14. srpna 2003
Evropská komise si předsevzala, že zvýší bezpečnost silničního provozu. Napomoci k tomu by jí měla i nová směrnice o přípravě řidičů z povolání, jež by měla být závazná pro všechny podniky, které se zabývají dopravou zboží a osob. Významnou roli by podle ní při přípravě řidičů měla hrát simulace různých situací za pomoci moderní výpočetní techniky.
Cílem směrnice je nejen zlepšit bezpečnost na silnicích, ale také přispět k úspoře pohonných hmot. Komise klade důraz na kvalitu základní i pokročilé přípravy řidičů, při níž najdou uplatnění také přenosné simulátory.
Bílá kniha EU o evropské dopravní politice do roku 2010 bere v úvahu skutečnost, že na silnicích Evropy ročně umírá při nehodách přes 40 tisíc osob a zraněno jich je kolem 1,7 miliónu. Evropská komise si proto stanovila ambiciózní cíl – snížit počet usmrcených na silnicích do roku 2010 na polovinu. Opatření nutná pro dosažení tohoto cíle stanovuje nový akční program pro bezpečnost na silnicích.
Na bezpečnost silničního provozu působí řada faktorů a nápravná opatření je nutné aplikovat v mnoha oblastech. K základním předpokladům úspěšného působení však patří eliminace selhání řidičů a jejich výchova – právě výchova s důrazem na defenzivní způsob jízdy by měla mít na snižování nehodovosti příznivý vliv.
Projekt RESPECT
Cílem výzkumného programu RESPECT je definovat a ohodnotit použití řidičských simulátorů pro průběžnou přípravu řidičů nákladních vozidel. Jedním z jeho klíčových účastníků je i švýcarská firma Oerlikon Contraves, jež patří k předním výrobcům simulátorů pro výcvik řidičů v Evropě.
Simulátor ADAMS
ADAMS – zkratka názvu „Advanced Driving and Manoeuvring Simulator“ – označuje zatím nejpokrokovější produkt společnosti Oerlikon Contraves. Tento systém využívá například švýcarská armáda pro přípravu všech nových řidičů nákladních a těžkých vojenských vozidel. Sestává ze čtyř základních částí: z napodobení vozidla, simulace prostředí, napodobení provozu a systému instrukcí. Švýcarská armáda má celkem čtyřicet těchto simulátorů, jež slouží k výuce řidičů v osmi výcvikových centrech. Ročně jimi prochází na 1500 mladých řidičů, kteří s jejich pomocí získávají oprávnění k řízení nákladního vozidla za šest týdnů.
Řízení je získaná dovednost
Každý řidič musí být schopen plnit několik základních úkonů, a to současně v různých provozních podmínkách a v různém prostředí. Jedinou cestou pro získání potřebných dovedností je výchova a trénink.Výkon řidiče je závislý na jeho schopnosti řídit vozidlo za různých podmínek – jejich přehled uveden v tabulce č. 1.
Účinnost přípravy
Přínos nové generace simulátorů lze posoudit při porovnání různých tréninkových metod (viz tabulka č. 2).Z tabulky č. 2 je patrné, že vysoce přesný simulátor může pokrýt podstatnou část řidičských dovedostí, potřebných v nejrůznějších situacích. Málo přesný simulátor je ve většině případů pouhou náhražkou vozidla, avšak s mnohem nižším tréninkovým potenciálem, než jaký má vozidlo skutečné.
Uvádí se, že více než 30 procent individuálních lekcí z řízení se uskutečňuje na simulátoru. Bylo rovněž zjištěno, že lekce na simulátoru jsou v průměru o 50 procent účinnější než na silnici. Některé formy přípravy, jako například manévrování s dvounápravovým přívěsem, se provádějí výlučně na simulátoru.
(ja)