Dopravci mohou využívat levnější karnet TIR Pilotní projekt

Mezinárodní doprava

Na začátku letošního roku se smluvní stranou Úmluvy o společném režimu tranzitu stalo Rumunsko. Pro přepravy do této země mohou nyní dopravci využívat nejen karnet TIR, ale i celní dokument T. Pružně na to zareagovaly Sdružení ČESMAD Bohemia a správce systému TIR – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Již od 15. března sdružení vydává tzv. čtyřlistý karnet TIR Pilotní projekt za zvýhodněnou cenu 950 Kč; oproti klasickému čtyřlistému karnetu TIR je o 320 Kč levnější. Čtyřlistý karnet TIR Pilotní projekt je určen pouze pro přepravy z České republiky (celní úřad odeslání se nachází v České republice) do bezprostředně sousedních zemí Evropské unie, které mají společnou hranici s EU – tedy například pro přepravy ČR – Rumunsko, ČR – Ukrajina či ČR – Bělorusko a zpět. V ceně karnetu Pilotní projekt je zahrnuto i jeho pojištění na 50 tisíc USD. Pilotní projekt mohou využívat ti dopravci – držitelé karnetů TIR, kteří podepsali závazné prohlášení dopravní společnosti pro přijetí do celního systému TIR a bylo jim uděleno oprávnění k užívání běžných karnetů TIR po 1. lednu roku 2003. Musí jen k závaznému prohlášení podepsat speciální dodatek týkající se právě využívání karnetu TIR Pilotní projekt. Omezené použití pro oblast Ruska V případě Ruska lze čtyřlistý karnet TIR Pilotní projekt za zvýhodněnou cenu použít pouze při přepravě z České republiky přes pobaltské státy (Lotyšsko, Estonsko, Litva). V případě, že je přeprava do Ruska prováděna přes území Běloruska, musí dopravci použít šestilistý karnet TIR. Území Běloruska a Ruska sice tvoří celní unii, avšak z hlediska použití karnetů TIR jsou obě země považovány za dva na sobě nezávislé státy. Pokud tedy bude karnet TIR Pilotní projekt použit tímto způsobem, je to v rozporu s cílem jeho použití a dopravce je povinen při jeho vrácení sdružení uhradit administrativní poplatek ve výši 500 Kč za nesprávné použití. Karnet TIR je stále atraktivní Pravděpodobně počátkem příštího roku se novými členy Evropské unie stanou i Rumunsko a Bulharsko a v budoucnu se unie zřejmě rozšíří také o Turecko, čímž se oblast pro použití karnetů TIR zúží. V současné době již i Ukrajina, Moldávie a Rusko jednají o přistoupení k Úmluvě o společném režimu tranzitu. Karnet TIR si nicméně nadále uchovává jistý význam a je nenahraditelným celním dokumentem pro přepravy do států, které se nacházejí dále na východ a jih od Evropy. Velmi aktivní v jednání s IRU o využívání systému TIR je nyní například Čína, která má velký potenciál pro další rozvoj vzájemného obchodu s evropskými zeměmi. Konkrétně pro silniční dopravce je pak důležitá skutečnost, že Čína v posledních letech investovala nemalé finanční prostředky do rozvoje silniční infrastruktury. Výdej karnetů se nesnižuje O tom, že je karnet TIR stále atraktivní, svědčí i to, že Sdružení ČESMAD Bohemia měsíčně projednává pravidelně minimálně pět žádostí dopravců o přijetí do systému TIR. Atraktivnost karnetu TIR lze odvodit také od počtu vydávaných karnetů TIR. Po vstupu České republiky do Evropské unie sdružení očekávalo dramatický pokles jejich výdeje. Porovnání údajů z roku 2004, kdy se ČR stala členskou zemí EU, a dat z roku 2005 však ukazuje minimální pokles výdeje o pouhých 0,42 procenta. A za prvních pět měsíců letošního roku se v porovnání se stejným obdobím loňského roku výdej karnetů nesnížil vůbec, naopak vzrostl o 3,3 procenta. Michaela Havelková, vedoucí celního odboru Sdružení ČESMAD Bohemia

spinner