​Sdružení pro výstavbu silnic: Budou se zase zastavovat dopravní stavby?

​Sdružení pro výstavbu silnic: Budou se zase zastavovat dopravní stavby?

16.9. - Firmy a odborné organizace z oblasti dopravní infrastruktury vyjadřují vážné obavy z návrhu státního rozpočtu na rok 2026, který počítá s výrazným krácením prostředků na dopravní stavby. Chybějící třetina financí může ohrozit přípravu i realizaci klíčových projektů, včetně vysokorychlostních tratí či pražského okruhu. Podobná situace v minulosti vedla k zastavení staveb, ztrátám pracovních míst i zpomalení ekonomiky. Odborníci varují před opakováním stejné chyby a apelují na vládu, aby zajistila stabilní financování, které je zásadní pro růst, konkurenceschopnost i udržitelný rozvoj Česka. Ve svém komentáři to uvádějí Petr Laušman, předseda Sdružení pro výstavbu silnic, a jednatel sdružení Petr Svoboda.

Po zveřejnění návrhu státního rozpočtu na rok 2026 vyjadřují firmy a odborné organizace působící v oblasti dopravní infrastruktury vážné obavy. Z plánovaných přibližně 180 miliard korun na výstavbu a modernizaci dopravní sítě chybí v současné chvíli zhruba třetina prostředků. Tento výpadek financí by mohl mít zásadní dopad na přípravu i realizaci klíčových dopravních projektů po celé České republice.

Stavební sektor nezapomíná na podobnou situaci z roku 2010, kdy došlo ke krácení rozpočtu na dopravní stavby o zhruba 30 miliard korun. Tehdejší rozhodnutí mělo dlouhodobé následky – desítky projektů silniční a železniční infrastruktury byly zastaveny, stavebním firmám vznikly dluhy přesahující miliardu korun, a navíc došlo k dalšímu snížení investičního rozpočtu o dalších 30 miliard. Podle ekonomických analýz vedlo omezení investic ke snížení růstu HDP o 0,6–0,7 %. Úsporná opatření také způsobila výrazný úbytek pracovních míst a oslabila lidské zdroje v celém sektoru. Návrat k cílovým investicím ve výši přibližně 2,5 % HDP trval až do roku 2015.

Současné obavy stavařů nejsou pouze teoretické. Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic i Ředitelství vodních cest by při dodržení zásad „péče řádného hospodáře“ musely přehodnotit podpisy nových smluv a pozastavit přípravu řady významných staveb. Tento krok by měl okamžité dopady na zahajování projektů nejen v příštím roce, ale už v závěru letošního roku. Krácení rozpočtu by navíc zásadně zpomalilo přípravné fáze velkých strategických projektů, které vyžadují miliardové investice do výkupů pozemků. Mezi nejohroženější stavby patří vysokorychlostní tratě (VRT), středočeský úsek dálnice D3 nebo severní část pražského okruhu, jejichž potřeba na výkupy se již nyní pohybuje v řádech desítek miliard korun. Pozastavení financování by tyto stavby výrazně odsunulo a prodloužilo dobu jejich realizace.

Odborníci upozorňují, že omezení investic do dopravní infrastruktury má vždy širší hospodářské i sociální důsledky. Dopravní stavby patří mezi klíčové investiční impulzy pro českou ekonomiku a jejich přerušení ohrožuje nejen zaměstnanost ve stavebnictví, ale i navazující průmyslové obory. Zpoždění modernizace silnic a železnic zároveň znamená ztrátu konkurenceschopnosti vůči okolním státům, které do infrastruktury dlouhodobě investují.

Zástupci stavebních firem proto apelují na vládu a zákonodárce, aby zvážili dlouhodobé dopady rozpočtových škrtů. Stabilní a předvídatelné financování dopravní infrastruktury je podle nich nezbytným předpokladem pro ekonomický růst, bezpečnost dopravy i udržitelný rozvoj České republiky.

Za Sdružení pro výstavbu silnic:

Petr Laušman, předseda, a Petr Svoboda, jednatel

Ilustrační foto: LAN

spinner