2. října 2008
Užitkový off-road Massif uvedl italský koncern FIAT pod značkou užitkových vozidel Iveco na trh letos na jaře. Představení jeho osobní verze – pod názvem někdejšího populárního terénního modelu Campagnola – si nechal na září. Oprášit historickou koncernovou značku a oživit poválečnou italskou legendu se rozhodl jen něco málo po dvaceti letech od ukončení výroby původního modelu Campagnola.
FIAT Campagnola se vyráběl ve dvou generacích v letech 1951 až 1987. Italové na něj vzpomínají s nostalgií, protože je pro ně symbolem poválečné obnovy země. Významně přispěl k poválečné motorizaci italského venkova a spolehlivě pracoval i ve službách armády. Do historie se v neposlední řadě zapsal také jako předchůdce současného papežského „papamobilu“.
Nová Campagnola vznikla úpravou verze modelu Massif s kratším rozvorem (2452 milimetrů). Novým modelem pod osvědčeným názvem hodlá Iveco pevně obsadit malý, ale důležitý segment trhu vozidel s pohonem všech kol.
Při konstrukci modelu Massif vyšel ze španělského off-roadu Santana PS10, ale výrazně jej přepracoval a využil v něm řadu prvků svého modelu Daily 4 × 4, respektive jeho armádní verze VM90. Výsledkem důkladné konstrukční přeměny je skutečný užitkový off-road, který slouží spolehlivě v těch nejtěžších podmínkách, ale stejně dobře se v případě potřeby může pohybovat i po silnici.
Italský výrobce při jeho vývoji mimo jiné zužitkoval své rozsáhlé zkušenosti se segmentem 4 × 4, které uplatňuje v celé řadě užitkových vozidel značky Iveco – od dodávky Daily přes nákladní vozidla Eurocargo a Trakker až po těžké modely Astra a speciální armádní techniku.
„Původně to měla být jen další verze Massifu, ale jméno Campagnola má s takovou historií tak velký potenciál, že by byla škoda jej nevyužít,“ uvedl na prezentaci novinky
v alpském letovisku Aosta ředitel prodeje IVECO Alessandro Cicchetti. Vedle nostalgie po starých časech by podle něj ovšem zákazníky měly přesvědčit především zcela moderní hodnoty – čistě off-roadová konstrukce, která vozidlu propůjčuje vynikající průchodnost v jakémkoli terénu, výkonný motor a pohodlný interiér. Všechny tyto vlastnosti model předurčují pro nejrůznější civilní i armádní použití.
Číslovaná edice
Vozidla číslované edice Campagnola vycházejí z tradiční koncepce off-roadových vozidel. Konstrukce na rámovém podvozku s nápravami na parabolických listových perech zabraňuje přenosu nárazů při překonávání členitého terénu a prodlužuje životnost vozidla. Vozidla překonají stoprocentní stoupání a poradí si s půl metru hlubokou vodní překážkou, což na prezentaci několikrát potvrdila jak na armádním testovacím okruhu v Aostě, tak i při cestě na úpatí nejvyšší evropské hory Mont Blanc.
Výkonný motor
S modelem Daily 4 × 4 (VM 90) Campagnola sdílí konstrukci pohonu všech kol ovládaných pomocí redukční převodovky v kombinaci se šestistupňovou převodovkou FPT 2840. „Je to návrat ke skutečnému pohonu 4 × 4, různé kompromisy mezi silniční a off-roadovou technikou jsou minulostí. Stejně jako massif je i campagnola vhodná do jakéhokoli terénu, nabízí mimořádný výkon a s přehledem zvládá i extrémní situace,“ řekl Alessandro Cicchetti.
Pod kapotou obnoveného modelu „vozu pro cestu kamkoli, kde není silnice“ (jak uváděl dobový reklamní slogan původní campagnoly) se skrývá čtyřválcový šestnáctiventilový turbodiesel Daily HPT Euro 4 o objemu tří litrů. Motor s přeplňováním s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla poskytuje výkon 129,5 kW (176 k) v rozsahu 3200 až 3500 min-1 a maximální točivý moment 400 Nm v rozsahu 1250 až 3000 min-1, což jej řadí k nejsilnějším agregátům v této třídě. Nejen na nepohodlí, ale ani na nedostatek výkonu si tedy uživatelé nemohou v žádném případě stěžovat.Vozidlo s rozvorem kol 2452 milimetrů a rozměry 4248 × 1750 × 2500 milimetrů je na trhu jen ve dvou historických „khaki“ odstínech s komerčním označením šalvěj a slonovina a pouze v provedení se třemi dveřmi a čtyřmi místy.
Vnější vzhled z dílny designéra
Giorgetta Giugiara respektuje charakteristický vzhled rodiny vozidel IVECO. Vnitřní vybavení ovšem připomíná spíše osobní vozidlo než off-road: nabízí elektricky ovládaná přední okna, kožené čalounění i kolem volantu a řadicí páky, klimatizaci a na přání také navigaci.
Campagnola je sériově vybavena uzávěrkou zadního diferenciálu, systémem ABS, imobilizérem a zařízením na ochranu před zloději. Cenu základní verze italský výrobce na všech trzích stanovil na 29 800 € bez DPH. (spa)
Technická specifikace
Rozvor kol (mm): 2452
Celková délka (mm): 4248
Celková šířka (mm): 1750
Celková výška (mm): 2050
Přední nájezdový úhel: 50°
Zadní nájezdový úhel: 33°
Přechodový úhel: 34°
Stoupavost: 100 %
Brodivost (mm): 500
Maximální zatížení (kg): 2650
Čisté zatížení (kg): 2110
Celková hmotnost (kg): 5650
motor
Model: 3,0 HPT
Výkon (kW/k): 130/176
Maximální výkon
v rozsahu (min-1): 3200 – 3500
Maximální točivý
moment (Nm): 400
Maximální točivý moment
v rozsahu (min-1): 1 250 – 3 000
Emise CO2 (g/km): 294
Spotřeba (l/100 km): 11,1