8. prosince 2005
Letošní dny autobusů Mercedes-Benz se staly festivalem premiér Na tradiční akci Dny autobusů Mercedes-Benz (MOT) zve výrobní úsek Mercedes-Benz Autobusy své zákazníky i širší odbornou veřejnost z celé Evropy každý lichý rok, kdy se v Německu nekoná veletrh užitkových vozidel IAA. Letos se místem tohoto setkání během dvou listopadových víkendů poprvé stal tovární areál a centrum autobusů a ojetých vozidel (OGC) přímo ve městě autobusů Mercedes-Benz – Mannheimu. Letošní ročník akce bylo možné právem nazvat „festivalem premiér“ – inovační sílu značky Mercedes-
- Benz totiž podtrhla celá řada světových a německých premiér městských, linkových a dálkových autobusů.
Světová premiéra: prototyp CapaCity Ve světové premiéře se na MOT 2005 představil především model Mercedes-Benz CapaCity. Prototyp zcela nové koncepce velkoprostorového kloubového autobusu o délce 19,54 metru se čtyřmi nápravami, čtyřmi nástupními dveřmi, až 193 místy pro cestující, atraktivním designem a manévrovacími schopnostmi, které odpovídají běžným kloubovým autobusům, právem přitahoval pozornost všech návštěvníků. Vzhledem k tomu, že autobus CapaCity přesahuje současnou maximální povolenou délku 18,75 metru, je pro jeho provoz na pozemních komunikacích nutné zvláštní povolení, které je nyní k dispozici pro pět spolkových zemích. O povolení pro celé Německo se jedná. Mercedes-Benz Integro Ve světové premié- ře se v Mannheimu představil také nový vysokopodlažní linkový autobus Mercedes-Benz Integro. Nový model výrobce nabízí ve třech variantách délky a se širokou škálou možné výbavy. Je uzpůsoben jak pro provoz na místních linkách, tak i v kyvadlové dopravě, případně v příměstské dopravě cestujících a klasické linkové dopravě. Zahájení sériové výroby modelu Integro Mercedes-Benz plánuje na červen příštího roku. Mercedes-Benz Travego Poprvé v Německu mohli návštěvníci MOT 2005 vidět také vysoko- podlažní Mercedes-Benz Travego, který jako dálko-vý vysokopodlažní autobus třídy Premium tvoří jeden z pilířů značky Mercedes-Benz. Vozidlo s přitažlivým designem nabízí i při nižší hmotnosti (až o 300 kg) více místa, nové bezpečnostní prvky a dodatečné komfortní vybavení. Výrobce je nabízí ve třech délkových variantách a s motory Euro 4. V Mannheimu je vystavil ve dvou verzích – Travego M (16 RHD) a Travego L (17 RHD). Nová generace autobusu Citaro Další mannheimskou premiérou byla nová generace městského autobusu Citaro. Tentokrát pouze německou – v mnoha vzhledových i technických detailech vylepšené autobusy Citaro LE (pro městský provoz) a Citaro LE Ü (pro linkový provoz) se totiž poprvé představily už na říjnové výstavě Busworld v belgickém Kortrijku. V obou případech se jedná o nízkopodlažní autobusy s motory Euro 4. Technologie BlueTec Vedle nových vozidel Mercedes-
- Benz v Mannheimu poprvé v Němec-
ku uvedl také motory Euro s technologií BlueTec v autobusech. Technologie výrobci umožnila při zlepšení ekologických parametrů současně snížit spotřebu vozidla a bude vyhovovat i požadavkům budoucí normy Euro 5. Fórum o městské dopravě Organizátoři se na letošní MOT připravili skutečně důkladně a pro více než sedm tisíc očekávaných hostů připravili atraktivní doprovodný program. Jeho hlavní odbornou částí bylo Fórum o městské a příměstské osobní dopravě (ÖPNV-Forum), jehož účastníci jednali o celém spektru aspektů hromadné dopravy osob. Během fóra získali obsáhlé informace – například o nových způsobech pořízení vozidla, nových pohonech či inovačních koncepcích vozidel. Zajímavá byla například bilance rozsáhlého evropského testu třiceti autobusů poháněných palivovým článkem, která vyústila mimo jiné v poznatek, že autobusová doprava si může vytvořit značný konkurenční náskok právě pomocí vyšší ekologické kvality. Zájemci o ojetá vozidla si mohli vybrat v nedalekém centru ojetých autobusů (OGC), nechyběla ani možnost návštěvy továrny či zkušební jízdy s autobusy všech kategorií. V neposlední řadě se na akci představily také malé autobusy, program služeb pro zákazníky OMNIplus a nabídka některých poskytovatelů služeb pro turistiku. (lan)