IRU: ​Smluvní a spotové sazby v evropské silniční nákladní dopravě se sbližují

IRU: ​Smluvní a spotové sazby v evropské silniční nákladní dopravě se sbližují

7.8. - Studie Upply, Ti a Mezinárodní unie silniční dopravy IRU o evropských sazbách silniční nákladní dopravy zjistila, že indexy smluvních a spotových sazeb se ve 2. čtvrtletí 2025 přiblížily na úrovni 132,2. Index referenčních spotových sazeb se mezičtvrtletně snížil o 2,2 bodu (mezičtvrtletně), zatímco index smluvních sazeb se ve stejném období zvýšil o 1,2 bodu. Meziročně se spotové sazby snížily o 2,0 bodu, zatímco smluvní sazby mírně vzrostly o 0,7 bodu. Spotové sazby jsou nyní na nejnižší úrovni od 4. čtvrtletí 2023. S výsledky korespondují i údaje českého člena IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia. Kromě toho zhruba dvě třetiny členů sdružení pohlížejí na vývoj zakázek v následujícím půlroce optimisticky.

Hlavní výsledky Studie Upply, Ti a IRU

- Evropský referenční index smluvních sazeb silniční nákladní dopravy za 2. čtvrtletí 2025 vzrostl na 132,2, což je o 1,2 bodu více než v 1. čtvrtletí 2025 a o 0,7 bodu více než ve 2. čtvrtletí 2024.

- Evropský referenční index spotových sazeb pro silniční nákladní dopravu ve 2. čtvrtletí 2025 klesl na 132,2 bodu, což je o 2,2 bodu méně než v 1. čtvrtletí 2025. Spotové sazby se meziročně snížily také o 2,0 bodu.

- Silniční obchod mezi hlavními ekonomikami (Německem, Francií, Polskem, Itálií a Španělskem) se od nejnižšího bodu z prosince 2024 zotavil. Mezinárodní tonážní výměny mezi těmito ekonomikami jsou však ve srovnání s rokem 2024 nižší.

- Podle průzkumu IRU z roku 2024 je v celé Evropě 426 000 neobsazených pozic řidičů nákladních vozidel.

- Ceny nafty se ve srovnání s 1. čtvrtletím 2025 snížily o 6,4 %, ačkoli ceny v posledních týdnech vzrostly po izraelsko-íránské válce.

- Index nálady v silniční nákladní dopravě za 2. čtvrtletí činí 8,2, což naznačuje, že respondenti očekávají v příštím čtvrtletí mírný nárůst.

- V celé Evropě existuje mírný tlak na růst sazeb, protože poptávka se zlepšuje a provozní náklady zůstávají relativně stabilní.

Krátkodobě došlo ke zmírnění poptávkových tlaků, ale ve střednědobém až dlouhodobém horizontu se očekává návrat určitých poptávkových tlaků, v čele s oživením maloobchodní aktivity v EU. Ustupují také nákladové tlaky, přičemž pokles cen nafty kompenzuje růst mezd a provozních nákladů. Největšími faktory, které ovlivňují referenční index silniční nákladní dopravy, jsou proto poptávka.

Evropský trh silniční nákladní dopravy se potýká se smíšenou dynamikou poptávky ve spojení s nejistým globálním ekonomickým prostředím. Mírné zisky z evropské výroby v některých zemích mírně zvyšují smluvní sazby. Výroba vykazuje známky stabilizace. Tovární výroba v eurozóně začala v červnu růst, nové objednávky se stabilizovaly a PMI HCOB vzrostl na 49,5, což je nejvyšší úroveň od srpna 2022, i když stále těsně pod prahovou hodnotou růstu (50 bodů).

Spotové sazby klesají již druhé čtvrtletí v řadě. Nyní jsou na nejnižší úrovni od konce roku 2023, což odráží slabší krátkodobou spotřebitelskou poptávku. Zatímco růst maloobchodu s potravinami a produkce potravin stále roste, širší nálada v maloobchodě slábne. To zdůrazňuje rozkol mezi nezbytnými a diskrečními výdaji. Propad v maloobchodě však nebude přetrvávat. Spotřebitelské fundamenty se v Evropě celkově zlepšují a výdaje by se mohly ve střednědobém horizontu zvýšit a vyvinout tlak na růst sazeb.

Vnější tlaky však přetrvávají. Cla mají potenciál přetvořit obchodní prostředí, přičemž dovoz z Číny se zvýší v důsledku nestabilních obchodních vztahů mezi USA a Čínou. Pokud se tyto toky zvýší, mohla by spolu s nimi vzrůst i poptávka po nákladní dopravě, zejména na trasách mezi městy a přístavy, což by později v tomto roce vyvolalo tlak na růst sazeb.

Vedoucí obchodního rozvoje společnosti Ti Michael Clover uvedl: "Zdá se, že evropská poptávka se zotavuje, zejména na straně výroby, zatímco spotřebitelská poptávka je stále poměrně slabá. V poměrně stabilním nákladovém prostředí se zdá, že to povede k postupnému zvyšování smluvních sazeb. Vzhledem k tomu, že růst spotových sazeb klesá, mohou se ve druhé polovině roku objevit příležitosti k zajištění levnějších sazeb mimo smlouvy."

Tržní kapacita se rozšiřuje, nové registrace mezičtvrtletně vzrostly o více než 10 %. Nedostatek řidičů však přetrvává jako omezení kapacity. Podle globální zprávy IRU o nedostatku řidičů nákladních vozidel v roce 2024 je v Evropě 426 000 neobsazených pracovních míst řidičů nákladních vozidel.

Pokud jde o základní nákladové faktory, ve 2. čtvrtletí 2025 klesly ceny nafty o 6,4 %. Na konci Q2 se však odrazily ode dna kvůli izraelsko-íránské válce. Pokud jde o mýtné, v 1. čtvrtletí 2025 došlo v mnoha zemích k nárůstu (s výjimkou kloubových vozidel EURO VI v Lotyšsku). Meziroční nárůst mýtného se pohybuje od +1,8 % v Itálii po +41 % na Slovensku.

Vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj Vincent Erard dodal: "Změkčení domácí poptávky, nová americká cla a rostoucí volatilita globálního obchodu prověří evropský ekosystém nákladní dopravy v nadcházejících měsících. Evropa musí posílit své logistické základy. Provozovatelé na to reagují rozšiřováním kapacity a urychlováním přechodu na čistší vozové parky. Dlouhodobá konkurenceschopnost závisí na politické podpoře: chytřejší infrastruktuře, zjednodušeném přeshraničním přístupu ke kvalifikovaným řidičům a harmonizovaných pravidlech, jako jsou nově oznámené limity hmotnosti a rozměrů vozidel EMS ve Španělsku, což podporuje efektivnější logistiku. V měnícím se globálním prostředí bude úspěch Evropy záviset na předvídavosti a provozní agilitě."

Index sentimentu evropské silniční nákladní dopravy Ti, Upply a IRU klesl ve 2. čtvrtletí 2025 o 5,0 indexových bodů na 8,2, což naznačuje, že se očekává mírný nárůst sazeb za přepravu ve 2. čtvrtletí 2025. To je v souladu s očekáváním naznačujícím makro indikátorem posílení evropské poptávky, což by mělo zvýšit objemy.

Generální ředitel společnosti Upply Thomas Larrieu uvedl: "Sbližování spotových a smluvních sazeb odráží křehkou rovnováhu na evropském trhu silniční nákladní dopravy. Navzdory počátečním známkám oživení zůstává poptávka mírná a tlak na spotovém trhu je proto nízký. Smluvní trh zároveň zaznamenal ve 2. čtvrtletí mírný nárůst, ale při pohledu na historii posledních dvou let vidíme, že index zůstal poměrně stabilní. Vzhledem ke slabé poptávce je pro dopravce obtížné přenést plné zvýšení svých provozních nákladů. To zatěžuje investiční kapacitu, což by mohlo vést k obtížím s přístupem ke kapacitě, pokud dojde k výraznějšímu oživení."

ČESMAD Bohemia: Čeští dopravci jsou převážně optimističtí

Bližší údaje za Českou republiku sdělil generální tajemní Sdružení ČESMAD Bohemia a člen prezidia IRU Vojtěch Hromíř: „Naše sdružení již čtvrtým rokem zpracovává Barometr nákladní dopravy. Čtvrtletně v něm zjišťuje, jak se dopravcům daří ekonomicky a jak vidí zakázky pro období příštích 6 měsíců. Aktuálně potvrdil příznivé výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí, dobrý výhled na probíhající čtvrtletí a co je důležité, respondenti mají také pozitivní očekávání z hlediska poptávky v dalším půlroce. Dvě třetiny z nich pohlížejí na zakázky s optimismem. Výsledky jsou k dispozici na https://informace.cesmad.cz/barometr-nakladni-dopravy-druhe-ctvrtleti-dopadlo-dobre-a-poptavka-poroste. Data odrážejí převládající trendy mezi dopravci, neznamená to samozřejmě, že se daří všem, ale předpoklady pro příznivý další vývoj jsou patrně naplněny. K tomu zatím přispívá i relativně stabilní situace v oblasti nákladů, kterou monitoruje Nákladový index (www.indexcesmad.cz) zpracovávaný odborníky z vysokých škol. Naše lokální údaje tak v zásadě korespondují s tím, co reportují autoři průzkumu Upply-Ti-IRU.“

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner