9. března 2010

Sdružení ČESMAD Bohemia se minulý týden ostře ohradilo proti snahám zpoplatnit nákladním vozidlům jízdu po komunikacích 2. a 3. třídy (viz DN 8/10). Podle dopravců by to ve svém důsledku přineslo pouze další zdražení zboží a služeb.
„V posledních dnech se z krajů ozývají názory, že nedostatek financí na údržbu cest a jejich nadměrné vytížení nákladní dopravou by mohlo vyřešit zpoplatnění komunikací 2. a 3. třídy. Milionový kolotoč, který by tento krok roztočil, by přinesl obrovské investice do systému a jeho provozu, zvýšené náklady všem konečným uživatelům silniční dopravy, tedy každému spotřebiteli, ale jen zanedbatelné navýšení příjmů obecních rozpočtů,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix.
Zpoplatnění silnic nižších tříd podle něj vyžaduje zavedení nové technologie výběru mýtného, neboť stávající, ještě relativně jednoduchou a levnou mikrovlnnou technologii nelze v tomto případě již použít. To by znamenalo další obrovské investice, a především náklady na provoz, neboť použití satelitní technologie výběru mýtného je sice daleko sofistikovanější, ale kvůli nárokům na mobilní přenos dat také daleko nákladnější. Náklady by navíc šly v naprosté většině na vrub zásobování a lokální nákladní a autobusové, nikoli tranzitní dálkové dopravy. „Vzhledem k tomu, že výše zpoplatnění infrastruktury musí odrážet náklady na její vybudování a údržbu, je velmi pravděpodobné, že nový systém by stěží ufinancoval sám sebe a obecní rozpočty by přišly zkrátka,“ uvedl Martin Felix.
Slovenský příklad by měl být varováním
Mluvčí v této souvislost upozornil na zkušenosti ze Slovenska, které se jako první pustilo do zpoplatnění většího množství silnic. I když se jednalo zatím pouze o silnice 1. třídy, projevily se velké problémy plynoucí z tak složitého a rozsáhlého opatření. Slovensko bylo nakonec nuceno výběr mýtného na silnicích 1. třídy do konce února pozastavit. Zatímco podle sdružení ČESMAD Slovakia je nyní systém již v pořádku, malí dopravci mají o jeho funkčnosti stále pochybnosti. Situaci hodlají monitorovat a další protesty zatím nepřipravují.
„Silniční nákladní a autobusová doprava pouze plní požadavky ostatních hospodářských odvětví či přímo cestujících občanů. Na její zdražení a omezení doplatíme bezprostředně všichni a v případě zavedení mýta na okresních silnicích se nedočkáme ani žádných finančních přínosů,“ zdůraznil Martin Felix.
(lan) www.prodopravce.cz