​Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Běchovice – Úvaly

​Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Běchovice – Úvaly

23.7. - Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět 12,6 kilometru dlouhý obchvat pražských městských částí Běchovice, Újezd nad Lesy a města Úvaly. Jde o přeložku silnice I/12 přímo navazující na rozestavěný úsek D0 Běchovice – D1. Cena stavby, která vzešla z výběrového řízení, je 3,78 miliardy Kč bez DPH. Přeložka by se měla zprovoznit společně se zmíněným novým úsekem Pražského okruhu.

„Stavba přímo navazuje na úsek Pražského okruhu D0 Běchovice–D1, který se začal stavět loni. Díky této přeložce silnice I/12 zmizí zdlouhavý průjezd městskými částmi Praha-Běchovice, Újezd nad Lesy a městem Úvaly. Zároveň se odkloní všechna tranzitní, meziměstská a příměstská doprava na novou kapacitní komunikaci. Nová poloha silnice I/12 mimo zastavěné části umožňuje postavit i prostorově náročnější, čtyř pruhové, směrově dělené příčné uspořádání, které odpovídá nynějším a předpokládaným dopravním zatížením,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

K zajímavostem přeložky patří vysoký počet mimoúrovňových křižovatek (MÚK), bude jich šest. Vynutil si to charakter území a očekávaný provoz. Na MÚK v Tuklatech přibude v budoucnu ještě rameno pro silnici II/101 směrem Jirny. Lokální zajímavostí je nadjezd polní cesty mezi Újezdem nad Lesy a Koloději, kde budou zábrany proti pádu z koně. Součástí stavby bude i drenážní systém, kdy drenáže pod silnicí I/12 budou dotovat vodu v Běchovickém potoce. Na přeložce vznikne také šest mostů a 14 nadjezdů dlouhých dohromady 1,7 kilometru. Zhotovitel vybuduje i 596 metrů dlouhý protihlukový val, jenž ochrání zástavbu obce Květnice, část Na Ladech. Val bude vysoký až osm metrů a v celé délce ho doplní protihluková stěna. Trasu už prozkoumali archeologové, objevili například stopy osídlení z doby bronzové, pohřebiště kultury lukostřelců. V hrobech nalezli hroty šípů, našly se i zbytky keramiky.

„Silnice I/12 prochází v tomto úseku téměř souvislou oboustrannou zástavbou, a kromě tranzitní dopravy zajišťuje každodenní příměstské vztahy. Provoz je zde hustý a prakticky po celý den se tvoří kolony. Rychlou kapacitní komunikaci, která povede mimo zastavěná území, určitě přivítají jak lidé žijící v okolí nynější výpadovky na Kolín, tak ti, kteří tudy denně dojíždějí do Prahy. Stavba je naplánovaná na 30 měsíců, což směřuje k tomu, abychom ji na přelomu let 2027 a 2028 zprovoznili společně s novým úsekem Pražského okruhu, samozřejmě v závislosti na vývoji realizace obou staveb,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Harmonogram je extrémně napjatý, v těchto dnech začínáme skrývkami ornice a zemními pracemi. Stavba je netypická vedením dlouhých úseků v zářezu či za protihlukovými valy, a přemisťovat tak budeme opravdu velké objemy zeminy. Na poměrně krátkém úseku navíc postavíme celkem 23 mostů a 6 mimoúrovňových křižovatek. Moc děkujeme obyvatelům okolních obcí za trpělivost a omlouváme se za komplikace, které stavba vyvolá,“ řekl ředitel projektu Roman Zbořil ze společnosti Skanska.

Úsek Pražského okruhu z Běchovic k D1 dlouhý 12,6 kilometru začalo ŘSD stavět v prosinci 2024. Cena stavby vzešlá z výběrového řízení je 9,76 miliardy Kč bez DPH, práce by měly trvat do zprovoznění tři roky. Úsek bude šestipruhový, patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR

I/12, Běchovice – Úvaly

délka: 12 640 m

zhotovitel: Skanska, a. s.

cena stavby dle smlouvy: 3 780 148 949 Kč bez DPH

počet stavebních objektů: 303

protihlukové stěny: 9, celková délka 1 118 m

zahájení realizace: 07/2025

zprovoznění: 01/2028

délka stavby do zprovoznění: 30 měsíců

(red)

Foto: ŘSD

spinner