11. ledna 2007
Za účasti nejvyšších představitelů Českých drah otevřel Výzkumný ústav železniční (VUZ) v prosinci nově zrekonstruovaný úsek železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích u Velimi. Modernizací více než pěti kilometrů „pražského“ oblouku se zlepšily parametry okruhu, který nyní umožňuje technicko-bezpečnostní zkoušky kolejových vozidel v souladu s příslušnými technickými normami. Hlavním zhotovitelem stavby, jejíž celkové náklady dosáhly 60 milionů Kč, byla pardubická firma Chládek a Tintěra. VUZ plánuje celkovou modernizaci okruhu, kterou však vzhledem k finanční náročnosti uskuteční během několika příštích let. Kromě rekonstrukce celé tratě se uvažuje i o obnově trakčního vedení, vybavení trakční stanice a dalších zkušebních zařízení. Zkušební centrum VUZ se skládá ze dvou zkušebních železničních okruhů. Svým technickým vybavením vytváří unikátní areál pro realizaci celé řady zkoušek. Velký okruh je dlouhý 13,276 kilometru a vozidla na něm mohou jezdit rychlostí až 210 km/h, vozidla s naklápěcími skříněmi dokonce až 230 km/h. Malý okruh nabízí trať o délce 3,951 kilometru a maximální přípustnou rychlost 90 km/h. Oba okruhy mohou být nezávisle na sobě napájeny všemi základními evropskými trakčními systémy. Během slavnostního otevření zrekonstruovaný úsek prověřila lokomotiva Taurus z produkce německého výrobce Siemens a rychlovlak Českých drah Pendolino, který jej projel rychlostí 211 km/h.
(jet)