Ing. Martin Špryňar (Sdružení ČESMAD Bohemia) pro DN

„Menším zlem je jezdit v pátek pomalu než nejet vůbec“

Místo úplného zákazu pátečních jízd navrhují dopravci páteční zákaz předjíždění pro kamiony, který by podle nich rovněž mohl přispět k hladšímu chodu silniční dopravy na počátku víkendu. Zástupci silničních dopravců návrh přednesli minulý týden na jednání s premiérem Mirkem Topolánkem. Premiér přislíbil, že o něm bude uvažovat, takže dopravci zatím nehrozí protestními akcemi.

O důvodech, proč na napjatě očekávané schůzce navrhli právě toto řešení, jsme hovořili s generálním tajemníkem Sdružení ČESMAD Bohemia Ing. Martinem Špryňarem.

„Proč jste na schůzku přišli právě se zákazem předjíždění pro kamiony, tedy s řešením, které jste v minulosti odmítali?“

„Snažili jsme se najít jakýkoli kompromis, aby se stávající situace odblokovala a aby ani premiér nebyl v pasti mezi odmítavými stanovisky dopravců a Strany zelených, zejména pana Bursíka. Proto jsme navrhli řešení, které určitě není dobrým řešením, ale je rozhodně menším zlem pro všechny, tedy jet v pátek raději pomalu než nejet vůbec. Naše řešení je kompromisní v tom, že přistupujeme na víkendový zákaz jízd, který jsme ani v minulosti nekritizovali. Pouze páteční zákaz, který je z mnoha důvodů kontraproduktivní, nahrazujeme zákazem předjíždění, což je ovšem plně v souladu s vládním usnesením, v němž se hovoří o omezení jízd kamionů. Naše řešení je navíc již v praxi ověřeno – na Slovensku mu dali přednost právě před zákazem jízd.

Pan premiér nám potvrdil, že vláda zatím nic definitivně neschválila; pouze ministr dopravy má za úkol připravit legislativní návrh, který má obsahovat páteční omezení jízdy. Náš návrh tedy neshodil pod stůl, i když nám jeho schválení ani nepřislíbil. Uvedl však, že ho považuje za zajímavý, a uložil ministru dopravy, aby se jím při přípravě legislativní normy pro vládu také zabýval.

Naše stanovisko k pátečnímu zákazu zůstává stále stejné. Zákaz jízdy v pátek odpoledne je pro nás natolik nepřijatelný, že pokud jej vláda schválí, bude to pro nás spouštěč ke svolání krizového štábu. Vláda, která bez důvodů poškozuje obor silniční dopravy, je vládou špatnou.“

„Často jste upozorňovali na negativní dopad pátečních zákazů na celou ekonomiku. Co dalšího by vám na tomto opatření vadilo?“

„Jedním z důvodů, proč takové omezení jednoznačně odmítáme, je nutnost harmonizace zákazů s okolními státy. Zákaz v podobě, v jaké je nyní navržen, by byl také katastrofou pro řadu měst a obcí, které by v pátek po šesté hodině zaplavily kamiony. Pokud pan Bursík tvrdí, že jeho návrh harmonizuje zákazy s okolními státy, pak je to lež. V žádné okolní zemi celoroční zákaz jízdy v pátek neexistuje.

Dalším důvodem je to, že vozidla v současné době není kde odstavit. To je přesně spočítáno. Z dat z mýtného systému vyplývá, že v pátek odpoledne se na zpoplatněné síti pohybuje zhruba čtrnáct tisíc vozidel. Kdyby i třetina z nich měla nějakou výjimku ze zákazu jízdy, zbude téměř deset tisíc vozidel, která bude nutno někde zaparkovat. A podotýkám, že se jedná jen o vozidla na zpoplatněné síti s hmotností nad 12 tun. Zákaz se však týká všech vozidel s hmotností nad 7,5 tuny. Jestliže studie ČVUT tvrdí, že prostým přemalováním parkovacích míst u dálnic lze vytvořit kapacitu zhruba 2600 míst pro kamiony, ptáme se, kde máme zaparkovat těch zbývajících 7400 vozidel plus neznámý, ale jistě velký počet dalších.

Protistrana dosud nepředložila žádné seriózní argumenty, proč by prázdninový zákaz jízd měl být rozšířen na celý rok

Jsou jen tři řešení. Za prvé řidiči, kteří nebudou mít kde zaparkovat, zastaví tam, kde zrovna budou, a způsobí naprostý kolaps dopravy. Ti, kteří se na parkoviště nevejdou, případně nebudou zákaz respektovat a pojedou dál, protože nebudou chtít zbytečně ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. Protože nebudou mít kde zastavit, přichází v úvahu ještě třetí možnost, totiž že sjedou z dálnic či silnic první třídy do měst a obcí. V každém případě bude mít zákaz na občany ČR naprosto devastující vliv.

Zásadním negativem pro řidiče je také naprostý nesoulad s dobami řízení a odpočinku, které stanovuje Evropská unie. Práce řidičů je omezena řadou limitů a jejich možnosti, jak si naplánovat pracovní týden, jsou velmi omezené. Přidáme-li jim zákaz práce v pátek odpoledne, byť jen na tři hodiny, bude to na ně mít katastrofální dopad. Může se snadno stát, že mnoho řidičů vůbec nestihne vrátit se na víkend k rodinám, případně dorazí v sobotu odpoledne. A do práce pak budou moci nastoupit až v pondělí večer nebo v úterý ráno. To je naprosto nepřijatelné jak pro ně a jejich rodiny, tak pro jejich zaměstnavatele.“

„Byl již stanoven termín, dokdy by měl být příslušný návrh předložen?“

„Vláda ve svém usnesení oficiálně uvedla, že ministr dopravy by měl návrh předložit do třiceti dnů. Vím, že ministerstvo dopravy již oslovilo krajské úřady, aby se vyjádřily k tomu, jaké důsledky bude mít páteční zákaz na ekonomiky krajů a jaké budou mít požadavky na výjimky ze zákazu. Myslím si, že těchto 30 dní je velice ambiciózní termín a že se to nestihne. Osobně jsem skeptický i k tomu, že by zákaz jízdy byl zaveden už od ledna. Je však třeba vzít v úvahu i skutečnost, že ve sněmovně leží poslanecký návrh Věry Jakoubkové ze Strany zelených, a je otázka, co se s ním nakonec bude dít. Věřím, že bude napříč politickým spektrem odmítnut, protože z hlediska zákazů je ještě extrémnější než návrh projednaný ve vládě.

Mělo by se vycházet z harmonizace s okolními státy

Možností kompromisního řešení bude zřejmě více, ale v každém případě by se mělo vycházet z harmonizace s okolními státy. To z našeho pohledu znamená ponechat páteční zákaz jízd o prázdninách a dále ho nerozšiřovat. Určitého zklidnění lze dosáhnout tím, že se rozšíří počet hodin v neděli. Reálný je také rakouský model s nočním zákazem pro starší hlučnější vozidla, a to každý den od 22.00 do 05.00 hodin. Máme již signály ze všech politických stran, že tento návrh na zklidnění dopravy v noci je pro řadu politiků zajímavý. A lze diskutovat i o harmonizaci se Slovenskem a Německem ohledně zákazu jízd o prázdninách v sobotu.

V této souvislosti musím ovšem zopakovat, že protistrana dosud nepředložila žádné seriózní argumenty, proč by prázdninový zákaz jízd měl být rozšířen na celý rok. Je to zřejmé i z posledního vládního návrhu. Zeleným vyhovuje celoroční tříhodinový zákaz v pátek v době od 15.00 do 18.00 hodin, i když takové opatření nejenže nic nezlepší, ale naopak situaci na silnicích ještě víc vyhrotí.“

„Podle úřadu vlády se o zákazu jízd jednalo i na základě odborné studie, kterou pro ministerstvo životního prostředí zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. Byli jste s jejím obsahem oficiálně seznámeni?“

„Samozřejmě že nebyli, to je ostatně standardní postup ministra Martina Bursíka, že si nechává dělat různé studie o dopravě, které jsou nakonec tak tajné, že jejich obsah nezná pomalu ani ministerstvo dopravy. My jsme se k této studii nakonec neoficiálně dostali a její obsah je pro nás dalším důkazem toho, jak je situace kolem zákazu jízd kamionů zpolitizovaná a zmanipulovaná.

Studie vytrhuje z kontextu pouze dva nebo tři body, chybí v ní jakýkoli komplexní přístup. Například tak vážnému problému, jakým je nedostatek parkovišť (tedy skutečnosti, že nebude kde vozidla odstavit), je v celé studii věnován jediný řádek. O neexistenci pátečních zákazů jízdy v okolních zemích se v závěrech dokonce cudně mlčí. A přesto na jejím základě studie vznikl návrh, podle nějž by se v době největší intenzity provozu měla na hranicích hromadit vozidla.

Co bude následovat, až pak hromadně v 18.00 hodin zase vyjedou, se dá přirovnat k protržené přehradě. Naštěstí se zdá, že starostové obcí, zejména v blízkostí silnic první třídy a v příhraničních oblastech, si už tyto devastující důsledky aktivit Martina Bursíka začínají uvědomovat. Jejich obce by to odnesly v první linii.

Uděláme vše pro to, abychom realizaci stávajícího návrhu zabránili

Co mně na této záležitosti osobně asi nejvíc vadí, je to, že si vláda dovolí rozhodovat o tak důležitém oboru, jako je silniční doprava, na základě lživých studií vypracovaných na politickou zakázku a nikoli s odbornou erudicí. To je pro nás nepřijatelné a mohu slíbit všem dopravcům, že uděláme vše pro to, abychom realizaci stávajícího návrhu zabránili.

Úmyslně hovořím ‚lživých studiích‘, protože jich bylo skutečně více. Před nedávnem Martin Bursík argumentoval tzv. studií profesora Petra Moose, která zdůvodňovala nutnost zavedení pátečního zákazu jízdy snížením nehodovosti vozidel. Bohužel se v ní vycházelo z údajů pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, přestože zákaz jízd se týká až vozidel s hmotností nad 7,5 tuny. Byly tam uvedeny víkendové nehody všech vozidel včetně mladých řidičů, kteří se zabili třeba pod vlivem alkoholu při jízdě z diskotéky. To je podle nás neseriózní přístup a před následky takového jednání se budeme bránit všemi možnými prostředky.“

Milan Frydryšek

spinner