International Air Cargo Forum

KLM Cargo v Bilbau oficiálně vstoupilo do aliance SkyTeam Cargo

KLM Cargo v Bilbau oficiálně vstoupilo do aliance SkyTeam Cargo

V Severní Americe, Evropě a na asijském kontinentu se od roku 1960 střídavě ve dvouletém cyklu koná nejvýznamnější světová událost oboru nákladní letecké dopravy – International Air Cargo Forum and Exhibition (IACF). Letos přišla opět řada na Evropu: pořádající Mezinárodní sdružení leteckého zboží TIACA setkání svolalo na 14. až 17. září do baskického Bilbaa.

Do jednoho ze tří hlavních center španělského Baskicka se podle údajů pořadatele sjelo na pět tisíc účastníků: zástupců leteckých společností, odesílatelů, speditérů, operátorů, kurýrních služeb, celních orgánů a národních vlád. Vedle účasti na bohatém programu konference v paláci Euskalduna v centru Bilbaa mohli na devíti tisících m2 výstavní plochy nedalekého bilbajského výstaviště zhlédnout také expozice 450 firem z více než 70 zemí. Setkání tak svým rozsahem překonalo i dosud rekordní ročník ACF 2002, který se konal přímo na nejdynamičtěji se rozvíjejícím trhu leteckého carga – v Hongkongu (viz DN 41/02).

Jménem TIACA je na fóru přivítali předsedkyně organizace Dora Kay, její generální tajemník Daniel Fernandez a předseda baskické vlády José Ibarretxe. Dora Kay ocenila logistickou infrastrukturu Baskicka a velký pokrok, kterého region dosáhl při podpoře a rozvoji letecké dopravy zboží.

Letectví nadále zranitelné

Vlastní jednání konference s mottem Air Cargo: Nové problémy – nová řešení zahájila místopředsedkyně Evropské komise a evropská komisařka pro dopravu Loyola de Palaciová. „Odvětví, které zastupujete, zaznamenalo v prvních měsících letošního roku silný nárůst. To je mimořádně významné i pro rozvoj celého hospodářství,“ řekla. „Současně však nesmíme zapomínat na to, že letecká doprava jako celek nadále zůstává velmi zranitelná a závislá na bezpečnostních hrozbách, vývoji mezinárodní situace a vysokých cenách ropy,“ dodala.

Květnové přistoupení deseti nových členů podle komisařky dále zvýšilo potenciál civilního letectví v Evropské unii. Nynějších 25 členských zemí tvoří plně integrovaný a vysoce konkurenční trh s obrovským potenciálem růstu, zdůraznila.

První panelová diskuse konference byla věnována otázce „odstraňování bariér“ a účastníci při ní hodnotili výsledky úsilí o snadnější přístup na trhy leteckého zboží. Druhý blok byl věnován vývoji vztahů mezi speditéry, odesílateli a leteckými dopravci. Následující den se pak účastníci konference věnovali panelové diskusi o zpřísněných bezpečnostních předpisech, postupech a technologiích a o dodatečných nákladech, které vyšší úroveň bezpečnosti vyvolá. Poslední sekce hodnotila výhledy jednoho z nejrychleji se vyvíjejících druhů leteckého carga – rychle zkazitelného zboží.

TIACA v rámci konference také zveřejnila studii Air Cargo: Motor hospodářského rozvoje. Základem studie je analýza dopadu letecké nákladní dopravy na světové trhy, která dokládá, jakou konkurenční výhodu představuje dostatečná infrastruktura pro nákladní leteckou dopravu. Letecky se sice přepravuje jen relativně malý objem zboží, který však v hodnotovém vyjádření představuje plných 40 procent globální obchodní výměny.

Boeing: nárůst o 6,2 % ročně

Zatímco na začátku roku se meziroční nárůst obratu leteckého carga v celosvětovém měřítku blížil pěti procentům, v polovině roku začala nákladní doprava stagnovat na úrovni roku loňského. Mezi jednotlivými regiony přitom nadále panují velké rozdíly. V nadcházejícím období – do roku 2006 – Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA předpokládá meziroční nárůst o 5,3 procenta.

Americký výrobce Boeing, který fóra jako již tradičně využil k tomu, aby na něm v premiéře zveřejnil svou pravidelnou prognózu vývoje letecké nákladní dopravy v příštích dvaceti letech, je ještě optimističtější. Světová letecká nákladní doprava podle něj bude až do roku 2023 narůstat průměrným ročním tempem 6,2 procenta; celkový obrat zboží se v tomto období celkem ztrojnásobí. V nadcházejících dvaceti letech Boeing dále předpokládá rozšíření světové flotily nákladních letadel z 1766 na 3456 kusů; jen v Evropě se počet nákladních speciálů zdvojnásobí na 571.

SkyTeam Cargo dále roste

Členské společnosti aliance SkyTeam Cargo mezi sebou v Bilbau podle očekávání přivítaly sedmého člena spolku – nizozemské KLM Cargo. Ředitel KLM Cargo Michael Wisbrun na společné tiskové konferenci aliance oznámil, že jeho společnost současně vstupuje i do joint venture pro prodej na americkém trhu. KLM Cargo, které loni přepravilo více než 490 tisíc tun carga a v žebříčku největších nákladních dopravců světa podle IATA obsadilo šesté místo, ze svého hubu v Amsterdamu v současné době obsluhuje 185 destinací a flotilu aliance obohatí o 17 letadel Boeing 747–400 v provedení kombi a tři nákladní speciály Boeing 747–400 ERF.

Překvapivé bylo naopak prohlášení zástupce amerických Northwest Airlines Roberta Friedmana o tom, že se pátý největší americký dopravce po vstupu do osobní aliance do konce roku stane i členem SkyTeam Cargo. Naopak další nováček v osobní alianci – americká sedmička Continental Airlines – zatím vstup do nákladní aliance neplánuje, i když pro evropské zákazníky by byl podstatně přínosnější než Northwest, který je silný především v transpacifických relacích. Pro celou alianci by pak mohl být přínosem i nový cargo hub, který Continental na ploše 12 tisíc m2 vybudoval v Houstonu. Terminál v hodnotě 31 milionů USD by měl být uveden do provozu již v průběhu prosince.

V současné podobě SkyTeam Cargo nabízí globální síť 545 destinací ve 127 zemích, která na 8500 letech denně obsluhuje 1660 letadel. Loni aliance vykázala celkové výkony 21,1 miliardy tunokilometrů a dosáhla výnosů ve výši pěti miliard USD. Jejím cílem nadále zůstává spojovat překladové aktivity členských společností na co největším počtu letišť. K dalším úkolům patří zavádění jednotného systému řízení kvality, společné obchodní politiky a společného rámce pro obchodní vztahy k důležitým obchodním partnerům z řad spedičních společností. Podle Kamila Slavíka, pro nějž byla akce v Bilbau poslední ve funkci ředitele ČSA Cargo, v tomto směru i v rámci ACF probíhala na půdě výkonné rady aliance a některých z jejích devíti pracovních skupin intenzivní jednání.

Za dva roky v Kanadě

Příští – třiadvacátý – ročník Air Cargo Forum se uskuteční v září roku 2006 v kanadském Calgary. O pořádání dalšího ročníku v Bilbau požádali představitelé největšího nákladního letiště na australském kontinentu – Melbourne.

Luboš Spálovský

www.tiaca.com

Baskicko. V autonomní oblasti Baskicka žije 5,1 procenta obyvatel Španělska (dva miliony). Ve srovnání s většinou země se tři provincie oblasti vyznačují velmi vysokým HDP (22 050 € v přepočtu podle parity kupní síly) na úrovni 107,4 procenta průměru EU. V Baskicku je nejvyšší koncentrace průmyslových podniků na celém Iberském poloostrově. Jedním z hlavních odvětví se stává i letecká výroba – region se na celošpanělské produkci podílí z 22 procent; místní subdodavatelé zásobují například Rolls Royce, Airbus nebo Embraer. K důležitým zákazníkům letiště ve Vitorii patří také místní výrobní závody firem Mercedes-Benz a Michelin.

o Swiss WorldCargo v Bilbau podepsalo s MNG Airlines smlouvu na roční pronájem nákladního speciálu A300B4, který je od konce října třikrát týdně v provozu na trase mezi Curychem a Istanbulem a třikrát týdně mezi Curychem a Karáčí.

o Nový vlajkový dopravce Spojených arabských emirátů – společnost Etihad se sídlem v Abu Dhabí po objednávce letadel Airbus v hodnotě sedmi miliard USD ohlášené na červencovém salonu ve Farnborough a následné objednávce pěti letadel Boeing 777–300ER v hodnotě přesahující miliardu USD v Bilbau představil i nový cargo produkt: Etihad Crystal Cargo.

o Na výstavě se vedle hlavních španělských letišť ve Vitorii, Madridu a Barceloně velkoryse prezentovalo i právě budované první soukromé mezinárodní letiště ve Španělsku. Letiště Dona Quijota vyrůstá na jihu Madridu a zprovozněno by mělo být již na konci roku 2006. Letiště bude v provozu nonstop a v první fázi nabídne pro obecné letecké zboží plochu 4000 m2 a dalších 2000 m2 pro lehce zkazitelné zboží.

spinner