Irisbus Iveco

Irisbus připravuje hybridní Citelis

Druhý největší evropský výrobce autobusů – italský Irisbus Iveco – plánuje, že v průběhu letošního roku dále rozšíří řadu Citelis. Produktovou řadu nejprodávanějších městských autobusů na evropském trhu by měla rozšířit sériová verze s hybridním pohonem.

Za posledních patnáct let již Irisbus Iveco vyrobil zhruba 120 hybridních autobusů zvláště v řadách Europolis a CityClass. Kromě toho uvedl na trh také několik desítek vozidel s bateriovým pohonem a pohonem na palivové články. Pod názvy Citelis (v několika zemích střední Evropy) a Cristalis a Civis (s optickým naváděcím systémem Siemens) je ve Francii, Itálii a Španělsku v provozu i více než 600 jeho trolejbusů.

Pro novou generaci hybridních autobusů podepsala společnost Irisbus Iveco smlouvu na dodávky komponentů na pohon s britským dodavatelem BAE Systems. S vozovým parkem přesahujícím v Severní Americe a Evropě tři tisíce autobusů získali oba výrobci v posledních letech s elektrickým a hybridním pohonem značné zkušenosti. Celkem vozidla z jejich společného vývoje přepravují více než dva miliony cestujících denně a po dobu svého provozu urazila vzdálenost téměř 400 milionů kilometrů.

Díky zázemí a odborným zkušenostem obou výrobců bude moci Irisbus uvést na trh hybridní autobusy vyvinuté z řady Citelis v délce 12 a 18 metrů. Budou vybaveny výkonným a spolehlivým hybridním pohonem s integrovaným generátorem, který je napájen zmenšeným válcovým motorem Iveco Tector 6 EEV a umožňuje funkci „stop a start“. Trakční elektromotor poháněný lithium-iontovými bateriemi poslední generace umožňuje také rekuperaci energie během brzdění.

Zvolený systém podle údajů výrobce zajišťuje snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o 30 a emisí NOx o 50 procent.

Irisbus Iveco je již dnes schopna splnit požadavky výběrových řízení na hybridní autobusy v Evropě a začít dodávat tato vozidla od konce roku 2010 či začátkem roku 2011, uvedlo na konci loňského roku vedení skupiny Irisbus se sídlem ve francouzském Lyonu.

Irisbus Iveco je v současnosti druhý největší evropský výrobce autobusů. V roce 2008 vyrobila 9475 vozidel (3353 autokarů, 3178 mikrobusů a odvozených vozidel, 2053 autobusů a 891 podvozků). Většina produkce (8585 vozidel) byla určena pro trh zemí Evropské unie, kde značce zajistila tržní podíl 18,9 procenta. Vedoucí pozici si Irisbus udržuje tradičně ve Francii, Itálii a České republice, kde v roce 1999 převzal původního českého výrobce Karosa. Obrat skupiny v roce 2008 dosáhl 1192 milionů €.

(spa)

spinner