Evobus představil Safety Coach, nejbezpečnější autobus světa

EvoBus

Autobus Mercedes-Benz Safety Coach koncepčně vychází z nové generace modelu Travego. Novinka, kterou v listopadu v České republice představil testovací tým z výrobního závodu ve Stuttgartu, je podle představitelů společnosti autobusové divize koncernu DaimlerChrysler – EvoBus – v současné době vůbec nejbezpečnějším autobusem světa. Třínápravový Safety Coach i s novými asistenčními systémy SPA (asistent jízdního pruhu) a ART (tempomat s regulací odstupu) jsme si mohli sami vyzkoušet v plném provozu. SPA řidiče upozorňuje na každé vybočení z jízdního pruhu, a to jak akusticky, tak pomocí vibrací sedadla na straně vybočení. Je-li akustická signalizace vypnutá, vnímá toto upozornění pouze řidič – ani blízko sedící cestující varování nezaznamenají. Vibrace sedadla však upoutají pozornost řidiče k provozu stejně spolehlivě jako vibrace při vjezdu na zdrsněné pruhy na moderních dálnicích. Na dálnicích a rovných či pozvolna se zatáčejících úsecích silnic je příjemné použít tempomat ART, který udržuje řidičem zvolenou rychlost do té doby, než se na stanovenou vzdálenost přiblíží k jinému vozidlu; poté se autobus ihned automaticky přizpůsobí rychlosti vpředu jedoucího vozidla. Při průjezdu vesnicí, kdy řidič potřebuje změnit rychlost, se tempomat automaticky vypne. V případě potřeby jej může řidič znovu aktivovat buď v posledně nastaveném režimu, či v režimu novém. Ovládání tempomatu je umístěno na pravé straně pod volantem společně s retardérem. Režim, v němž autobus v danou chvíli jede, navolená rychlost i vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla se zobrazují na displeji v palubní desce. Dojmy z jízdy Po celou dobu zkušební jízdy jsme vysoce oceňovali dvanáctirychlostní převodovku AS-Tronic, neboť absence ručního řazení nám dovolovala více se soustředit pouze na řízení opravdu rozměrného vozidla a silniční provoz. Vzhledem k tomu, že bezpečnostní systémy ESP a ABS není vhodné testovat přímo v provozu (jsou určeny zejména pro řešení krajních situací), zástupci společnosti EvoBus pro jejich prezentaci zvolili letištní plochu u Tábora. Za hustého deště jsme si na ní mohli vyzkoušet, jak autobus reaguje při prudkých úhybných a zatáčecích manévrech. Systém ESP řidiči nedovolí nebezpečnou rychlost; korekce rychlosti je ovšem velmi ohleduplná i k cestujícím. Při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu i za vyšší rychlosti se autobus zastaví opravdu bravurně – bez nutnosti korigovat směr jízdy volantem. I prudké zastavení je tak rovnoměrné, že si řidič ani neuvědomuje, jak velké vozidlo řídí. Testovací autobus představovalo běžné sériové vozidlo, jehož výbavu lze upravit podle potřeb konkrétního zákazníka.

Dagmar Braunová www.busportal.cz

spinner