​Mercedes-Benz Trucks chce získat záznam Guinness World Records s modelem eActros 600

​Mercedes-Benz Trucks chce získat záznam Guinness World Records s modelem eActros 600

30.4. – Mercedes-Benz Trucks plánuje neobvyklou aktivitu, která má upozornit na témata, relevantní pro dopravní průmysl a pro celou společnost: elektrifikace, bezpečnost silničního provozu a image řidiče kamionu. Za tímto účelem nechá výrobce svou novou e-vlajkovou loď, bateriově-elektrický dálkový nákladní vůz eActros 600 včetně návěsu, couvat více než 100 kilometrů bez přestávky. Mercedes-Benz Trucks hodlá v Německu překonat předchozí zápis v Guinessově knize rekordůz roku 2020, který zaznamenal kolem 89 kilometrů a odehrával se v USA s dieselovým kamionem.

Jízda vzad se má uskutečnit v Oscherslebenu v německé spolkové zemi Sasko-Anhaltsko 4. června. Mercedes-Benz Trucks plánuje vytvořit nový rekord na uzavřené trati a poté, nezávisle na pokusu o rekord, couvat dál kolem 30 kilometrů na veřejných komunikacích. Cílová čára je v Daimler Truck Global Parts Center v Halberstadtu, rovněž v Sasku-Anhaltsku. Tato nová lokalita se oficiálně otevře 10. července. Od letošního roku bude postupně přebírat celosvětové dodávky náhradních dílů pro Mercedes-Benz Trucks.

Marco Hellgrewe z Werneuchenu u Berlína, důstojník německých ozbrojených sil a nadšenec do nákladních vozidel, vytvořil svůj rekord v roce 2008. Tehdy ujel vzdálenost 64 kilometrů v dieselovém kamionu. Hellgrewe se připravuje na nový pokus o čistě elektrický rekord a bude řídit eActros 600.

Marco Hellgrewe, iniciátor pokusu o elektrický rekord a řidič eActros 600, řekl: „Pro mě jako vášnivého řidiče kamionu je ctí pokusit se tento rekord znovu nastavit. Od mé první rekordní jízdy se toho v oblasti technologií hodně stalo, a dodnes nikdo na světě tento rekord neudělal s elektrickým nákladním vozidlem. Couvání na tolik hodin je velká výzva, ale dosavadní testovací jízdy proběhly velmi dobře. Je velmi zábavné a velmi příjemné být na silnici s eActrosem 600. Rád bych využil této příležitosti a již nyní vyjádřil své srdečné poděkování Mercedes-Benz Trucks za veškerou jejich podporu.“

Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství Mercedes-Benz Trucks, uvedl: „Jsme velmi potěšeni, že Marco Hellgrewe si pro svůj nový pokus o rekord vybral jako první volbu Mercedes-Benz Trucks a eActros 600. Jeho myšlenka couvat v plně elektrickém vozidle svědčí o průkopnickém duchu, se kterým se jako jeden z lídrů transformace dokážeme ztotožnit. Zároveň nám dává příležitost k větší pozornosti veřejnosti.“

„Jako žádný jiný e-nákladní vůz s hvězdou vpředu, náš eActros 600 potvrzuje skutečnost, že už jsou k dispozici správná elektrická vozidla. K vytvoření dalších nákupních pobídek pro naše zákazníky a pokroku ve vývoji nabíjecí infrastruktury je však zapotřebí větší dynamika. Jako výrobce jsme vždy byli jedním z průkopníků v oblasti bezpečnosti silničního provozu s našimi asistenčními systémy. Kromě toho je třeba zvýšit povědomí všech účastníků silničního provozu o těžké práci řidičů nákladních aut, protože naše vozidla vyrábíme pro ně, a zejména s ohledem na rostoucí nedostatek řidičů je nezbytné, aby se jim dostalo náležitého uznání za jejich tvrdou práci pro společnost,“ dodal Müller-Finkeldei.

Jízda pro dobrou věc

Při pokusu o rekord Mercedes-Benz Trucks spolupracuje se sdruženími Blicki eV a PROFI - Pro Fahrer-Image e. V. Výrobce jim nabízí platformu pro jejich zájmy – zejména prosazuje nutnost výchovy dětí ke správnému chování v silničním provozu a větší uznání řízení jako profese. Loga těchto asociací proto uvidíte na eActrosu 600 a návěsu použitém při pokusu o rekord. Sdružení Blicki plánuje na školách v Halberstadtu pořádat kurzy dopravní bezpečnosti. Mercedes-Benz Trucks navíc poskytuje finanční podporu oběma organizacím v rámci pokusu o rekord.

Prof. Dr. Dirk Engelhardt, předseda představenstva PROFI – Pro Fahrer-Image eV, komentoval rekordní jízdu vzad takto: „Velmi rádi podporujeme tento projekt, protože posiluje povědomí o důležité roli profesionálních řidičů v naší společnosti. Pokus o rekord poskytuje vynikající platformu pro zvýšení ocenění této profese. Tato aktivita také ukazuje, jak pozitivní přínos mohou mít inovativní technologie v dopravě.“

Dirk Hendler, generální ředitel Blicki eV, řekl: "Tento projekt je skvělou příležitostí ke zvýšení povědomí o bezpečnosti silničního provozu mezi dětmi a rodinami. Jsme rádi, že můžeme být součástí a šířit naše poselství tímto způsobem. Díky našim celostátním workshopům pod záštitou spolkového ministra dopravy jsme již vyškolili více než 80 000 dětí ze základních škol o tom, jak komunikovat s velkými vozidly."

Couvání do Halberstadtu s policejním doprovodem

Marco Hellgrewe, iniciátor pokusu o rekord a jezdec, hodlá vytvořit nový rekord jízdou na závodní dráze Motorsport Arena Oschersleben. Se svými 14 ostrými zatáčkami, určenými pro závodní automobily, je okruh extrémně náročný – přesto však nabízí méně nepředvídatelných rizik, že budete muset zastavit a tím přerušit pokus o rekord, než veřejné silnice. Po odpočinkové době se Hellgrewe hodlá chopit další výzvy spočívající v jízdě pozpátku po veřejných komunikacích s policejním doprovodem dalších 30 kilometrů do Halberstadtu. V obou částech se očekává, že pojede většinou rychlostí 10 až 20 kilometrů za hodinu.

O modelu eActros 600

Mercedes-Benz Trucks oslavil začátek sériové výroby eActrosu 600 na konci listopadu loňského roku v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu. Dodávky zákazníkům byly zahájeny v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď od Mercedes-Benz Trucks již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: při použití zákazníkem a v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“ 15 000 kilometrů dlouhá zkušební jízda na čistě elektrický pohon přes celkem 22 zemí po celé Evropě a „202 evropských testovacích kilometrů, zimních 205 kilometrů“ s celkovou hmotností soupravy 40 tun. Kromě toho byl tento nákladní vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozidlem roku 2025“. Cena je nejvýznamnější cenou v oboru a každoročně ji uděluje organizace International Truck of the Year (IToY), kterou tvoří 24 novinářů z Evropy v oblasti užitkových vozidel.

Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud modelové označení 600 – a nová, zvláště účinná elektrická hnací náprava z vlastního vývoje značky, umožňují elektrickému nákladnímu vozidlu dosáhnout dojezdu 500 kilometrů bez mezinabíjení (] Dojezd byl stanoven interně za specifických zkušebních podmínek, po předchozí přípravě vozidla, tahačem 4x2 s celkovou tažnou hmotností 40 tun při venkovní teplotě 20 °C v dálkovém provozu a může se lišit od hodnot, stanovených v souladu s nařízením (EU) 2017/2400.). Tento dojezd je dosahován za velmi reálných a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze také výrazně překročit v závislosti na stylu jízdy a trase. eActros 600 bude dokonce schopen ujet hodně přes 1000 kilometrů za den. Umožňí to nabíjení během zákonných přestávek u řidiče, pokud jsou k dispozici vhodné možnosti nabíjení.

eActros 600 má tři akumulátorové sady, každou s 207 kWh (Jmenovitá kapacita nové baterie na základě interně definovaných okrajových podmínek. To se může lišit v závislosti na aplikaci a okolních podmínkách.).. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železo fosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Vývojoví inženýři ve společnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros 600 tak, aby splňoval stejné požadavky na odolnost vozidel a komponentů jako srovnatelný běžný běžný Actros pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. To znamená až 1,2 milionu kilometrů za deset let provozu. Po této době používání by měl být stav baterie stále nad 80 procenty. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy do 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečnou hmotnost přibližně 22 tun. V některých případech může vnitrostátní právo povolit vyšší užitečné zatížení.

O potřebě dobíjecí infrastruktury a činnosti Daimler Truck

Pro co nejrychlejší náběh lokálně CO2 neutrální silniční nákladní dopravy s bateriovými elektrickými nákladními vozy je jedním z klíčových bodů nabíjecí infrastruktura. Stále je co dohánět. V současné době je v Evropě méně než 1 000 dobíjecích míst pro těžká užitková vozidla. Aby Daimler Truck alespoň částečně vyrovnal stávající deficit, oznámil v březnu letošního roku koncept vlastní poloveřejné dobíjecí sítě. Do roku 2030 se plánuje její rozšíření na více než 3 000 rychlonabíjecích bodů v Evropě, čímž se stane největší v Evropě. Nová možnost poloveřejného dobíjení elektrických nákladních vozidel, jako řešení poskytované značkou TruckCharge společnosti Daimler Truck, má umožnit depům otevřít svou nabíjecí infrastrukturu pro placené použití třetími stranami. Je to plánováno jako doplněk k veřejným dobíjecím službám, nabízeným mimo jiné společností Milence. Společnost Milence byla založena v červenci 2022 jako společný podnik mezi Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo GROUP a dala si za cíl do roku 2027 zřídit a provozovat 1700 vysoce výkonných veřejných nabíjecích stanic v Evropě.

O novém globálním centru náhradních dílů společnosti Daimler Truck

Od oficiálního položení základního kamene na podzim 2023 se Daimler Truck Global Parts Center rozrostlo rychlým tempem na ploše přibližně 900 000 metrů čtverečních v obchodním parku „Industriepark Ost“ v Halberstadtu. Nová budova bude mít zastavěnou hrubou podlahovou plochu kolem 270 000 metrů čtverečních a bude obsluhovat zhruba 20 regionálních logistických center po celém světě v třífázovém logistickém procesu – například v různých evropských zemích, Turecku, Spojených arabských emirátech, Brazílii nebo Číně. Ty zase dodají díly regionálním prodejcům. Halberstadt se tak stane srdcem celosvětového dodavatelského řetězce náhradních dílů Mercedes-Benz Trucks.

O používání elektronických pomocníků k ochraně všech účastníků silničního provozu

Jedním z vysokých standardů Mercedes-Benz Trucks je, aby řidiči a všichni ostatní účastníci silničního provozu byli na silnici v bezpečí. Za tímto účelem asistenční systémy dostupné v různých modelových řadách mimo jiné zajišťují, že řidiči dokážou včas rozpoznat nebezpečí, včas zabrzdit a udržet si přehled o dopravní situaci. Elektroničtí pomocníci mohou zejména pomoci minimalizovat důsledky chvil nepozornosti, jako je únava, stres nebo rozptýlení, pro všechny zúčastněné. Ať už jde o Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist, Active Drive Assist 3, Traffic Sign Assist nebo Attention Assist. S bezpečnostními prvky, jako jsou tyto, společnost podporuje svou pozici jednoho z průkopníků v oboru.

U všech asistenčních systémů sleduje Mercedes-Benz Trucks cíl podporovat řidiče při řízení vozidla co nejlépe v rámci možností systému. Jak však stanoví zákon, řidiči vždy zůstávají plně odpovědní za bezpečný provoz vozidla.

MirrorCam, kamerový systém zpětných zrcátek, vyvinutý společností Mercedes-Benz Trucks, hraje důležitou roli při pokusu o rekord v jízdě vzad. Může přispět ke zvládnutí situací, jako je předjíždění, manévrování, jízda za špatné viditelnosti a ve tmě, zatáčení a průjezd úzkými prostory ještě bezpečněji a bez stresu. Širokoúhlý režim při manévrování vzad, čáry vzdálenosti na displeji pro lepší odhad vzdálenosti k objektům za vozidlem, natáčení obrazu kamery při zatáčení nebo sledování okolí vozidla během přestávek jsou další užitečné funkce. Spolupráce MirrorCam a Sideguard Assist od Mercedes-Benz Trucks, zejména ve složitých dopravních situacích a nepřehledných křižovatkách, může také pomoci snížit závažnost nebezpečných situací. Sideguard Assist využívá displej MirrorCam pro vizuální varování.

O Blicki

Podle nadace Blicki se každých 20 minut stane v Německu jedno dítě účastníkem dopravní nehody. Blicki eV dbá na bezpečnost dětí. S Blickim, maskotem klokana, a s podporou Blickiho patrona, spolkového ministra dopravy, neziskové sdružení vzdělávalo již více než 80 000 dětí základních škol v celém Německu, jak se orientovat v silničním provozu. Nadace je podporována širokou aliancí partnerů: www.blicki-blickts.de/support

O PROFI

PROFI působí jako ambasador pro řidiče. Sdružení zlepšuje image profese, podporuje mladé talenty a bojuje za lepší pracovní podmínky. Jako spojení mezi politikou, byznysem a řidiči zvyšuje viditelnost, uznání a bezpečnost. PROFI je přítomna na důležitých průmyslových a pracovních veletrzích a využívá digitální kanály ke zvýšení povědomí o pracovním a životním prostředí řidičů – pro silnou budoucnost profese řidiče!

(red)

Foto: Mercedes-Benz Trucks

spinner