Po úspěšném roce 2004 Lufthansa Cargo očekává mírnější růst

Lufthansa Cargo

Obrat německé nákladní letecké společnosti Lufthansa Cargo se loni zvýšil o 14,2 procenta na 2469 milionu €. Její výkony vyjádřené v tunokilometrech vzrostly o 12,3 procenta na téměř osm miliard tunokilometrů a provozní výsledek se z předloňské ztráty 16 milionů dostal na úroveň +33,5 milionu €. V dubnu o tom na tiskové konferenci ve Frankfurtu nad Mohanem informoval předseda představenstva společnosti Jean-Peter Jansen. Celkem dopravce přepravil 1,75 milionu zboží a pošty při celkových nabízených výkonech 11 880 milionů tunokilometrů a jeho kapacity byly využity z 67,0 procenta. Pozitivní vliv na hospodaření společnosti měl loni jednak obecný světový nárůst objemu letecké přepravy zboží, jednak výrazné zvýšení její vlastní produktivity (o 11,7 procenta na zaměstnance). Jean-Peter Jansen zdůraznil, že loňské výsledky ukazují úspěšnost strategie společnosti zaměřené na zvyšování výkonů bez dalšího rozšiřování letadlového parku. V uplatňování této strategie bude pokračovat i letos: jen novým uspořádáním sítě se v letním letovém plánu kapacity zvýší o dalších osm procent; optimalizace využití naší flotily devatenácti letadel MD-11 se projeví tak, jako bychom koupili další letadlo, řekl Jean-Peter Jansen. Další zvýšení kapacity Lufthansa Cargo přinese loni zahájený prodej nákladního prostoru kapacit partnerských US-Airways na letech mezi evropskými letišti a vybranými destinacemi v USA, a to o jedenáct procent. Celkem díky tomu denně disponuje prostorem pro dodatečných 110 tun zboží. Nové synergie by mělo i v nákladní dopravě přinést také převzetí švýcarské letecké společnosti Swiss. „Od Swiss očekáváme výrazný přínos i v oblasti carga,“ řekl Jean-Peter Jansen, s odvoláním na teprve probíhající jednání však o modelu budoucí spolupráce odmítl podat bližší podrobnosti. Švýcarská společnost loni odbavila asi 170 tisíc tun zboží, tedy zhruba desetinu toho, co Lufthansa Cargo. Společně se Lufthansa Cargo a Swiss s podílem 8,3 procenta světového trhu přiblíží vedoucí pozici Air France/KLM (8,8 procenta). „AF/KLM jsou zatím stále větší, ale pracujeme na tom, aby se to v budoucnu změnilo,“ řekl Jean-Peter Jansen. Podle Stephana Gemkowa, který je v představenstvu společnosti zodpovědný za personální a finanční záležitosti, loňský výsledek dopravce negativně ovlivnily nejen vysoké ceny pohonných hmot, ale také silné euro, protože Lufthansa Cargo přijímá zhruba dvě třetiny výnosů v cizích měnách, zatímco dvě třetiny nákladů hradí v €. „Bez těchto dvou negativních vlivů bychom loni dosáhli provozního zisku kolem 165 milionů €,“ řekl.

Vysoké investice Lufthansa Cargo loni výrazně zintenzivnila investiční aktivity. Nejvíce prostředků směřovalo na dokončení obnovy jejího letadlového parku, který je nyní zcela homogenní a skládá se výhradně z letadel typu MD-11 F. Včetně pěti nových letadel z loňského roku nyní flotila dopravce zahrnuje 19 těchto strojů; spolu s dokupovanou kapacitou dalších pěti letadel pokrývají nákladní speciály celkem 60 procent nabízené kapacity, zbývajících 40 procent zajišťuje dokládka do 377 osobních letadel Lufthansy. Další investice si vyžádaly úpravy provozních kapacit podniku na frankfurtském letišti v rámci projektu Security Hub Frankfurt. „Celkem se loni naše investice meziročně zvýšily z 32 na 165 milionů €,“ řekl Jean-Peter Jansen.

Intenzivní mezinárodní aktivity Vedle prodeje nákladní kapacity letů US Airways společnost prohlubuje spolupráci s DHL i nad rámec společného podniku Aerologic: od loňského letního letového řádu společně provozují i pět nových mezikontinentálních tras. V Číně založila spolu se Shenzen Airlines leteckou společnost Jade Cargo International, která začne od podzimu letošního roku s nákladními stroji společnosti Shenzen obsluhovat významná hospodářská centra, zatím v Asii. Zpočátku bude mít podle Jeana-Petera Jansena jen asi tři letadla. Nadále pokračuje také spolupráce v rámci aliance WOW, která je nákladním protějškem Star Alliance. V současné době již členové aliance s 883 letadly (z toho 45 nákladními) obsluhují 523 destinací ve 103 zemích.

Optimalizace bude pokračovat „Letos bude prioritou realizace programu Excellence+Growth, našeho střednědobého optimalizačního programu,“ řekl Stephan Gemkow. Cílem programu, na němž společnost začala pracovat na konci roku 2003, je zvýšení procesního zaměření, orientace na zákazníky a výkonnosti. Současně by měl výrazně snížit náklady (o 233 milionů €) a zeštíhlit interní struktury. Celkem by v rámci programu, který bude pokračovat ještě v příštím roce, mělo podnik opustit ještě 480 ze současných 5042 zaměstnanců, především z řad administrativních sil. Pro letošní rok vedení Lufthansa Cargo očekává výrazně slabší nárůst než loni – jen v řádu jednotek procent. Tento skromný nárůst by navíc měly generovat jen asijské trhy, v Evropě a v transatlantických relacích očekává Jean-Peter Jansen spíše oslabení. „Dramatická změna kurzu USD/EUR se nutně musí projevit i na zbožových tocích,“ řekl s poukazem na skutečnost, že za poslední tři roky dolar vůči € ztratil 30 procent hodnoty. Luboš Spálovský

spinner