24. dubna 2003
České dráhy, s. o., vynaložily v letech 2000 až 2002 na opatření v zájmu vyšší bezpečnosti na přejezdech 275 miliónů Kč. Na nejrychlejších tratích prvního a druhého koridoru nadto postavily 16 mimoúrovňových křížení, oznámil minulý týden mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Vedle běžné údržby investovala v letech 2000 až 2002 tehdejší státní organizace České dráhy do zvýšení bezpečnosti na 64 železničních přejezdech celkem 275 miliónů Kč. V letošním roce hodlá Správa železniční dopravní cesty, s. o., na vyšší bezpečnost na zhruba 30 přejezdech přispět přibližně 139 milióny Kč.
SŽDC, která od počátku letošního roku hospodaří se státní železniční infrastrukturou, je také hlavním investorem při její modernizaci. Pod jejím dohledem se například budují špičková přejezdová zařízení – elektronicky ovládaná a vybavená „černou skříňkou“, která již usvědčila řadu riskujících řidičů, kteří tvrdili, že signalizace byla nefunkční.
Velkou pozornost SŽDC věnuje také výstavbě mimoúrovňových křížení, protože jde o nejbezpečnější způsob míjení železniční a silniční komunikace. Každý takový nadjezd nebo podjezd stojí v průměru 100 miliónů Kč, proto se staví hlavně na nejrychlejších tratích nebo na velmi frekventovaných silnicích. Během modernizace prvního a druhého koridoru bylo zatím postaveno 16 mimoúrovňových křížení za přibližně jednu a půl miliardy Kč. V poslední době vznikly například nadjezdy v Ústí nad Orlicí, Pardubicích-Svítkově či Pardubicích-Černé za Bory. Připravuje se stavba nadjezdu v Přelouči, ale i na jiných místech. Na některá další mimoúrovňová křížení se podařilo získat finanční prostředky ve spolupráci s městy, například v Mladé Boleslavi, uvedl dále Petr Šťáhlavský.
Přejezdovým zařízením se věnuje velká pozornost rovněž v rámci pravidelné údržby, pro niž jsou stanoveny přesné lhůty na jednotlivé kontroly. Na tratích, které spravuje SŽDC, se nachází okolo osmi a půl tisíce železničních přejezdů; většina z nich je zajištěna výstražnými kříži. Na více než třech tisících ostatních přejezdů jsou různá jiná zabezpečovací zařízení, která varují řidiče před přijíždějícím vlakem. Z tohoto počtu tvoří téměř 500 mechanické závory, necelých 800 zařízení s výstražnou signalizací a závorami a přes 1900 přejezdů je vybaveno světelnou a zvukovou signalizací. I na těchto přejezdech je řidič varován před přijíždějícím vlakem nejméně třemi různými způsoby. Dopravní značkou, kterou obvykle doplňuje trojice upozorňovacích desek kolem silnice, blikajícími červenými světly, a navíc i zvukovým signálem, který varuje řidiče v případě zhoršené viditelnosti, například při mlze nebo prudkém slunci.
Přesto statistika jasně říká, že naprostou většinu střetů zavinili právě řidiči motorových vozidel. Přejezdy přitom splňují příslušné normy ČR, a z tohoto pohledu je proto lze považovat za bezpečné, zdůraznil Petr Šťáhlavský. (jet)