Německo

EK se obává, že mýtné ohrozí volný pohyb zboží

Dopravní komisařka Evropské unie Loyola de Palaciová to na konci července řekla celkem jednoznačně: výběr dálničního mýtného v SRN nemůže začít 31. srpna, jak bylo původně plánováno.

Evropská komise totiž na konci července zahájila formální řízení ve věci ověření státní subvence. Dokud šetření nebudou ukončena, nelze podle Loyoly de Palaciové mýtné zavést.

Experti Evropské komise pro hospodářskou soutěž mají obavu, že zavedení mýtného v SRN ohrozí zejména volný pohyb zboží v rámci EU. Z důvodu nedostatku palubních přístrojů OBU se to nedá vyloučit. Kromě toho Evropská komise ověřuje případné kompenzace pro německé silniční dopravce.

Komise právě zveřejnila také vlastní návrh směrnice o zatížení těžké silniční dopravy náklady na dopravní cestu. Podle dopravní komisařky není jejím cílem v žádném případě podpora jiných alternativních oborů dopravy formou znevýhodňování silnice. „Nelze jednomu nastavit nohu, aby se druhým pomohlo,“ řekla. Návrh na změnu tzv. směrnice o eurovinětě předpokládá, že vedle nákladů na stavbu, údržbu a provoz komunikací se budou moci brát v úvahu také náklady spojené s nehodami. Zápočet nákladů z kongescí bude nejprve fakultativní a od roku 2008 by měl být předepsán povinně. Sazby mýtného budou moci být proměnlivé v závislosti na několika nových parametrech.

Ministr dopravy „uvítal“ kroky EU

Německý spolkový ministr dopravy Manfred Stolpe uvítal, že pokud jde o doprovodná opatření k mýtnému, Evropská komise konečně přistoupila k ověřovacímu řízení podle smluv o EU. Současně poukázal na to, že finanční podpora bude brána v potaz právě jen na tato doprovodná opatření. Ministr řekl, že závěry komise bude „samozřejmě respektovat“ a finanční podporu neudělí, dokud Evropská komise nedospěje k rozhodnutí. Rovněž uvedl, že harmonizace, pod jejímž dojmem se bude řízení také uskutečňovat, není základním kamenem opatření přijatých v Německu. Proto by zahajované řízení EU nemělo mít vliv ani na tato opatření.

Právě proto, že Evropská komise řízení včas nezahájila, SRN předpisy o mýtném přijala v květnu bez zohlednění harmonizačních kroků. Manfred Stolpe chce podniknout vše pro to, aby Evropskou komisi přesvědčil, že kompenzace mýtného je v souladu s principy EU.

Evropská komise trvá na svém

Evropská komise je však podle svého mluvčího Gillese Ganteleta toho názoru, že plánované kompenzace ve prospěch silničních dopravců tankujících v SRN jsou s německým systémem mýtného spojeny, a tvoří proto jeden celek. Takto také údajně spolková vláda Evropskou komisi informovala. Z toho důvodu se podle něj musí působnost ověřovacího řízení vztáhnout na celý systém mýtného a Německo by mělo jeho zavedení odložit na dobu, kdy budou šetření ukončena.

Jak mluvčí dále uvedl, komise je ve smyslu práva EU zavázána k tomu, aby v případě zavedeného šetření finanční podpory zkoumala také všechny ostatní aspekty mýtného. Proto v rámci řízení prověří, zda nedostatek palubních jednotek OBU pro elektronický odpočet mýtného nebude znamenat znevýhodnění volné dopravy zboží na evropském dopravním trhu. Pokud by například zavedením mýtného došlo k frontám a čekáním na hraničních přechodech, není vyloučeno, že by komise uplatnila řízení za porušení smluv o EU.

Řízení může trvat do konce letošního roku

Řízení o finanční podpoře vůči německému mýtnému může trvat přibližně do konce letošního roku. Jednotlivé body stížnosti by měly být podle kruhů blízkých Evropské komisi zveřejněny v zářijovém úředním listě EU. Potom bude mít Německo a další postižení k dispozici dobu jednoho měsíce na odpověď. Budou-li odpovědi nedostatečné, může Evropská komise vyhlásit další lhůtu jednoho měsíce na zformulování stanoviska – předtím, než přijme konečné rozhodnutí.

Svazy dopravců SRN nevěří, že by Loyola de Palaciová mohla mýtné takovýmto řízením zastavit. Je však jinou otázkou, zda je vše v pořádku s technikou a zda z celé věci nevzejdou nějaké sankce. Naopak ze strany svazů dopravních zákazníků se ozývá na EU chvála – jako kupříkladu od Svazu velkoobchodu BGA. „Komisaři EU dělají svou práci dobře a přesně. Podezření na právní kolizi ve věci daně z minerálních olejů je známé již od začátku roku,“ uvedli zástupci svazu. Ministerstvo dopravy se podle BGA prý bohužel uzavřelo před konstruktivními návrhy z hospodářského sektoru, a tím vlastně konfrontaci s Evropskou komisí samo vyprovokovalo.

Německý svaz spedice a logistiky DSLV uvedl, že poslední bruselské aktivity jsou „zcela v souladu“ s jeho stanoviskem. Se zahájením výběru mýtného na konci srpna nesouhlasil, neboť se obával toho, aby organizační a technické problémy při zavádění mýtného „nevedly k totálnímu chaosu“. Svaz německých dopravních podniků VDV (s převahou na železnici orientovaných firem) se domnívá, že pokud nebude mýtné zavedeno nyní, bude jen otázkou několika let – s ohledem na záměr EU vyřešit výběr mýtného jednotným celoevropským systémem.

(jk)

spinner