Čeští dopravci se setkali se zástupci BAG, Toll Collect a siemens VDO

Německo

Brněnské regionální pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia v dubnu ve spolupráci se společností Scania Czech Republic uspořádalo další ze svých již tradičních zahraničních seminářů pro dopravce. Tentokrát se uskutečnil v Berlíně a byl zaměřen na zavádění digitálních tachografů, státní odborný dozor a mýtné v Německu. Aktuální informace o digitálních tachografech a jejich zavádění v Německu si dopravci vyslechli od zástupců společnosti Siemens VDO Automotive, která nová zařízení vyrábí. Přestože letošní srpen jako definitivní termín pro zahájení povinné instalace digitálních tachografů do nových vozidel v době semináře stále ještě nebyl potvrzen, podle zástupců VDO se nicméně zdá, že se nezmění. Shodou okolností právě v době konání semináře ministři dopravy členských zemí EU neformálně potvrdili plánované datum 5. srpna 2005, a to bez ohledu na snahu Evropského parlamentu o posunutí termínu z důvodu přípravy nezbytných administrativních, legislativních a logistických podmínek. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU současně rozhodnutí ministrů označila za nezodpovědné s tím, že uspěchané zavedení digitálních tachografů uškodí všem cílům, jejichž dosažení mají nová zařízení napomoci – tedy zvýšení bezpečnosti na silnicích, zlepšení sociální ochrany a vytvoření podmínek pro rovnou soutěž. Digitální tachografy a příslušné čipové karty (viz DN 40/04) zaznamenávají a uchovávají veškerá potřebná data pro kontrolu provozu vozidla a práce řidiče. Kontrolní orgán si záznamy může vytisknout na tiskárně, která je součástí záznamového zařízení, nebo – pokud tiskárna nefunguje – zobrazit na displeji tachografu. Na kartě řidiče, která má platnost pět let, budou k dispozici zápisy za posledních 28 dní, což umožní přímo na silnici kontrolu například dodržování dob jízd a odpočinku a maximální povolené rychlosti za delší období než současné tachografické kotoučky. Pokud se řidiči budou na vozidlech s digitálními a stávajícími analogovými tachografy střídat, budou si muset před přechodem na vozidlo se starším záznamovým zařízením na tiskárně vytisknout potřebné záznamy a mít je u sebe. Doba platnosti karty dopravce, která slouží k ochraně dat firmy a ke stahování potřebných údajů o provozu vozidla a práci osádky, je neomezená. Podle německých předpisů dopravci musí tato data stahovat nej-méně každé tři měsíce a archivovat po dobu dvou let. Z karty řidiče je však musí stahovat nejpozději za 21 dní. V této souvislosti se čeští dopravci zajímali o to, jak tomu bude v případě, že vozidla budou na cestě déle než 21 dní, jak je to dnes běžné. Podle zástupců VDO tato situace zatím v legislativě není zachycena, ale pravděpodobně budou stahování dat zajišťovat servisní střediska (dnes je jich v Evropě zhruba devět tisíc, z toho 147 v České republice). Zástupci VDO v této souvislosti upozornili na to, že dopravce si může buď zakoupit software na zpracování stažených dat, nebo může data posílat ke zpracování do VDO. Pro stahování dat z digitálního tachografu potřebuje firma kromě karty dopravce také klíč podobný známému USB disku. Kapacita klíče je dostačující pro zhruba 50 kamionů na dobu tří měsíců. Karty potřebné pro práci s digitálním tachografem budou mít také servisní pracoviště a kontrolní orgány. Termín náhrady analogových tachografů digitálními zatím v Německu, stejně jako nikde jinde v Evropské unii, nebyl stanoven, s výjimkou výměny celého systému tachografu.

Kontroly dopravců a řidičů Přednášku o kontrolách dopravních firem a řidičů si pro české dopravce připravil vedoucí oddělení kontrol Spolkového úřadu pro nákladní dopravu (BAG) Heinrich Baumann. Vedle dopravců a řidičů BAG kontroluje také placení mýtného na německých dálnicích. Pro obě tyto činnosti má samostatné složky, které mimo jiné disponují i samostatnými vozidly pro kontroly přímo v provozu. Řadu skutečností, na něž se BAG zaměřuje, kontroluje také celní správa a policie, která ovšem – na rozdíl od BAG – může pokutovat například i požití alkoholu před jízdou. Pokud kontroloři BAG zjistí porušení předpisů, které nemohou sankcionovat, oznámí viníka kompetentním orgánům. Pracovníci BAG mají oprávnění mimo jiné zastavovat nákladní vozidla a autobusy a kontrolovat doklady. V určitých případech mohou nechat vozidlo odstavit – například při zjištění závady na brzdovém systému, při překročení doby jízdy, při přetížení vozidla o 10 až 15 procent nebo v případě, že vozidlo přepravující nebezpečné věci není pro přepravy ADR způsobilé. Za lehké přestupky mohou pracovníci BAG na místě udělit pokuty, proti nimž se nelze odvolat. Musí se však řidiče nejprve zeptat, zda s pokutou souhlasí. Pokud řidič nic nenamítá, zaplacením pro něj vše končí a jeho jméno úřad neeviduje. Jestliže s pokutou nesouhlasí, sepíše se protokol a řidič se proti rozhodnutí kontrolora může odvolat nebo podat protest. V tomto případě se u zahraničních dopravců vybírá kauce. Pro řidiče může být tento postup poněkud riskantní – pokud se při prošetřování zjistí, že jeho provinění je závažnější, než jak je klasifikoval kontrolor BAG, může být původní částka zvýšena. Za stejný přestupek může být pokutován řidič i dopravce – je-li tomu tak, odvolávají se každý sám za sebe. Obecně však platí, že pokuty pro řidiče jsou nižší než pro firmu. Jen v loňském roce pracovníci BAG nechali odstavit 6818 německých vozidel a 7144 zahraničních, z toho 838 českých. Evropská unie se snaží systém kontrol sjednotit. BAG již spolupracuje s většinou sousedních zemí, vyjma České republiky a Polska, nicméně i tato spolupráce se připravuje. Německo v oblasti kontrol spolupracuje i s dalšími evropskými zeměmi v rámci Euro Contrôle Route.

Zkušenosti s výběrem mýta Tématem, které české dopravce obzvlášť zajímalo, byly dosavadní zkušenosti s výběrem mýta na německých dálnicích. Podle zástupců konsorcia Toll Collect se v současné době platby uskutečňují z 80 až 82 procent tzv. automatickým způsobem a z necelých 20 procent manuálně; poptávka po terminálech pro platbu v hotovosti je však větší, než se původně očekávalo, a intenzita využívání poplatkových stanovišť na západních hranicích SRN je vyšší než na východních. Podíl neplatičů je nižší než tři procenta a prudce se snižuje; Toll Collect očekává, že se dále sníží na zhruba 2,0 až 1,5 procenta. Neplatiči tak pro konsorcium nepředstavují problém – to se spíše hodlá zaměřit se na řidiče a dopravce, kteří si zadávají špatné údaje pro výpočet poplatků. K objíždění dálnic po nezpoplatněných komunikacích vedoucí odboru kontroly Toll Collect Jérôme Lejeune uvedl, že vždy, když se někde zavede mýto, doprava se přesune na vedlejší silnice, avšak po čase se vrací zpět. „V Německu se to zatím stává tam, kde jsou paralelní kvalitní silnice. Kde nejsou, tam doprava zůstává. Jediný, kdo dnes nepoužívá dálnice, jsou místní dopravci,“ řekl. Kontrolu, při níž musí prověřovat 10 procent zpoplatněných jízd, koordinuje Toll Collect s BAG. K dispozici je celkem 895 pracovníků (z nichž 95 jsou zaměstnanci Toll Collect), 300 automatických kontrolních mostů a 278 mobilních kontrolních jednotek BAG. Kromě toho BAG kontroluje i dopravní firmy. Kontrolní mosty jsou schopny bezpečně prověřit vozidla, pokud je vzdálenost mezi nimi větší než 2,5 metru; data se snímají ze vzdálenosti 20 metrů. Pokud kontrola zjistí, že na OBU svítí zelené světlo a kilometry se nenačítají, pošle vozidlo do servisu, aniž by řidič musel zaplatit pokutu. Jestliže servis zjistí u OBU podruhé stejnou poruchu, měl by ji vyměnit. Na dotaz, zda bude moci dopravce vstoupit do systému a zjistit polohu vozidla a jakou část zpoplatněného úseku ujelo, byla odpověď záporná. Problém představuje ochrana osobních údajů v Německu; servisy totiž pro majitele zajišťuji lokalizaci vozidla pouze při krádeži, ovšem pochopitelně jen v případě, že zloděj OBU nevypne. Letos v létě se začne do vozidel instalovat nový software, tzv. OBU 2.0, který umožní pracovat s aktualizovanou silniční sítí. Update jednotky bude trvat 30 až 40 minut. Milan Frydryšek (Další informace lze získat na brněnském regionálním pracovišti Sdružení ČESMAD Bohemia nebo na internetu.) www.cesmad-bohemia.cz www.vdo.com www. bag.bund.de www.tollcollect.de

spinner