2. srpna 2011

Vítězem druhého ročníku srovnávacího testu European Truck Challenge se stal tahač Mercedes-Benz Axor 1840. Umístil se těsně před modely Scania G 420 a Volvo FM 410. Test na konci května uspořádala skupina DVV Media Group, jejíž součástí jsou i Dopravní noviny.
Zúčastněná trojice vozidel je aktuálně zastoupena ve vozovém parku většiny evropských dopravců, kteří ji používají především na dálkových vnitrostátních i mezinárodních trasách. Místo speciálně upravených továrních vozidel byly pro srovnání využity sériově vyráběné automobily, které se běžně vyskytují ve flotilách dopravců.
Všechna vozidla v náročném týdenním testu obstála a přesvědčila o svých přednostech.
Na rozdíl od německé praxe, která k testování používá často nákladní vozidla s přívěsy nebo výměnnými nástavbami, dali organizátoři testu přednost obvyklé evropské metodice, tedy testování tahače v soupravě s návěsem. Vedle parametrů, jako je výkon a spotřeba, hodnotili i provozní náklady a výdaje na leasing, servisní služby, silniční daň, pojištění a další nezbytné položky.
Automobilky mohly do testu přihlásit modely používané pro směnný provoz (pro dvoučlennou osádku), s motory o výkonu kolem 294 kW (400 k) a točivým momentem mezi 1900 a 2100 Nm.
Tým ETC 2011 oslovil všechny výrobce tzv. velké sedmičky, tedy i DAF, Iveco, Renault a MAN. DAF však neměl pro letošní rok k dispozici vhodný model řady CF, Iveco a Renault se po řadě neúspěchů ve srovnávacích testech raději nezúčastnily a MAN stáhl napevno přihlášený TGS 18.400 krátce před zahájením testování a pokusil se prosadit účast TGX. Tento model však neodpovídal stanoveným podmínkám, a nebyl proto k testu ETC 2011 připuštěn.
Rozdíly ve spotřebě byly minimální
Všechny tři tahače v náročném testování prokázaly vysokou užitnou hodnotu a naměřené rozdíly byly naprosto minimální. Volvo FM 420 dosáhlo průměrné spotřeby 28,3 litru na 100 kilometrů, stejně jako Scania G 420. Pro umístění Scanie na druhém místě rozhodla lepší struktura ostatních nákladů, což nakonec zařadilo Volvo až na třetí příčku. Nejlépe si vedl Mercedes-Benz Axor, který vykázal průměrnou spotřebu 27,6 litru na 100 kilometrů a nejvýhodnější mix provozních a dalších nákladů. Variabilní náklady test pro model Axor vyčíslil na 0,441 €/km, zatímco u Scanie G 420 i Volva FM 410 to bylo shodně 0,448 €/km.
Nejúspornějším vozidlem se tak při srovnatelných výkonech nakonec stal německý zástupce, testovací tým nicméně zdůraznil, že rozdíly v celkových nákladech se projevují až při náročném a dlouhodobém provozu.
Jak testuje tým European Truck Challenge 2011?
Testování v motoristických časopisech většinou trvá kolem dvou dnů. Precizní metodika ETC 2011 si vyžádala celkem pět dnů, a to s velkým nasazením personálu. Na testování se podíleli zkušení odborní novináři – Krassimir Kirilov z bulharského časopisu Kamioni, Guy Beyens z belgického Transport Echo a Finn Bjerremand Andersen z dánského Transinform, které střídali tři další proškolení kolegové.
Do vozidel byly instalovány systémy pro měření spotřeby paliva. Elektronické měřiče v jednotlivých kamionech jsou sice dostatečně přesné a pro běžný provoz vyhovují, nicméně pro testování potřeboval mít tým ETC 2011 naprosto přesná data, která by umožnila porovnat i ty nejmenší rozdíly. Všechna tři vozidla také procházela kontrolním tankováním na stejných čerpacích stanicích (kvůli srovnatelné kvalitě pohonných hmot), a to vždy ráno a večer. Vedle samotného objemu paliva se měřila i jeho teplota, protože nafta mění s teplotou objem. Veškeré údaje byly zaznamenávány a posloužily později jako jeden z podkladů pro finální výpočty.
Výběr srovnatelných modelů
Pro skupinové testování je velmi důležité vybrat srovnatelné modely vozidel. Pro European Truck Challenge byly proto předem jasně definovány parametry pro testované tahače a pečlivě se také kontrolovalo vybavení vozidel tak, aby byly zaručeny skutečně identické podmínky. Jako přípojná vozidla byly použity návěsy Krone Profi Liner s pneumatikami Michelin. Stejný výrobce pneumatik také před testovacími jízdami přezul všechny tři kamiony novými pneumatikami Multiway 3D, které jsou vhodné pro dálkový i regionální provoz. Kontrolním měřením prošel samozřejmě také tlak v pneumatikách všech tří vozidel a návěsů.
Dojmy hlavních testovacích řidičů
„Všechna testovaná vozidla se s vybranými trasami s různou náročností profilu velmi dobře vypořádala. Prokázala vysoký výkon a vynikající funkčnost automatických převodovek. Menší rozdíly se ukázaly z hlediska komfortu jízdy. Řízení v Mercedes-Benz Axor 1840 zprostředkovává minimální kontakt s vozovkou, naproti tomu systém I-Roll ve Volvu FM je naprosto skvělý. Někde mezi tím leží Scania s dobrým výsledkem,“ komentoval pocity z jízdy Krassimir Kirilov.
„Prvotřídně jsou provedeny kabiny řidičů všech tří tahačů. Axor nabízí mnoho místa a druhé lehátko. Scanii považuji za vítěze, pokud jde o komfort pracovního místa řidiče. Volvo by mělo u svého modelu FM trochu přidat, kabina – i když je jinak docela pohodlná – působí stísněně a méně příjemně ve srovnání s oběma konkurenty,“ dodal.
„Při testovacích jízdách ETC 2011 se ukázalo, jak vyrovnaná jsou všechna tři testovaná vozidla. Tahače Mercedes-Benz, Scania a Volvo prokázaly minimální rozdíly ve všech klíčových parametrech. Kabina Volva FM 410 je sice nejmenší, ale podle mne poskytuje řidiči nejlepší celkový dojem. Zdařilý je její design, řidič má skvělý výhled ven, a Volvo se navíc může pochlubit neobyčejně precizním řízením ve spojení s dobře vyladěnou převodovkou a systémem volnoběhu I-Roll,“ uvedl Guy Beyens.
„Scania G 420 je vybavena řízením zprostředkovávajícím dobrý kontakt s vozovkou, pracovní místo řidiče i design kabiny jsou slušně promyšlené, praktické, a pokud jde o výhled, který je zvláště důležitý při regionální distribuci, jí nelze vytknout vůbec nic. Mercedes-Benz Axor 1840 nabízí nejvíce místa v kabině i výborný výhled. Pracovní místo je skvěle funkční. Nevýhodou je vyšší hlučnost motoru při vysokých otáčkách a občasný přenos vibrací do kabiny,“ řekl dále.
Všechny tři modely obstály
„Z pohledu řidiče v testu obstály beze zbytku všechny tři testované modely. Pracovní místa jsou praktická, nabízejí výborný výhled ven. Dobře vyladěné jsou všechny tři automatické převodovky (I-Shift u Volva FM 410, Opticruise u Scanie G 420 i Power Shift u Mercedes-Benz Axoru). Za nejzdařilejší řešení považuji systém od Volva v kombinaci s I-Roll, ačkoli se řidiči musejí spokojit s nejmenší kabinou ze všech tří tahačů,“ uzavřel hodnocení Finn Bjerremand Andersen.
n