Kolektivní zodpovědnost pracovních skupin zvyšuje kvalitu produkce vozidel

IVECO

Montáž vozidel založená na kolektivní zodpovědnosti pracovních skupin, jejichž každý člen je v rámci skupiny schopen provádět jakoukoli pracovní operaci, je pro zaměstnance zajímavější. V konečném důsledku to vede ke zvýšení kvality produkce. S moderním systémem organizace práce české autodopravce při prohlídce výrobního závodu v německém Ulmu v říjnu seznámili zástupci společnosti IVECO. Exkurze se uskutečnila v rámci zahraničního semináře brněnského pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia. V Ulmu IVECO vyvíjí a vyrábí vozidla s celkovou hmotností od 18 tun. Jak důležitý je pro IVECO vývoj, potvrzuje mimo jiné skutečnost, že jen v loňském roce do něj investovalo 2,9 procenta celého svého obratu, tedy 277 miliard €. Aby byl vývoj smysluplný, musí jej ovšem následovat kvalitní a efektivní výroba. A právě organizace výroby na základě pracovních skupin nejen zvyšuje kvalitu, ale přispívá také k lepšímu zásobování jednotlivých pracovišť; umožnila například snížit počet používaných dílů na montážní lince až o 40 procent. Součástí kolektivní zodpovědnosti je i osobní zodpovědnost každého pracovníka. Pokud pracovník během montáže zjistí jakýkoli nedostatek, jej povinen jej okamžitě oznámit a zaznamenat do evidenční karty vozidla. Na konci linky je pak případná chyba odstraněna. Takto je již v první fázi výroby zajištěno, že brány závodu neopustí žádné vozidlo s utajenou závadou. Celý proces kontroly řídí počítač – pracovníci se z něj dozvídají konkrétní pracovní úkoly a zaznamenávají do něj odvedenou práci i kódy případných závad. Vše běží v reálném čase, výroba je průběžně vyhodnocována a její kvalita se podle zástupců společnosti IVECO průběžně zvyšuje. Na konci linky pochopitelně probíhá i klasická výstupní kontrola, která o případných nedostatcích informuje konkrétní zodpovědný tým. Kontrolní pracovníci si mohou vybrat jakékoli vyrobené vozidlo a důkladně je prověřit. Někdy na pracovišti kontrolují i vozidla konkurence, a to za účelem porovnání kvality. Druhý největší producent v Evropě IVECO (součást Fiat Group) vzniklo v roce 1975 spojením výrobců Unic, Magirus, Fiat, Lancia, a OM a je nejmladším světovým výrobcem užitkových vozidel. V současné době je druhým největším výrobcem užitkových vozidel v Evropě. Jeho podíl na západoevropském trhu s vozidly s celkovou hmotností nad 3,5 tuny v roce 2005 dosáhl 16,2 procenta. Součástí IVECO je také koncern Irisbus, druhý největší evropský výrobce autobusů (v kategorii městských kloubových autobusů je dokonce na místě prvním). Irisbus je mimo jiné i stoprocentním vlastníkem české společnosti Karosa. IVECO dále vyrábí také těžké dumpery Astra, vojenskou techniku či speciální vozidla. Například závod v Ulmu je největším výrobcem požárních vozidel v Evropě. IVECO také provozuje některé společné podniky, v nichž zodpovídá za technickou úroveň produkce, zatímco partneři mají na starosti výrobu a prodej. Některé z těchto podniků však IVECO samo vlastní, například společnost IVECO Australia, která je největším australským výrobcem a prodejcem ve svém segmentu. Pro silniční dopravu IVECO nabízí lehkou řadu Daily (3,5 až 6,5 tuny), střední řadu EuroCargo (6,5 až 18 tun), těžkou řadu Stralis (nad 18 tun) a vozidla pro stavebnictví Trakker (ta se vyrábějí v Madridu). Veškeré motory pro vozidla IVECO dodává divize FIAT Powertrain Technologies (FPT), která vyrábí i motory pro lodě, vlaky, strojírenství a zemědělské stroje. V loňském roce vyrobila celkem 435 300 jednotek – téměř trojnásobek počtu vyrobených vozidel – a to s výkonem od 40 do 1450 kW. Tahače i podvozky V závodě IVECO v Ulmu se vyrábějí dvou a třínápravové tahače a podvozky s celkovou hmotností od 18 tun. Model Stralis, svou vlajkovou loď, IVECO nabízí se třemi typy kabin – s největší Active Space určenou především pro mezinárodní kamionovou dopravu, s krátkou kabinou Active Day nebo s dlouhou kabinou Active Time. Nejdelší kabina může být vybavena vysokou střechou, ale je o 200 kg lehčí než velká kabina Active Space. Vozidla se v Ulmu vyrábějí na dvou linkách. Na jedné se montují tahače se znakem náprav 4×2, na druhé podvozky 4×2 a 6×2 a tahače 6×2 nebo 6×4. Rámy a ocelové skelety pocházejí ze závodu v italské Brescii, nápravy z Turína a motory z francouzského Bourbon Lancy. Vlastní montáž vozidel se provádí v prvním patře výrobní haly, jednotlivé díly se skladují v přízemí, kde probíhá kompletace podskupin a vše se dopravuje nahoru na montážní linku. Vozidlo urazí na montážní lince 590 metrů a jeho výroba trvá zhruba osm hodin. Za směnu v Ulmu vyrobí 70 až 90 vozidel. Motorárna v Bourbon Lancy Součástí zahraničního semináře českých silničních dopravců byla i návštěva továrny na výrobu motorů ve francouzském Bourbon Lancy – FTP Powertrain Technologies (do konce roku 2005 IVECO Bourbon Lancy). Počátky výroby v tomto závodě sahají až do roku 1874, kdy Claude Puzenaut v Bourbon Lancy založil firmu na výrobu zemědělských strojů poháněných koňmi, která se posléze, již s modernějším výrobním programem, stala majetkem skupiny Fiat. Dceřinou společností IVECO je od roku 1975. V současné době závod vyrábí motory pro silniční vozidla – osobní, nákladní i autobusy, lodě, zemědělské stroje a hydroelektrárny. Z Bourbon Lancy pocházejí také motory Cursor 8, 10, 13 a od letošního roku i nový Cursor 9 (jako jediný z motorů Cursor je vybaven vstřikovacím systémem common rail). V roce 2005 závod vyrobil přes 46 tisíc motorů a za první tři čtvrtletí letošního roku 48 361. V letech 2008 až 2010 IVECO předpokládá zvyšování roční výroby až na 60 tisíc jednotek, a to především pomocí lepší organizace výroby a zvýšením produktivity práce. K největším odběratelům továrny patří IVECO, Irisbus a Case New Holland. Na rozdíl od závodu v Ulmu, kde se pracuje v pracovních skupinách, má v Bourbon Lancy každý dělník na starosti konkrétní motor od začátku až do konce montáže. To činí práci pestřejší a také usnadňuje kontrolu kvality. Pět procent produkce směřuje ke kontrolním testům. Kromě toho se však na expedici namátkově vybírají motory, které jsou po dobu 50 hodin ověřovány na zkušební stolici v různých režimech a poté zcela rozebrány a pečlivě zkontrolovány.

Milan Frydryšek

spinner