9. července 2012

EWT, s. r. o., importér přípojných vozidel Schmitz Cargobull, představil minulý týden českým zákazníkům vylepšení, jichž návěsy německého výrobce doznaly během posledních dvou let. Některé z novinek na prezentaci nám přiblížil jednatel společnosti EWT Ing. Michal Žižák.
„Co vás vedlo k tomu, že jste s prezentací tolika novinek přišli najednou?“
„V podstatě to, že jsme si uvědomili, že návěsy Schmitz Cargobull procházejí soustavně inovacemi, ale všichni je berou jako samozřejmost a někdy si ani neuvědomují jejich přínos. Takže jsme si řekli, že je na místě je dopravcům podrobně představit.
Nejdříve jsme si sami pro sebe udělali přehled, kolik těch změn bylo, a byli jsme překvapeni jejich množstvím. Napočítali jsme, že během dvou let došlo jen na čtyřech typech návěsů k téměř 25 zásadním úpravám. A to mezi ně nezahrnuji některé další novinky, o nichž jsme informovali již dříve. Cíl všech těchto inovací je jediný – pomoci dopravcům co nejvíce snížit provozní náklady a reagovat na jejich rostoucí nároky na dopravní techniku.“
„Co byste uvedl jako příklad těchto inovací?“
„Na první pohled neviditelnou, ale velice důležitou změnou je například nová technologie výroby panelů pro stěny mrazírenských návěsů. Panely Ferroplast jsou nyní silnější, samozřejmě jen do té míry, aby nebyly překročeny maximální vnější rozměry vozidla a nezmenšil se nákladový prostor. Je také použita jiná vyplňovací hmota, nové lišty uvnitř skříně, došlo k optimalizaci spojení střechy, bočních profilů a podlahy a panely jsou potaženy kovovou izolační vrstvou, která snižuje propustnost tepla. Výsledkem všech těchto změn je, že se spotřeba nafty chladicího agregátu snížila až o třicet procent.“
„Jakou to představuje úsporu při provozu soupravy?“
„Obrovskou. Dnes je zcela běžné, že při nákupu ledničky do domácnosti vybíráte ledničku podle spotřeby elektrické energie. A očekáváme, že podobný trend nastane i u návěsů. Vzhledem k tomu, že spotřeba chladicího agregátu je zhruba tři čtvrtě litru nafty za hodinu (pokud agregát již pouze udržuje zvolenou teplotu), a s ohledem na to, že životnost mrazírenského návěsu je přinejmenším osm až deset let, za sedm let dopravce ušetří v průměru přes 300 tisíc Kč, tedy zhruba dvanáct tisíc €.“
„Jaká je odezva dopravců na tuto inovaci?“
„Záleží teď hlavně na nás, jak je dokážeme o přednostech této novinky informovat. Mnoho zákazníků v současnosti klade důraz především na pořizovací cenu, ne na celkové provozní náklady, a nárůst ceny o tisíc € se jim zdá příliš vysoký. Je tedy třeba, abychom jim návěs podrobně předvedli a na celkovou úsporu je upozornili, aby nakonec zbytečně nepřišli o více než deset tisíc €.“
„Jaká další řešení pro snížení spotřeby Schmitz Cargobull nabízí?“
„Chystáme se uvést na český trh například střešní deflektor na plachtové návěsy, který zmenšuje víření vzduchu za vozidlem. Výrobce deklaruje úsporu nafty přes tři procenta, tedy zhruba litr na sto kilometrů. Maximální úspora se projeví v dálkové dopravě při jízdě vyšší konstantní rychlostí. Nyní deflektor zkoušíme u tří zákazníků, abychom měli úsporu potvrzenou přímo od českých dopravců. Jsou jím vybavena tři vozidla, která jezdila už loni, stejná je trasa, pneumatiky, roční období i řidiči. Průběžné výsledky zatím odpovídají hodnotám, které uvádí výrobce.“
„V posledních letech někteří výrobci návěsů nabízejí i další aerodynamické prvky…“
„To se samozřejmě týká i značky Schmitz Cargobull, která nabízí kompletní aerodynamické zakrytí podvozkové skupiny a boků návěsu. Úspora nafty je opět zhruba jeden litr nafty na sto kilometrů a pořizovací náklady jsou umořeny přibližně již po 180 tisících ujetých kilometrů. Kryty ovšem nejsou vyrobeny z laminátu jako u konkurenčních výrobců, ale z pružné hmoty ABS, která se používá na výrobu nárazníků osobních vozidel. Kryty jsou tedy nejen lehčí, ale také velice pružné a odolné vůči poškození.“
„Minulý týden jste dopravcům prezentovali také systém řízeného odlehčení zadní nápravy, který výrobce původně představil již před několika lety…“
„Tento systém jsme vyvinuli ve spolupráci se společností Wabco, a přestože se nejedná přímo o novinku, jeho vliv na snižování nákladů je tak velký, že jsme se rozhodli ho znovu výrazně propagovat. Jedná se o systém, který při manévrování, jízdě po kruhových objezdech či prud-kém zatáčení při menších rychlostech odlehčuje poslední nápravy návěsu a snižuje tak opotřebení pneumatik.
Pokud je návěs plně naložen, pneumatiky na třetí nápravě se třou o vozovku do strany a dochází k jejich předčasnému opotřebení. Zatímco životnost pneumatik na první a druhé nápravě běžného návěsu se v rozvážkové dopravě pohybuje mezi 250 až 250 tisíci kilometry, na třetí nápravě je to maximálně 100 tisíc kilometrů a spíše méně. Se systémem LSP (Load Spread Program) se rozdíl stírá.
To ovšem není jediný přínos tohoto systému. Pokud se zboží z návěsu vykládá postupně odzadu, což je zcela běžné, dochází často k přetížení druhé nápravy tahače. Tím, že systém odlehčí poslední nápravu návěsu, se posune těžiště a žádná náprava, pokud je souprava na silnici podrobena kontrolnímu vážení, není přetížena.“
„Jaká je návratnost pořizovacích nákladů na systém LSP?“
„Návratnost investice odpovídá životnosti jedné sady pneumatik. Schmitz Cargobull tak nabízí úsporná řešení jak pro dálkovou dopravu (aerodynamické prvky), tak pro regionální rozvážku zboží (systém LSP). Přestože dopravci již – zejména v posledních letech – začali hledat nejrůznější cesty, jak snížit své provozní náklady, mnoho z nich si stále neuvědomuje, že úsporu jim nemusejí přinášet pouze moderní tahače s motory Euro 5 a 6, ale také moderní návěsy.“
„Jednou z novinek, které letos Schmitz Cargobull představil, je návěs Speed Curtain. Lze jej otevřít do 35 sekund…“
„Jedná se o řešení pro dopravu na krátké vzdálenosti, při níž se často nakládá a vykládá. Jedinečnost řešení nespočívá ani tak v samotném odplachtování návěsu, i běžnou shrnovací plachtu lze odsunout velice rychle. Speed Curtain se odlišuje hlavně tím, že po shrnutí plachty není nutné odstraňovat ještě sloupky a latě. Přímo do plachty jsou totiž zabudovány mikrosloupky, takže návěs je skutečně otevřen a připraven pro nakládku či vykládku zboží již po shrnutí boční plachty. Toto řešení je navíc tak odolné, že návěs (stejně jako všechny plachtové návěsy značky Schmitz Cargobull) splňuje normu DIN EN 12642 Code XL pro bezpečnou přepravu těžkého zboží včetně nápojů.
V době, kdy jsou z návěsů v podstatě mobilní sklady, které se neustále naplňují a vyprazdňují, je to podle mne převratné technické řešení.“
„Když už hovoříme o snižování nákladů dopravců, jak dopravci využívají záruku mobility, kterou jim Schmitz Cargobull nabízí?“
„U nového návěsu má zákazník tuto službu samozřejmě první rok v rámci záruky v pořizovací ceně. Pokud chce mít jistou, že mobilitu při případné poruše bude mít zajištěnu i nadále, může využít balíček služeb Breakdown Cover. Balíček zaručuje, že při jakémkoli problému, včetně poškození pneumatiky a nutnosti odtahu z dálnice, se řidiči vždy dostane rychlé pomoci. A to za měsíční symbolický poplatek kolem 25 €.
Pneumatiky jsem nezmínil náhodou, protože odcizování rezervy je v poslední době velice časté. Dopravce s předplacenou službou Break-down Cover tak nejen minimalizuje riziko jejího odcizení, protože náhradní pneumatiku s sebou nemusí vozit, ale navíc i zvýší užitečnou hmotnost návěsu o zhruba 200 kilogramů. Taková je totiž hmotnost rezervy s držákem.
Zájem dopravců o tuto nabídku neustále roste a naši zákazníci ji využívají i pro návěsy konkurenčních značek. Schmitz Cargobull je totiž jediný výrobce návěsů, který provozuje vlastní asistenční službu – žádná naše konkurence takový servis v zahraničí nenabízí. Operátor, na něhož se řidič přes jediné číslo v celé Evropě dovolá, navíc hovoří s českým řidičem česky.“
„Vraťme se ještě zpět k průběžným inovacím. Proč o nich Schmitz Cargobull podrobně neinformuje jako jiní výrobci?“
„Jak už jsem řekl, jedná se o průběžné inovace. Vzhledem k tomu, že Schmitz Cargobull je vždy na špici technologického vývoje, o drobných zlepšeních, která pokládá za samo-zřejmost, se tolik nezmiňuje. Mnohdy se navíc jedná o vylepšení, která vzešla přímo z komunikace s konkrétními zákazníky. Příkladem může být úprava dělicí příčky v návěsu, konkrétně její zajištění proti samovolnému posunu. Dříve se totiž stávalo, že skladníci, kteří v logistických centrech návěsy nakládali, nepochopili nebo ignorovali instrukce pro manipulaci s příčkou a během jízdy docházelo k jejímu uvolnění a poškození skříně. Toto riziko dané lidským faktorem již Schmitz Cargobull eliminoval.
Podobně tomu bylo například se zlepšením těsnosti a izolace podlahy. To vše jsou zdánlivé drobnosti, které když jsou v pořádku, nejsou vidět, ale pokud nefungují tak, jak mají, mohou u zákazníků vyvolávat určité rozčarování.“
„Jak se vyvíjí trh s přípojnými vozidly v České republice?“
„Český trh zažívá v současné době lehkou stagnaci. Nerozvíjí se tak rychle jako loni, kdy se po dvou letech konečně nastartoval. Dopravci s investicemi vyčkávají a není se čemu divit, když cena nafty bez DPH se vyšplhala k 35 Kč za litr. Nákupy jsou dnes dány především nutností obnovy techniky, k rozšiřování vozového parku téměř nedochází. A předpokládám, že se na tom nic nezmění až do konce roku.
Avšak vzhledem k tomu, že se přinejmenším automobilový průmysl (a obzvláště v Německu) stále rozvíjí a že jeho firmy jsou důležitými zákazníky dopravců, budou dopravní firmy i v následujících letech určitě potřebovat novou techniku.
Je to nepochybně i stávající ekonomická situace, co dopravce vede k tomu, že plánují na rok, maximálně na tři roky dopředu. Mnohé zajímá jen absolutní hodnota měsíční splátky, nic víc – a velkou část jejich vozového parku tvoří vozidla pořízená na operativní leasing. To však podle mne není řešení. Firmy, které vidí dál, využívají operativní leasing na maximálně 30 procent flotily, provozní náklady propočítávají dlouhodobě a do nejmenších detailů a upřednostňují různé balíčky služeb."
Milan Frydryšek www.ewt.cz