27. července 2010

„Od začátku veřejnosti sdělujeme neveselou pravdu, že nás čekají úspory. A to i za cenu toho, že se některé stavby zpozdí,“ uvedl minulý týden nový ministr dopravy Vít Bárta při svém uvedení do funkce, v níž vystřídal Gustava Slamečku. K jeho prioritám bude vedle hledání rezerv při výstavbě infrastruktury patřit příprava resortního rozpočtu na příští rok, liberalizace železniční dopravy a zvýšení bezpečnosti na silnicích.
O jaké konkrétní úspory se jedná, zatím Vít Bárta odmítl sdělit. „Nebylo by ode mne zodpovědné, abych po pěti minutách v úřadu řekl, kde úspory hodlám nalézt,“ uvedl s tím, že nejprve toto téma projedná s odpovědnými manažery.
Přesto již druhý den ve funkci nařídil Ředitelství silnic a dálnic snížit v příštím roce provozní výdaje o 50 procent a vydal také nařízení zakazující pracovníkům ministerstva vypisovat nová výběrová řízení a uzavírat jakékoli nové smlouvy, jež by vedly k dalším výdajům rezortu.
Nový ministr dopravy také hodlá provést určitou reorganizaci svého resortu, mimo jiné prozatím vyměnit dva náměstky. Ekonomickým náměstkem se stane jeho někdejší spolupracovník z firmy ABL Martin Sýkora a právní agendu bude mít na starosti bývalý náměstek ministryně obrany Radek Šmerda. Podle Víta Bárty se jedná o prozatímní krok a definitivní tým by měl být představen zhruba v září.
Jak následně uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva, prioritou Víta Bárty v následujících dnech bude příprava resortního rozpočtu, především rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který je hlavním zdrojem financování infrastruktury. Další kroky nového ministra budou v souladu s tím, jak je v koaliční smlouvě řešena oblast dopravy. Vedle zajištění finančních investic do infrastruktury se bude jednat zejména o podporu projektů PPP a dalšího urychlování výstavby.
K dalším prioritám nového ministra dopravy bude patřit zvýšení konkurence v železniční dopravě, a to jak na mezinárodní, tak národní úrovni, a zvýšení bezpečnosti na sinicích. „S ministrem vnitra Radkem Johnem jsme se již dohodli, že pod vedením poslance Stanislava Humla vnikne meziresortní skupina ministerstva dopravy a ministerstva vnitra,“ řekl Vít Bárta s tím, že k některým přestupkům v silničním provozu by se mělo přistupovat mírněji, k jiným naopak přísněji.
Nové vedení resortu chystá podle Jakuba Ptačinského také odklad elektronických vinět a rozšíření mýtné povinnosti na silnice nižších tříd. Veřejnost musí počítat rovněž s revizí bodového systému a zvýšením postihů pro agresivní řidiče.
Pokud jde o vodní dopravu, plánuje koalice dostavbu plavebního stupně Děčín, který má v budoucnu výrazně zlepšit plavební podmínky na Labi. V oblasti civilního letectví se Vít Bárta hodlá soustředit především na rozvoj Letiště Praha, ze kterého by se měla stát „středoevropská vzdušná křižovatka“.
(lan)