​UIRR: Nálada operátorů kombinované dopravy pro dalších dvanáct měsíců je neutrální

​UIRR: Nálada operátorů kombinované dopravy pro dalších dvanáct měsíců je neutrální

1.8. - Dobré zprávy o znovuotevření trati Fréjus byly poznamenány extrémním počasím, záplavami a přerušeními souvisejícími se stavbami v celé evropské železniční síti, což ve druhém čtvrtletí roku 2025 zastavilo křehké oživení objemů kombinované dopravy. Hory nejistoty od válek, globálních konfliktů souvisejících s cly, potřeby čelit rostoucí úrovni veřejného dluhu a výsledné bezsměrné ekonomické výkonnosti ponechávají index nálady UIRR CT pro nadcházejících 12 měsíců beze změny na "neutralu". Uvedla to Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).

Valné shromáždění UIRR potvrdilo roční výsledky kombinované dopravy za rok 2024, které po dvou letech poklesu přinesly přesvědčivý nárůst o +5,2 %. Složení UIRR se v roce 2024 změnilo po příchodu několika nových členů, ale také po odchodu společností Kombiverkehr a Lineas. Komunita UIRR operátorů, terminálů, technologických partnerů a partnerských asociací v současné době čítá 113 subjektů.

Období duben až červen 2025 přineslo pro kombinovanou dopravu několik důležitých změn. Členské státy přijaly pozměněnou TSI (Technical Specifications for Interoperability) týkající se vozů, což představuje velkou překážku pro železniční přepravu přívěsů. UIRR v současné době zkoumá řešení, která mohou zmírnit dodatečné náklady ohrožené revidovanou TSI Wagon. Schválení TSI Telematics bylo na druhou stranu odloženo, což poskytlo komunitě kombinované dopravy více času na prezentaci svých argumentů pro řešení v souladu s podnikáním.

V červnu se UIRR zúčastnila veletrhu Transport Logistics Exhibition v Mnichově, největšího setkání tohoto odvětví v Evropě. Zpravodaj Evropského parlamentu pro revizi směrnice o kombinované dopravě Flavio Tosi (EPP) vystoupil na akci spolupořádané asociací UIRR FERMERCI a kampaní Kombinovaná doprava pro Evropu (CT4EU). Flavio Tosi uvedl, že předloží svůj návrh zprávy Výboru pro dopravu po dokončení studie provedené výzkumným oddělením Evropského parlamentu, které se očekává v září. Evropské společenství kombinované dopravy se zájmem očekává modernizaci směrnice o kombinované dopravě a očekává pokračující úzkou spolupráci spolunormotvůrců EU: Evropského parlamentu a členských států v Radě.

Kampaň Kombinovaná doprava pro Evropu (CT4EU) pokračovala ve svém poslání poskytovat informace tvůrcům politik a činitelům s rozhodovací pravomocí, jakož i organizovat akce a příležitosti k navazování kontaktů za účelem diskuse o příslušných tématech. V průběhu čtvrtletí bylo vydáno několik společných prohlášení a další se připravují. Kampaň CT4EU poskytuje poskytovatelům logistických služeb a přepravcům, kteří se zavázali ke kombinované dopravě, příležitost připojit se ke komunitě, která má společně silnější hlas.

UIRR uznává významný pokrok a kompromisní řešení, kterých dosáhlo polské předsednictví Rady a zpravodajka EP pro nové nařízení o řízení kapacity železniční infrastruktury Tilly Metzová. Nové nařízení umožní nejen efektivnější digitalizované přidělování vlakových tras, ale také zajistí více a kvalitnějších vlakových tras pro intermodální nákladní vlaky, a to jak během jízdního řádu, tak při obcházení přerušení nebo dočasných omezení kapacity (TCR).

(red)

Ilustrační foto: LAN

spinner