16. července 2009
Ministerstvo dopravy hodlá do deseti let otevřít 75 procent trhu železniční osobní dálkové dopravy konkurenci. Na začátku července to na tiskové konferenci v Praze oznámil ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Tendry bude stát vypisovat na soubory linek, které by měly zahrnovat zhruba tři tratě. Každým rokem by mělo být vypsáno výběrové řízení na pět až 15 procent výkonů. „S vítěz-ným uchazečem bude následně uzavřena dlouhodobá smlouva o závazku veřejné služby, tedy smlouva na dobu deseti až patnácti let. Jednou ze základních podmínek při vypisování nabídkových řízení přitom bude požadavek na zásadní zvýšení kvality a komfortu vozového parku,“ uvedl Gustáv Slamečka.
První výběrové řízení by podle ministra mělo být vyhlášeno v příštím roce a první soukromý dálkový spoj by se na české železnici mohl objevit v roce 2012. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ řekl Gustáv Slamečka.
„My to bereme jako fakt. Je to rozhodnutí ministerstva, České dráhy nemají důvod se výběrových řízení obávat. Nepředpokládám, že bychom přišli o nějaký velký podíl na trhu,“ řekl k tomu generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
V současné době všechny rychlíky na objednávku resortu dopravy provozují České dráhy. Ministerstvo za ně loni zaplatilo 3,3 miliardy Kč.
Letos by se mělo jednat o částku 3,8 miliardy Kč.
(lan)