16. listopadu 2006
I přes nárůst výroby finálních výrobců vozidel se podíl dodavatelů na celkové produkci českého automobilového průmyslu neustále zvyšuje; v roce 2005 dosáhl již 59,1 procenta. Na konci října to na třetím ročníku konference Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě v Brně uvedl prezident Sdružení Automobilového průmyslu Vratislav Kulhánek. Padesátiprocentní hranici podle něj dodavatelé překonali již v roce 2002. Tržby z průmyslové činnosti 119 členských firem Sdružení automobilového průmyslu loni vzrostly o 25,6 procenta na 484,06 miliardy Kč, což v rámci celé české ekonomiky představovalo 18,8procentní podíl. Jejich export současně vzrostl o 17,7 procenta na 369,68 miliardy Kč a na celkovém exportu ČR se podílel 19,7 procenta; z 88 procent se místo určení nacházelo v některé z členských zemí Evropské unie. Slibné vyhlídky stojí podle Vratislava Kulhánka před českými podniky automobilové výroby i do budoucna. Podle aktuálních prognóz by výroba osobních vozidel v pěti středoevropských zemích (České republice, Slovenku, Polsku, Maďarsku a Slovinsku) měla do roku 2100 vzrůst z loňských 1 575 786 na 3 166 400 kusů. Produkce v ČR by se přitom měla zvýšit ze 596 774 na 1 200 000 a na Slovensku ze 178 027 na 893 800 vozidel. Obě země by tedy v rámci regionu měly pokrývat zhruba dvě třetiny veškeré automobilové výroby. Podle Vratislava Kulhánka bude konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu i nadále založena na nižších nákladech. Významnou roli však bude hrát také přechod na výrobky s vysokou přidanou hodnotou, orientace na vlastní výzkum a vývoj a rozvoj lidských zdrojů. Ředitelka Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková na konferenci uvedla, že vývoj automobilového průmyslu na Slovensku v podstatě kopíruje vývoj v České republice. Automobilový průmysl zůstane v čele Podle viceguvernéra České národní banky Luďka Niedermayera lze aktuální výsledky české ekonomiky hodnotit pozitivně. Nepříznivá je však podle něj okolnost, že i když jsou v České republice nižší náklady na pracovní sílu, míra nezaměstnanosti se v ní pohybuje kolem evropského průměru. Ředitel makroekonomických analýz ČSOB Petr Dufek upozornil mimo jiné na to, že lze očekávat, že hospodářský růst v Evropě, a především v Německu, které je důležitým obchodním partnerem České republiky, se zpomalí. To povede i ke snížení poptávky. Automobilový průmysl však podle něj nadále zůstane motorem české ekonomiky a bude nadále výrazně zlepšovat obchodní bilanci ČR. Změny státní podpory O změnách při poskytování státní podpory pro automobilový průmysl v České republice, o programech na léta 2007 až 2013 a o projektu rozvoje dodavatelů informoval účastníky konference ředitel Divize podpory investic a aplikovaného výzkumu Agentury CzechInvest René Samek. Mimo jiné se podle něj například snižuje minimální výše investice na dobu tří let, která je zapotřebí k získání investiční pobídky, a zvyšuje se nutný podíl z investice do strojního zařízení.
(lan)