Mercedes-Benz

CapaCity pomáhá dopravě v centrech měst

CapaCity pomáhá dopravě v centrech měst

Jedním z řešení pro veřejnou dopravu ve velkých městech s kolabující dopravou může být nasazení velkokapacitních autobusů v rámci systému Rychlé autobusové dopravy (BRT – Bus Rapid Transport). Příkladem úspěšnosti takového řešení může být flotila 250 autobusů Mercedes-Benz CapaCity, která v Istanbulu v rámci systému BRT denně přepravuje kolem 750 tisíc cestujících. V dubnu jsme se mohli na letišti v Panenském Týnci s modelem CapaCity podrobně seznámit i my.

Testovací kloubový nízkopodlažní autobus CapaCity s prodlouženou délkou má kapacitu 183 cestujících – 42 sedících a 141 stojících. Nabízí i dvě sedadla pro matky s dítětem nad přední nápravou, čtyři sedadla pro handicapované občany za přední nápravou, jedno místo pro invalidní vozík a opěrku na dvou podestách naproti oběma prostředním dveřím. Dvě zadní sedadla a podélné čtyřsedadlo v zadní části jsou spojeny rohovým sedadlem do sestavy usnadňující komunikaci cestujících. Nastupování a vystupování je pohodlné díky funkci snižování výšky podlahy.

Funkční pracoviště řidiče

Kokpit autobusu CapaCity je vybaven funkčním pracovištěm VDV. Do automatické změny rychlostních stupňů může řidič zasahovat i manuálně. Boční okno vedle pneumaticky odpruženého sedadla řidiče s automatickým nastavováním hmotnosti a bederní opěrou se ovládá elektricky.

Zásadním bezpečnostním prvkem městského autobusu je dobrý výhled řidiče. Testovaný autobus má dvě vyhřívaná a elektricky seřizovaná vnější zrcátka a hluboko dozadu protažená přední okna a štíhlé okenní sloupky, které zlepšují výhled vzad.

Řidiče podporují také kamerové systémy. Vybočování zadní části vozidla vpravo i vlevo monitoruje na každé straně jedna kamera a couvání usnadňuje kamera umístěná uprostřed zádě vozidla. Kamery monitorují i nástupní oblasti a prostor pro cestující.

Motorizace Euro 5 Pohon zajišťuje osvědčený řadový šestiválcový motor Mercedes-Benz OM 457 hLA v ležatém provedení s technologií SCR, který splňuje emisní normu Euro 5 a má výkon 260 kW a maximální točivý moment 1600 Nm při 1100 min-1. S třetí nápravou je motor spojen přes automatickou šestirychlostní převodovku typu ZF EcoLife AP 1700 B.

Velký přínos pro bezpečnou jízdu má elektronicky regulovaný brzdný systém s kotoučovými brzdami. Retardér je integrován v převodovce. Antiblokovací systém a vypínatelná regulace prokluzu jsou součástí běžné výbavy.

Černá skříňka

Testovací vozidlo má jako další bezpečnostní výbavu záznamové zařízení pro uchování údajů o nehodě, požární signalizační zařízení v motorovém prostoru a bezpečnostní hlavní vypínač v kokpitu.

Centrální mazání minimalizuje náklady na údržbu testovacího vozidla. Rozhraní FMS umožňuje začlenění autobusu CapaCity do telematických systémů, jako například do Omniplus BusFleet. Vozidlo má i přípravu pro vestavbu systému pro evidenci dat o tankování, vysílačky a pokladny s platebním stolkem. Výrobu elektřiny zajišťují dva alternátory o výkonu 180 A a 140 A.

Bezpečnostní systémy v praxi

Autobus CapaCity jsme si mohli vyzkoušet sami na letišti v Panenském Týnci. Velká plocha letiště sice omezila možnost kolize na minimum a umožnila velkorysou jízdu, ale na druhou stranu nebylo možné seznámit se tak s jízdními vlastnostmi v městském provozu.

Velice zajímavá však byla jízda, při níž vozidlo řídil testovací řidič Hermann Zehender. Názorně nám ukázal, jak účinně jsou bezpečnostní prvky schopny korigovat špatný odhad řidiče a jak mohou zvyšovat bezpečnost provozu.

Dagmar Braunová www.busportal.cz

spinner