8. prosince 2005
Nejen vysoké náklady a insolvence komplikují silničním dopravcům
podnikání. Dalším faktorem, který se podle zástupce generálního
tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Mgr. Vojtěcha Hromíře projevuje stále
důrazněji, je nedostatek kvalifikovaných řidičů. „Řada dopravců si
stěžuje na nedostatek dobrých řidičů. Jaká je podle vás současná
situace na pracovním trhu?“ „Kamionové, ale i autobusové dopravce dnes
trápí hodně věcí – například drahá nafta, vysoké pohledávky,
celkově se zvyšující náklady, klesající ceny nebo přetlak kapacit.
Kritickým faktorem se ovšem nyní skutečně stává i nedostatek kvalitních
řidičů. Dopravci se snaží nedostatku řidičů již delší dobu čelit,
ale ukazuje se, že se nejedná pouze o český, ale o celoevropský
problém – hlavním kamenem úrazu je skutečnost, že o řidičské
povolání je velice malý zájem. V minulosti řidiče vychovávala armáda,
která jim umožnila získat řidičské oprávnění a dala jim také určitou
praxi. Díky ní mohli bez problému nastoupit do dopravních firem a
v systému postupného zapracování se dostat třeba přes práci na
sklápěcích vozidlech či při rozvozu mléka až ke kamionové dopravě. Dnes
je situace zcela jiná a armáda nám řidiče někdy dokonce přetahuje.
Někteří řidiči k ní odcházejí, neboť v armádě mají určitou
jistotu, zaručené sociální podmínky, a především jsou po deseti letech
služby zabezpečení pro zbytek života.“ „Co je hlavní příčinou
poklesu zájmu o povolání řidiče u dopravní firmy?“ „Obrovským
problémem je především ztráta prestiže tohoto povolání a jeho
lukrativnosti. Za minulého režimu se řidič v MKD dostal do zahraničí a
k devizovým prostředkům, byl prostě králem. Řidičů MKD bylo navíc
poměrně málo a ve své branži představovali skutečnou elitu, od čehož se
odvíjela i vysoká prestiž tohoto povolání. To dnes již neexistuje a
přitom práce řidiče je velice náročná. A na druhou stranu firmy
samozřejmě drahou, kvalitní a většinou novou techniku nesvěří člověku,
který právě přišel z autoškoly. Ani další výchova nového řidiče
není levná záležitost. Je tedy třeba vytvořit určité podmínky pro to,
aby praxi někde mohl získat. Za stávajícího ekonomického tlaku však firmy
toto břímě na sebe berou jen velmi nerady – i z toho důvodu, že
nemají jistotu, že řidič, do jehož výchovy investují, od nich po čase
neodejde.“ „Promítá se na současné situaci i tzv. převlajkovávání
zahraničních dopravců?“ „Určitě. Obzvlášť patrné je to
v příhraničních oblastech, kde je zřejmý přesun aktivit německých a
rakouských firem do České republiky. Zpravidla k nám převádějí několik
desítek vozidel, případně je zde zakoupí, a pak pro ně pochopitelně
hledají řidiče. Většinou postupují tak, že řidičům slíbí nějakou
fixní odměnu, která bývá vyšší než u tuzemských firem. Bohužel už
jim neřeknou i to další – že jim pak na konci měsíce z platu zase
určité položky, se kterými řidiči původně nepočítali, odečtou.
Řidiči se tak často dostávají zpět na svůj původní, případně
i nižší plat. Také zázemí mívají u takových firem mnohem horší.“
„Takže tradice, jejíž vliv byl patrný ještě v devadesátých letech,
již nepůsobí?“ „Ne. A jistou roli nepochybně hraje také negativní
vztah veřejnosti a sdělovacích prostředků k této profesi – tvrzení
typu ,za vše špatné na silnicích mohou řidiči kamionů‘ k nárůstu
počtu zájemců jistě nepřispívá. Povolání je navíc náročné na čas,
fyzickou i psychickou kondici, jazykové znalosti, orientaci v některých
mezinárodních dohodách a předpisech, schopnost ovládat moderní
komunikační prostředky, dochvilnost či se- rióznost a přináší s sebou
řadu omezení (sebekázeň, abstinence). Navzdory všem těmto požadavkům na
vysokou kvalifikaci je stále považováno za dělnickou profesi. Řidič v MKD
má sice s dietami docela dobrý plat, ale tráví tolik času mimo rodinu, že
ne každý je ochoten tuto práci dělat.“ „Jaké tedy existují možnosti
pro získávání nových řidičů?“ „Jistou možnost nabízejí
rekvalifikační kurzy, jejich efektivita je ovšem velice nízká. Na
pracovním úřadě lze z mnoha uchazečů o práci vytipovat třeba jen tři
lidi, kteří jsou ochotní do kurzu vstoupit – a jen jeden z nich pak
možná nakonec skutečně vydrží a v praxi se uplatní. Další možností,
jak získat nové řidiče, je zaměstnávat pracovníky ze zahraničí.
V České republice se již uplatňují Slováci, občas i Poláci, ale nejsou
s nimi vždy právě ty nejlepší zkušenosti – dopravci u některých
z nich někdy postrádají spolehlivost. Možná je to i tím, že takový
člověk u nás nemá pevné kořeny. Myslím si, že vše směřuje k tomu,
že i v České republice, podobně jako v západoevropských zemích, bude
muset být položka na řidiče v nákladech dopravní firmy mnohem vyšší
než nyní.“ „Zmínil jste se o tom, že nedostatek řidičů představuje
celo- evropský problém…“ „S tím, jak se rozvíjí silniční doprava,
je nedostatek řidičů všude ještě kritičtější a potřeba nových
řidičů akutnější. Přestože se snad všechny vlády v Evropě snaží
alespoň proklamativně preferovat železniční dopravu, silniční doprava
nadále každoročně roste – hovoří se v této dekádě o sedmi
procentech ročně. V České republice je to nyní po vstupu do Evropské unie
určitě ještě více. Další problémy by mohla přinést nová legislativa
týkající se proškolování řidičů, které zatím upravuje zákon č.
247/2000 Sb. Do 10. září příštího roku by však do české legislativy
měla být implantována nová evropská směrnice č. 2003/59/EC, podle níž
by se mělo postupovat již v letech 2008 a 2009. Směrnice předpokládá,
že řidiči, kteří již působí v oboru, budou muset během pěti let
absolvovat 35 hodin školení, tedy sedm hodin ročně. Řidiči, kteří do
oboru teprve vstupují s čerstvým řidičským oprávněním, budou povinni
absolvovat tzv. vstupní školení v rozsahu 280 hodin, za určitých
okolností 140 hodin, zakončené zkouškou. Protože cena takového školení
může dosáhnout až 50 či 60 tisíc Kč, vyvstává otázka, kdo je bude
financovat. Pokud by tato legislativní norma byla uvedena v platnost bez toho,
že bude uvedená otázka zodpovězena, byla by to pro silniční dopravu
bariéra. Řidič, který v oboru začíná, by si takové školení asi
těžko zaplatil, ale ani potenciální zaměstnavatel nebude v tomto směru
příliš aktivní. Nebude mít totiž žádnou jistotu, že investuje do
kvalitního řidiče, na kterého bude spolehnutí a který od něj po čase
neodejde. Pokud tedy nebude zajištěno financování, způsobí nové
ustanovení pouze další problémy s přísunem nových řidičů. Stát by
však mohl zvolit i variantu pouze s přísnou zkouškou, bez povinného
tréninku.“ „Co může pro zlepšení této si- tuace dělat vaše
sdružení?“ „Dlouhodobě se zabýváme projektem tréninkového centra pro
řidiče. V jeho rámci bychom chtěli vybudovat poměrně rozsáhlé zázemí,
které by nám umožnilo přivádět do oboru ne jednotlivce či desítky, ale
ročně možná několik stovek řidičů. Další problémy by mohla
přinést nová legislativa týkající se proškolování řidičů Dlouhodobě
také vyjednáváme se středními školami a učilišti o jejich možnostech,
o učebním oboru řidič, o doplnění osnov jiných oborů (jako je
automechanik) o znalosti řidiče. Přes snahu z obou stran nejsme příliš
úspěšní – příčinou je malý zájem ze strany žáků. Rozhodně to
musíme zkoušet i nadále. A bez ohledu na menší efektivitu nechceme
zapomínat ani na zmíněné rekvalifikace. Co se týče ,importu‘
zahraničních řidičů, ideálním příkladem je Malta, kde se na zakázku
v tamním školicím středisku připraví čtyřicetičlenná skupina
maltských řidičů a jako celá skupina pak odjede pracovat do Velké
Británie. Jisté je, že problémy s nedostatkem řidičů řeší i naši
západní kolegové. Například při jednání s Ně-meckem o případném
povolení kabotáže pro české dopravce byl německý svaz dopravců ochoten
vyměnit uvolnění kabotáže v dřívějším termínu, než který stanovuje
přístupová dohoda, za volný pohyb řidičů z České republiky do
Německa. Návrh by samozřejmě kvůli německé sociální politice, která
globálně chrání tamní pracovní trh, nemohl projít, ale názorně
ilustruje skutečnost, že nedostatek dobrých řidičů je celo- evropským
problémem.“ „Čistě teoreticky – byla by pro vás tato výměna
přijatelná?“ „To nedokážu říci. Pokud by to byl návrh, o kterém by
se dalo vážně diskutovat, museli bychom velice dobře zvážit všechna pro a
proti. Odhaduji, že by to pro nás zajímavé nebylo: dobrý řidič je dnes
pro nás možná daleko důležitější než možnost provádět kabotáž.“
Milan Frydrysek