Konkurence na železnici

RT Expressy do Ostravy zatím jezdit nebudou

Od prosince loňského roku měly spojovat Prahu s Ostravou soukromé expresy společnosti Railtrans. Zejména kvůli chybějícímu povolení na provoz lokomotiv však nevyjely. Nyní se dopravce prakticky ze stejného důvodu rozhodl celý projekt minimálně dočasně zastavit.

Hlavním důvodem toho, že rychlíková doprava mezi středními Čechami a severní Moravou je stále pouze v režii Českých drah, je dosud neukončený proces schvalování moderních elektrických lokomotiv Siemens pro provoz po českých kolejích. „Tento proces běží svým tempem a dosud neskončil. Nemohli jsme tedy zahájit provoz ani v náhradním termínu, tedy v červnu,“ uvedl jednatel firmy Railtrans Petr Šimral.

Nejde jen o lokomotivy

On sám ovšem připouští, že problém s lokomotivami je sice zásadním důvodem dočasného pozastavení projektu, nikoliv však důvodem jediným. Podle jeho slov by totiž chystaný věcný záměr zákona o veřejné dopravě, který chystá ministerstvo dopravy, měl obsahovat institut tak zvaného regulačního stupně, který by umožnil odepřít přístup k trhu dopravci v případě, že by komerční spoje svým provozem významným způsobem ohrozily provozování dopravy ve veřejném zájmu.

„Z jednání vlády o pokračující transformaci Českých drah přitom vyplynulo, že ve veřejném zájmu budou napříště objednávány nebo spíše dotovány i výkony vlaků kategorie Intercity a Eurocity, což je v relaci Praha – Ostrava přímá konkurence projektu RT Express,“ řekl Petr Šimral. Podle jeho výkladu by tedy mohl být v případě přijetí zákona zablokován jakýkoliv soukromý projekt na těch tratích, kde jeden dopravce provozuje vlaky v tak zvaném veřejném zájmu.

Problémy i do Brna

Pokud by měl nějaký dopravce chuť provozovat soukromé rychlíky z Prahy do Brna (majitel společnosti Student Agency Radim Jančura to plánuje zhruba za dva roky), čekají ho problémy i na této trati. Také zde totiž České dráhy provozují rychlíkovou dopravu na objednávku státu, tedy ve veřejném zájmu, a navíc od prosince letošního roku chystají nové páry vlaků spojujících Prahu a Brno. „Náhodou se tak dotovaná konkurence nedotovaných autobusů objevuje po létech nezájmu o kvalitní železniční spojení mezi Prahou a Brnem právě v čase, kdy se kvůli zahajované rekonstrukci železničního koridoru na východním okraji Prahy velmi snižuje kapacita tohoto úseku,“ poznamenal Petr Šimral.

RT Expressy by tak musely vyjíždět ze stanice Praha-Smíchov a musely by jezdit přes Vršovice a Malešice, což by se výrazně projevilo na jejich době jízdy.

Ministerstvo chybu odmítá

Soukromí dopravci či potenciální zájemci o provozování železniční dopravy tvrdí, že ministerstvo dopravy nemá právo objednávat další dotované spoje nejen od Českých drah bez řádného výběrového řízení, navíc u spojů dálkového charakteru. Ministerstvo se brání, že chtělo pouze ulehčit situaci na dálnici D1 a vypsání tendru by vypravení nových rychlíků oddálilo. „Pokud by bylo takové výběrové řízení vypsáno, dopravci by jistě nemohli zahájit provoz v horizontu pár měsíců, které zbývají do začátku platnosti příštího jízdního řádu,“ vysvětlil mluvčí resortu Karel Hanzelka. Nejen zástupci firmy Railtrans, ale také například ředitel společnosti Veolia Transport ČR Petr Moravec (viz DN 39/2007) tvrdí, že výroky o podpoře zlepšování služeb prostřednictvím liberalizace železniční dopravy a konkurence mezi dopravci jsou v ústech zástupců českého státu v současnosti jen prázdnými frázemi.

Tomáš Johánek

spinner