21. srpna 2009
České dráhy vypsaly v polovině srpna výběrové řízení na dodávku 100 modernizovaných vagonů pro vlaky dálkové dopravy. Dopravce chce využít starší zahraniční vozy, které umožňují rychlost až 160 km/hod. Zatím může většina vagonů ČD jezdit maximálně rychlostí o 20 km/hod nižší. České dráhy chtějí zrychlit modernizaci vlaků. Pomoci by tomu měly evropské regionální operační programy i možnost využít komerčního financování díky dlouhodobým smlouvám se státem a kraji. Státní dráhy by potřebovaly investovat do modernizace a nových osobních vlaků ročně osm až 10 miliard Kč. Zatím – i v rekordním loňském a letošním roce – se investice pohybují jen kolem čtyř miliard Kč. Rychlejší modernizace by se měla týkat jak vozového parku pro regionální spoje objednávané kraji, tak flotily vozidel pro dálkovou dopravu. Tři cesty k vyššímu komfortu „V současné době jdou České dráhy třemi základními cestami v oblasti zvýšení komfortu ve svých vlacích. Je to nákup úplně nových souprav, rekonstrukce starších vozidel vhodných pro modernizaci a částečné finančně nenáročné vylepšení starších vozů,“ uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Kombinací těchto forem modernizace a různých systémů financování chtějí České dráhy urychlit modernizaci vlaků a zvýšení komfortu. V letošním a loňském roce se podniku podařilo vyčlenit na investice v této oblasti rekordní částky. Nyní České dráhy učinily zásadní krok, jehož cílem je zlepšení kvality v rychlících díky využití starších zahraničních vozů. „Tento nákup umožní rychleji zavést vyšší počet pohodlných moderních vozů a je také ekonomicky výhodný. I s případnou úpravou vozů pro provoz v Česku by měly být k dispozici během několika měsíců a náklady na jejich pořízení by měly dosáhnout asi třetiny nákladů na zcela nové vagony,“ zdůraznil Antonín Blažek. Modernizace se týká i dalších oblastí podnikání Českých drah, počínaje regionálními tratěmi přes příměstské trasy ve velkých aglomeracích po dálkové linky. „V oblasti regionální dopravy pokračuje modernizace starých nepohodlných motoráků na regionovy, které dnes jezdí už ve všech regionech a na některých tratích převzaly většinu spojů,“ řekl náměstek Antonín Blažek. Podle jeho slov se v blízké době objeví na českých kolejích již stá souprava Regionova. Na regionálních a neelektrifikovaných tratích jezdí také modernizované čtyřnápravové motorové vozy řady 854, ke kterým jsou v současné době dodávány i nově vzniklé řídicí a rekonstruované přípojné vozy. Pro dopravu ve velkých aglomeracích nakupují České dráhy patrové klimatizované pantografy CityElefant. Do konce roku bude v provozu již téměř 60 těchto třívozových nízkopodlažních vlaků. Šest z nich bude jezdit na Ostravsku a ostatní v Praze a Středočeském kraji. České dráhy plánují další investice do modernizace a nákupu nových souprav pro regionální a hlavní tratě také v souvislosti s uzavřením dlouhodobých kontraktů se státem a kraji, které umožní získat další prostředky do této oblasti.
Tomáš Johánek