Bezpečnost provozu

Železniční přejezdy poprvé s LED výstražníky

Pět železničních přejezdů na trati mezi Louny a Perucí je vybaveno převratnou technologickou novinkou. Společnost AŽD Praha k nim nainstalovala výstražníky s LED diodami, u nichž je na rozdíl od klasických žárovek vyloučeno úplné zhasnutí. Výrazná změna je patrná už z dálky – díky vyšší svítivosti LED diod je totiž bílé i červené světlo na výstražníku mnohem intenzivnější. Každé ze tří světel výstražníku je osazeno 137 LED diodami, které jsou elektronicky rozděleny do tří nezávislých okruhů – segmentů. V případě poruchy jednoho z nich svítí zbytek diod (přibližně 90) natolik, že signalizace splňuje normy a předpisy nařizující svítivost výstražníků. Servisní technici tedy nemusí k závadě okamžitě vyjíždět, jako tomu bylo u dosud používaných žárovkových výstražníků. Žárovky totiž mají jen dvě žhavicí vlákna. Přeruší-li se hlavní vlákno, musí technici poruchu co nejdříve řešit. Žárovka sice i v tomto případě svítí stejně intenzivně, ale v případě, že se přepálí i náhradní vlákno, světlo na výstražníku zcela zhasne. To by pro řidiče znamenalo nutnost chovat se na přejezdu, jako by byl nechráněný. Lepší viditelnost i v ostrém slunci Nové výstražníky s LED technologií mají ještě jednu zásadní výhodu. Testováním bylo zjištěno, že jejich světlo je v ostrém slunci vidět mnohem lépe, dokonce i z extrémních pohledových úhlů, kdy je žárovkové světlo hůře viditelné. „Od této inovace si slibujeme jednoznačné zvýšení bezpečnosti na přejezdech a také to, že skončí časté výmluvy řidičů na ostré protislunce a podobně,“ uvedl technický ředitel AŽD Praha Roman Juřík. Zatím je všech pět přejezdů na trati Louny – Peruc v ověřovacím provozu, který obvykle trvá čtvrt až půl roku. Pokud proběhne bezchybně, AŽD má v plánu instalovat LED světla i do starších výstražníků. Jsou totiž vyvinuta tak, aby jednoduchou montáží postupně nahrazovala žárovky. (tj)

spinner