oblasti pokročilých bateriových technologií budou vyvíjet a vyrábět bateriové systémy nové generace určené pro vozidla veřejné dopravy, především pro bateriové jednotky (BEMU).
5.11. – IVECO Bus a Île-de-France Mobilités podepsaly tři rámcové smlouvy na nákup ekologických autobusů a autokarů. IVECO Bus se tak stává hlavním dodavatelem ekologických vozidel pro region Île-de-France. Do roku 2032 jsou plánovány dodávky modelů GX 337 Elec, Urbanway CNG a Crossway CNG.