Změny silniční daně vedou k disharmonizaci

Polemika

Ekologicky silně závadná a nebezpečná silniční doprava je vůči ekologicky šetrné a bezpečné dopravě železniční dlouhodobě zvýhodňována, a to nejen v České republice. Již na první pohled je zřejmé, že příspěvek účastníků silniční dopravy na údržbu, opravy a výstavbu silniční sítě je velmi nízký. Toto tvrzení je nutné zpřesnit v tom smyslu, že lehká vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny svůj podíl na opotřebení silnic v zásadě uhrazují. Celý deficit nákladů na silniční síť připadá na středně těžká a těžká silniční vozidla, zvláště pak na těžké kamiony, které se o devastaci silniční sítě ČR zasloužily zdaleka nejvíce. Očekávalo by se proto, že silniční daň pro vozidla nad 3,5 tuny, a zejména pro těžké kamiony, se bude zásadně zvyšovat. Ministerstvo financí ČR navrhlo malou harmonizační novelizaci zákona o silniční dani (harmonizace s legislativou EU), která měla mírně změnit výše jednotlivých podílů zpoplatnění silnic, ale celkovou částku zachovat. Poslanci dolní sněmovny však byli jiného názoru. S podporou ministerstva dopravy návrh novely zákona o silniční dani upravili v tom smyslu, že nákladní vozidla splňující standardní emisní normu Euro 2 budou mít 60procentní úlevu. Nákladní vozidla splňující přísnou emisní normu Euro 3 získají úlevu ve výši 66 procent, budou tedy platit ještě méně. Důvodem tohoto opatření je údajně to, aby silniční dopravci, jichž je zjevný nadbytek, nezkrachovali. Dopravní noviny, jak dokládá článek „Sněmovna schválila úlevy na silniční dani pro ekologické kamiony“ uveřejněný v čísle 8/04, vydávají tuto další disharmonizaci ekonomických podmínek podnikání v dopravě, které beztak silně zvýhodňují silniční dopravu, za její ekologizaci. Reálně však jde o změny podporující ekologicky vysoce závadnou silniční dopravu. Bylo přijatelné uvažovat o úlevách na silniční dani pro vozidla splňující pouze přísnou emisní normu Euro 3 a jen v rozsahu asi 25 procent (návrh vlády ČR byl 40 procent), nebo pro nová vozidla v rozsahu 25 procent jen po dobu prvních tří let od uvedení do provozu. Pro vozidla splňující standardní emisní normu Euro 2 žádné objektivní důvody ke snížení silniční daně nejsou. Rozhodnutím Parlamentu ČR přijde letos rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury podle prvních odhadů asi o 200 až 300 milionů Kč. Ing. Jan Zeman, CSc.

spinner