25. září 2008
V polovině září se v Bavorsku otevřel poslední úsek dálnice A6, což zkrátí cestu na Norimberk a Paříž nej-méně o dvacet minut. Čeští řidiči však více čekají na nové úseky českých dálnic. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka se všechny důležité stavby připravují nebo se na nich už pracuje.
„Pro Čechy je daleko důležitější dobudování obchvatu Prahy, stavba dálnice do Rakouska, která zcela chybí, a dokončení zhruba 20 kilometrů dálnice D8 ve směru na Drážďany,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Největší silniční dopravce CS Cargo využívá podle ředitele Tomáše Fallera vždy raději dálnice, i kdyby cesta byla delší; hlavně kvůli bezpečnosti a spotřebě.
D8 bude za dva roky
Podle Aleše Řebíčka bude úsek D8 dokončen v polovině roku 2010, i když optimisté hovoří již o konci příštího roku. Zahájení stavby dálnice do Rakouska nedokázal přesně odhadnout. Předpokládá, že se zdrží soudy kvůli výkupům, které nebudou vždy ideální. Stavba bude minimálně pětiletá. „Rakušané už začali. V ČR je hotová do Pohořelic, my nyní vykupujeme pozemky, připravujeme podklady pro územní rozhodnutí,“ uvedl ministr.
Dálnice D3 se napojí na rakouskou rychlostní silnici u Dolního Dvořiště. „Na příští vládu dávám projekt PPP. Budeme se muset poprat s Posázavím, kde jsou trochu problémy. Byl jsem ale na setkání se starosty a všichni byli pro stabilizovanou variantu, takže to spustíme,“ dodal Aleš Řebíček.
Spory kolem okruhu snad končí
Pražský okruh doporučily expertní týmy ministerstev dopravy i životního prostředí vést jižní variantou schválenou hlavním městem. „Takže začneme stavět, bude hotový do roku 2013,“ řekl ministr. Podle Aleše Řebíčka je velký okruh okolo Prahy velmi důležitý. Stavbě nic nebrání, spor s ekology některými obcemi považuje za uzavřený.
Ministr pochválil Němce v budování dálnic. Do infrastruktury dávají hodně peněz. Tím, že mají dálniční síť hotovou, mají pod kontrolou kamiony, tedy i bezpečnost. „A to my ještě nemáme. Nám různě bloudí kamiony na jedničkách a dvojkách,“ řekl.
(čtk)