24. dubna 2003
Na počátku letošního roku se státní organizace České dráhy na základě transformačního zákona
č. 77/2002 Sb. rozdělila na akciovou společnost České dráhy a na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. SŽDC přitom převzala závazky a pohledávky Českých drah. S generálním ředitelem SŽDC ing. Janem Komárkem jsme hovořili o úkolech, které před jeho organizací stojí, i o vývoji na českých drahách obecně.
„Správa železniční dopravní cesty současně se svým vznikem 1. ledna letošního roku převzala plnou odpovědnost za provoz a správu železniční dopravní cesty. Jaká je vaše představa o hospodaření podniku v nejbližší době?“
„Tuto otázku je potřeba rozdělit do dvou oblastí. První se týká hospodaření s železniční dopravní cestou v průběhu letošního roku, tedy v oblasti pokryté převážně takzvanou tříletou smlouvou o zajištění provozování železniční dopravní cesty, její provozuschopnosti a modernizace a rozvoje ve veřejném zájmu.
Druhá oblast se týká hospodaření v rámci „starého bloku“, tedy k hospodaření se závazky a pohledávkami, které na SŽDC přešly po rozdělení státní organizace České dráhy.
V první oblasti je naší snahou v letošním roce zajistit takové hospodaření, aby byly smluvně dohodnuté závazky pokryty finančními zdroji ze Státního fondu dopravní infrastruktury, příjmy z poplatků za užívání dopravní cesty od akciové společnosti České dráhy a od ostatních dopravců, ale i vlastními příjmy naší organizace a částečně rovněž z příspěvku na dopravní cestu, který bude poskytnut ze státního rozpočtu.
Zatímco hospodaření v „novém bloku“ lze považovat za vyrovnané, ve „starém bloku“ nikoli. Problém spočívá v tom, že výše pohledávek zdaleka nepokrývá výši převzatých závazků, a to ani při naplnění předpokladů budoucích tržeb z prodeje majetku vyčleněného k úhradě těchto závazků. Řešením pohledávek a závazků bývalé státní organizace České dráhy se bude zabývat ještě tento měsíc vláda České republiky a teprve v návaznosti na výsledky jednání bude možné stanovit další postup. Záměrem SŽDC je nespojovat oba bloky, nicméně neuhrazené závazky z minulého období samozřejmě současné hospodaření s dopravní cestou významně ovlivňují.“
„Jaké jsou záruky státu a jaké od něj očekáváte dotace?“
„Záruky státu jsou formulovány přímo v zákoně č. 77/2002 Sb., kde se jednoznačně říká, že za závazky SŽDC ručí stát. Konkrétní podoba těchto záruk z velké části vyplyne ze závěrů, k nimž dojde vláda tento měsíc při jednání o připraveném materiálu ,Závazky a pohledávky po státní organizaci České dráhy a způsob jejich řešení‘. Určitě však nelze předpokládat, že bude možné všechny převzaté závazky uhradit již v letošním roce; úhrada části závazků bude nepochybně přesunuta do dalšího období. Za důležité považuji v tuto chvíli časové vymezení pro konečnou úhradu závazků, na základě kterého bude možné projednávat s jednotlivými věřiteli reálné splátkové kalendáře.“
„Hodláte provést nějaké zásadní strukturální změny, a pokud ano, tak v jakém časovém horizontu?“
„K zásadní změně došlo již tím, že zanikla státní organizace České dráhy a vznikly dva nové nástupnické subjekty – státní organizace Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy. Tímto krokem byl zahájen proces přeměny železničního systému v České republice a v současné době je velmi důležité dopracovat v celé šíři jednotlivé vazby uvnitř i vně tohoto systému, a tím vytvořit podmínky pro jeho fungování. Jedná se nepochybně o dlouhodobější proces vyžadující určitou dobu na dořešení otázek, které se průběžně objevují.
Již dnes je zřejmá potřeba dalších strukturálních změn, a to v první řadě v oblasti způsobu zajištění inženýrsko-investorské činnosti v investiční výstavbě. Ukazuje se – především při čerpání prostředků z fondů EU – že bude potřebné zvážit zajišťování těchto činností vlastními kapacitami SŽDC. Tato otázka je v současné době předmětem široké diskuse všech zainteresovaných stran.
Správní rada SŽDC schválila letos v lednu organizační strukturu, která vychází z činností, jež na organizaci přešly po 1. lednu letošního roku. Organizační struktura respektuje skutečnost, že některé činnosti pro SŽDC zajišťuje akciová společnost České dráhy. K tomu byly mezi oběma organizacemi uzavřeny příslušné smlouvy. Případným dalším změnám v rozdělení činností mezi SŽDC a ČD bude nově uzpůsobena i organizační struktura SŽDC.“
„Jak bude vypadat vaše spolupráce s ČD a dalšími železničními dopravci v ČR?“
„Spolupráce s Českými drahami je v podstatě přímo zakotvena v samotném transformačním zákoně č. 77//2002 Sb. a bez ohledu na budoucí podobu zákona po jeho novelizaci považuji spolupráci s ČD nejen pro nejbližší období za rozhodující. To vyplývá ze skutečnosti, že České dráhy ve smyslu zákona o transformaci drah a zákona o drahách plní funkci nejen provozovatele drážní dopravy, tedy dopravce, ale i funkci provozovatele dráhy, a to téměř na celé železniční síti České republiky. Ze současné dikce zákona vyplývá, že smluvní vztahy s ostatními dopravci v tuto chvíli uzavírají České dráhy jako provozovatel dráhy, samozřejmě při respektování podmínek dohodnutých s vlastníkem dráhy, kterým je SŽDC.“
„Hodláte v brzké době převádět některé regionální tratě do správy jiných společností železniční dopravy, či pronajímat některé nemovitosti? Pokud ano, za jakých podmínek?“
„Podle zákona č. 266/1994 Sb. o drahách představuje dnes SŽDC vlastníka dráhy, mezi jehož základní povinnosti patří zejména zajistit provozuschopnost a provozování dráhy. Transformačním zákonem č. 77//2002 Sb. je stanoveno tyto povinnosti smluvně zajistit u Českých drah, a. s., po dobu minimálně tří let. Příslušná tříletá smlouva byla uzavřena dne 3. ledna letošního roku pro většinu tratí tvořících železniční síť v České republice. Zbývající část – mimo tratě již dnes privátní – představují tratě, na nichž jsou provozovatelem dráhy jiné právní subjekty, s nimiž má SŽDC smluvně zajištěno jejich provozování. V současné době jsou v platnosti původně uzavřené smlouvy a připravují se smlouvy nové, vycházející ze stejných podmínek, na kterých je založen smluvní vztah s Českými drahami, a. s. Pokud se objeví nový zájemce o provozování některé tratě, bude jeho požadavek projednán v rámci platné legislativy. V otázce nemovitostí, s nimiž SŽDC hospodaří a které bezprostředně neslouží k provozování dráhy, uplatňuje SŽDC jakoukoli vhodnou formu využití tohoto majetku včetně pronájmů.“
„Jak se hodláte připravit na vstup do EU a zvýšený provoz zahraničních společností na našich železničních tratích? Jak hodláte spolupracovat se zahraničními provozovateli drážní dopravy?“
„Vzhledem ke vstupu do EU jsou pro SŽDC důležité dva okruhy problematiky. Ten první se týká nutnosti přizpůsobit technické parametry našich tratí evropským normám a předpisům s ohledem na požadovanou interoperabilitu evropského železničního prostoru. Ten druhý se pak váže na připravovanou novelu zákona o drahách, která reaguje na požadavky EU. Podle této novely již nebude možné, aby povinnosti subjektu přidělujícího kapacitu dráhy plnil některý z dopravců, a proto se uvažuje o tom, že je převezme právě SŽDC. To jsou hlavní otázky, které musí SŽDC v souvislosti se vstupem České republiky do EU řešit, a tato problematika je nejdůležitějším předmětem naší spolupráce se zahraničními železničními společnostmi.“ (jet)