Kögel

Polsko vydalo tři sta povolení pro prodloužené návěsy

Polská vláda letos vydala tři sta speciálních povolení na provoz prodloužených návěsů s délkou 14,92 metru bez jakéhokoli časového omezení. Návěsy jsou na polském území provozovány v rámci výzkumu, který organizuje Instytut Transportu Samochodowego z Varšavy. V červenci to oznámil mediální zástupce společnosti Kögel CZ, s. r. o., Peter Šovčík. Cílem výzkumu, který schválila polská vláda, je přispět seriozními argumenty k probíhající debatě o změně rozměrů silničních souprav. Sto padesát z tří set povolení polské úřady vydaly pro návěsy Kögel Big-MAXX, druhou polovinu získal polský výrobce návěsů Wielton. Povolení mají neomezenou platnost, roční poplatek za jedno vozidlo činí 800 €. Návěsy Big-MAXX s délkou prodlouženou o 1,3 metru představil německý výrobce již v roce 2005. Přímo v Německu probíhá rozsáhlý výzkum na 300 návěsech tohoto typu již od roku 2006. České ministerstvo dopravy loni vydalo rámcový souhlas s provozem prodloužených návěsů na základě zvláštních individuálních povolení. Počet povelní, která mohou být vydána, je neomezený, každé tři měsíce je však nutné je obnovovat. Návěsy o délce patnáct metrů nyní testuje i Itálie, která letos v dubnu vydala povolení pro domácí výrobce Merker, Viberti, Rolfo a Omar. Zájem o podobné testy projevily také Velká Británie, Nizozemsko a Španělsko. Prodloužené návěsy Kögel Big-MAXX jsou řádně schváleny v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině; v těch-to zemích neplatí žádná konstrukční omezení a nejsou nutné dodatečné náklady na speciální povolení. Delší vozidla jsou úspornější i ekologičtější Od doby, co představil návěs Big-MAXX, Kögel systematicky pracuje na zmírnění omezení rozměrů nákladních vozidel v Evropě. Větší soupravy mohou podle názoru německého výrobce alespoň zčásti absorbovat více přeprav bez dalšího zatížení silničního provozu či dodatečných investic do infrastruktury. Kögel Big-MAXX může najednou dopravovat 37 palet namísto standardních 33, a tedy i úměrně snížit spotřebu pohonných hmot a množství emisí na jednu paletu. Návěsy odpovídají evropským legislativním normám v oblasti automobilové dopravy, výjimkou je pouze délka vozidla. Čtyři verze Big-MAXX Kögel vozidla Big-MAXX nabízí i v provedení rail, které je určeno pro kombinovanou dopravu silnice/železnice a rozšiřuje tak možnosti využití nové techniky s větší přepravní kapacitou. Kögel nabízí návěs Big-MAXX ve čtyřech různých verzích. Vedle standardního plachtového návěsu a verze rail je Big-MAXX na trhu také jako chladírenský návěs (provedení Cool) či velkokapacitní (provedení Mega). V nabídce výrobce jsou i vozidla vhodná pro dopravu oceli, sudů, potrubí nebo betonových prefabrikátů. Při využití systému zabezpečení Kögel STEELFIX mohou být na vozidle bezpečně dopravovány i předměty o délce 15 metrů, a to bez jakéhokoli převisu v zadní části návěsu. (lan) www.koegelcz.cz

spinner