​Elektromobilní Platforma považuje rušení bezplatného parkování elektromobilů v Praze za předčasné

​Elektromobilní Platforma považuje rušení bezplatného parkování elektromobilů v Praze za předčasné

5.6. - Elektromobilní Platforma zaslala vedení Prahy stanovisko k rušení bezplatného parkování elektromobilů v hlavním městě. V následujícím textu přinášíme dopis s tímto stanoviskem v plném znění, tak jak nám je zaslal tajemník Elektromobilní Platformy Lukáš Folbrecht.

Vážený pane primátore, vážený pane první náměstku, vážená paní náměstkyně, vážený pane předsedo Výboru pro dopravu, vážený pane předsedo Komise pro e-mobilitu, vážení předsedové a vážené předsedkyně politických klubů,

v návaznosti na výsledky jednání Výboru pro dopravu dne 28. 5. 2025 si Vás dovolujeme informovat o doporučeních Elektromobilní Platformy k nadcházejícímu rozhodnutí Rady hlavního města Prahy, ke kterému věříme dojde v brzké době:

  • Bezplatné parkování je SILNÝ a FUNGUJÍCÍ motivační faktor, který významně přispívá k tomu, že zhruba třetina z celkového počtu elektromobilů v Česku je registrována právě v Praze.
  • Stav elektrifikace vozového parku v hlavním městě je nicméně stále VELMI NÍZKÝ (2 % z celkového počtu vozidel registrovaných v Praze, a to včetně plug-in hybridů).

Stav OVZDUŠÍ v Praze je alarmující, a to zejména kvůli emisím z dopravy (oxidy dusíku, pevných částic a dalších škodlivin), které poškozují zdraví obyvatel i návštěvníků Prahy a způsobují předčasná úmrtí (astma a další respirační onemocnění, rakovina apod.).

Od roku 2030 hrozí Praze POKUTY za překračování limitů emisí škodlivin schválených na úrovni EU. Kritická situace, mj. v oblasti emisí oxidů dusíku, se dle studie LEEF, kterou mají zástupci Prahy k dispozici, týká prakticky celého centra města.

V této situaci je třeba ZINTENZIVNIT celkovou podporu bezemisní dopravy všemi dostupnými prostředky, nikoliv začít fungující podporu omezovat.

Podpora lokálně bezemisních a tichých elektromobilů je jedním z hlavních NÁSTROJů používaných městy ke zlepšování kvality ovzduší i ke snižování emisí CO2. Praha se v rámci VLASTNÍHO Klimatického plánu zavázala snížit emise CO2 o 45 %. Ke snižování emisí CO2 přispívají i plug-in hybridy (PHEV), kombinující spalovací a elektrický pohon. Moderní vozidla PHEV umožňují dojezd více než 100 km čistě na elektřinu a mohou mít až o 50 – 70 % nižší emise CO₂, než vozidlo na benzínový pohon.

DOPORUČENÍ

  • S ohledem na výše uvedené považujeme za PŘEDČASNÉ rušit bezplatné parkování elektromobilů, které fungujev řadě českých i zahraničních měst (např. Plzeň, Ostrava, Varšava, Budapešť, Riga…) a za NESPRÁVNÉ nechat plug-in hybridy (PHEV) bez jakékoliv výhody.
  • Pokud by nebyla politická vůle a odvaha vedení hlavního města Prahy bezplatné parkování zachovat, navrhujeme zajistit VÝRAZNĚ SILNĚJŠÍ MOTIVACI k přechodu z vozidla se spalovacím motorem na elektromobil, než jak doporučil Výbor pro dopravu na svém jednání dne 28. 5. 2025, a to následovně:
  • PRODLOUŽIT SOUČASNÝ REŽIM bezplatného parkování do 31. 12. 2025 (tj. nikoliv pouze do 30. 8. 2025).
  • Zvýhodnit bezemisní vozidla (BEV, FCEV) slevou na krátkodobé i dlouhobé parkování ve všech zónách slevou ve výši 75 % a PLUG-in hybridů (PHEV) ve výši 50 %.
  • UMOŽNIT první 3 hodiny parkování bezemisních vozidel zdarma, u plug-in hybridů 1 hodinu.
  • ZPŘÍSTUPNIT „PERMANENTKU“ pro parkování bezemisního vozidla za roční poplatek ve všech zónách napříč Prahou i „nepražanům“ – mj. se Praha vyhne očekávatelným právním komplikacím a žalobám.
  • Uspíšit přípravu bezemisní zóny – nastavit procesy tak, aby nízkoemisní zóna a v historickém centru zcela bezemisní zóna, byly realizovány nikoliv až ke konci roku 2029, ale nejpozději do konce roku 2028 (díky novele zákona o ochraně ovzduší již není podmínkou realizace zóny nutnost dokončení Pražského okruhu).

Dále doporučujeme přijmout co nejdříve opatření, která zajistí brzkou elektrifikaci taxi a rozvážkových služeb, pokračovat v intenzivní výstavbě dobíjecí infrastruktury vč. P+R parkovišť a zajistit na úrovni Magistrátu koordinátora e-mobility s pravomocemi napříč jednotlivými odbory.

Věříme, že Vám tyto podněty pomohou učinit správné rozhodnutí. Naše stanovisko posíláme zároveň i zástupcům médií.

S úctou a přáním všeho dobrého,

Lukáš Folbrecht,

Tajemník Elektromobilní Platformy, z. s.

Ilustrační foto: LAN

spinner