#railtec 2007

Železniční summit v Dortmundu připomenul potřebu mezinárodní spolupráce

Poněkud ve stínu největší stávky v dějinách německé železniční dopravy a politického jednání o podobě pri-

vatizace Německé dráhy se v říjnu ve vestfálském Dortmundu uskutečnil šestý ročník mezinárodního železničního veletrhu a kongresu #railtec 2007. Třídenní přehlídka pod heslem Mobilita spojuje přiblížila nejnovější výrobky a služby pro železnici. Reprezentativně obsazená diskusní fóra návštěvníkům současně nabídla možnost diskutovat o nejdůležitějších otázkách rozvoje dopravního oboru.

„Doba, kdy se mohlo o železnici rozhodovat na úrovni jednotlivých států, je definitivně za námi,“ nastínil mezinárodní rozměr veletrhu ministr dopravy Severního Porýní-Vestfálska Oliver Wittke, který #railtec 2007 spolu s premiérem spolkové země Jürgenem Rütgersem otevřel.

Jeho slova potvrzovala i vrcholná akce veletrhu – drážní summit, na němž ministři a představitelé drážních podniků z osmi evropských zemí jednali o nutnosti výstavby trans-evropských železničních koridorů. Českou republiku na něm zastupoval náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, který v pódiové diskusi poukázal na nutnost mezinárodní koordinace výstavby dopravních koridorů. Zmínil v této souvislosti trať čtvrtého železničního koridoru ve směru z České republiky do Rakouska. Současně upozornil také na mezinárodní důsledky stávky německých železničářů, která se negativně dotkla i české železnice.

Zaměřeno na

intermodální spolupráci

Vrcholně obsazené hlavní pódiové diskuse se vedle představitelů oboru železniční dopravy zúčastnil například i předseda představenstva globální logistické společnosti Kühne & Nagel Klaus-Michael Kühne a vůbec poprvé také zástupci jiných dopravních oborů (například ředitel Luft-hansy Cargo Carsten Spohr), aby společně jednali o intermodální budoucnosti dopravy. Nastolili přitom zejména témata intermodální spolupráce, prohlubování konkurenčního prostředí, využívání nejmoder-

nějších komunikačních technologií a vývoje nové, ekologičtější techniky.

Státní tajemník německého spolkového ministerstva dopravy Jörg Hennerkes v diskusi uvedl, že loni poprvé dosáhly výkony železniční nákladní dopravy v SRN hranice 105 miliard tunokilometrů a v průběhu prvních devíti měsíců letošního roku meziročně vzrostly o 6,2 pro-

centa. Skvěle si podle něj vede i německý železniční průmysl, který loni převzal objednávky za rekordních 10,6 miliardy € (+6 %) a poprvé

v historii vyrábí více na export než pro domácí německou poptávku.

„Udržitelná doprava znamená vytvoření spravedlivé konkurence a konec znevýhodňování ekologičtějších druhů dopravy,“ podpořil Jörg Hennerkes požadavky oboru. Současně připomenul, že rozvoj nákladní dopravy v SRN podle něj omezují i nové problémy, jako například vysoká hlučnost vlaků.

Johanes Ludewig:

Nákladům se Evropa nevyhne

Výkonný tajemník Společenství evropských drah (CER) Johannes Ludewig uvedl, že výkony železniční dopravy vyjádřené v tunokilometrech v zemích Evropské unie za

posledních deset let vzrostly o 44 procent. Cíl Bílé knihy stabilizovat podíl železniční dopravy se tak podle něj podařilo splnit rychleji, než Evropská komise plánovala. „Další perspektivy evropské nákladní dopravy však budou závislé na tom, zda jsme dnes připraveni k investicím. Už zlomek částek, které se investují do výstavby silnic, by stačil k takovému zlepšení železniční infrastruktury, které by mohlo zabránit kolapsu celého dopravního systému,“ řekl.

Johannes Ludewig dále upozornil, že současné plány na rozvoj infrastruktury vůbec neodpovídají prognózám, podle nichž v EU do roku 2020 poptávka po kapacitách nákladní dopravy vzroste o 40 až 60

procent. Odvolal se přitom na výsledky společné studie CER a poradenské společnosti McKinsey Budoucnost železniční nákladní dopravy v Evropě, podle níž bude do roku 2020 do hlavních železničních koridorů nutné investovat celkem 145 miliard €, aby se vytvořily potřebné kapacity. Tuto částku budou podle Johannese Ludewiga „daňoví poplatníci muset zaplatit v každém případě – ať už za investice do infrastruktury udržitelného dopravního systému nebo na úhradu nákladů spojených

s emisemi, kongescemi a nehodami“.

Fórum místní dopravy

Nosný pilíř doprovodného programu kongresu tvořilo fórum věnované místní dopravě, které uspořádal Svaz německých dopravních podniků (VDV) ve spolupráci s porýnskými dopravními svazy VRR a VRS. Součástí fóra byla i společná expozice, v níž dopravci, jejich sdružení a zástupci železničního průmyslu představili poslední novinky elektronického řízení jízdného, marketingu a informací pro cestující.

Hostující zemí Maďarsko

Hostující zemi veletrhu – Maďarsko – na fóru reprezentovali státní tajemník maďarského ministerstva dopravy Balász Felsmann, generální ředitel státních drah MÁV István

Heinczinger a generální ředitel MÁV Cargo Tamás Kozák.

Podle Balásze Felsmanna nově přijatá maďarská strategie přiznává dopravní infrastruktuře až třetí místo v pořadí priorit, protože její rozvoj bude vycházet až z přesně definovaných potřeb osobní dopravy a požadavku vytvoření konkurenčního prostředí v železniční nákladní dopravě.

u u u u u u

Veletrh, který v Dortmundu v lichých letech tradičně pořádá veletržní správa Messe Westfalenhallen ve spolupráci s Ministerstvem stavebnictví a dopravy země Severního

Porýní-Vestfálska, se během posledních ročníků vypracoval do podoby vrcholné dopravně-politické akce evropské železniční dopravy. Letos

se jej zúčastnilo 300 vystavovatelů

z 11 zemí. Nárůst počtu vystavovatelů registroval především v oborech regionální dopravy (+37 procent) a výrobků, služeb a software pro dopravce (+18 procent). Zvýšenému zájmu o veletrh pořadatelé vyšli vstříc novým rozčleněním hal. Poprvé se mohli vystavovatelé prezentovat i v halách 3A a 3B Vestfálské haly.

Příští ročník veletrhu #railtec se v Dortmundu uskuteční v říjnu roku 2009. (spa)

www.railtec.de

spinner