Výroba kolejových vozidel

Výrobci sdružení v ACRI letos hlásí výrazně nižší tržby

Hospodářská krize a především výrazný pokles objemu železniční nákladní dopravy se letos podepsaly na poklesu obratu členských firem Asociace českého železničního průmyslu (ACRI). Zatímco loni vykázaly rekordní obrat 75 miliard Kč, letos očekávají v lepším případě stagnaci, v horším pak mírný pokles. Na veletrhu Transport a logistika to minulý týden prohlásil předseda představenstva asociace Tomáš Ignačák. Český železniční průmysl v posledních zhruba čtyřech letech doslova trhal rekordy a meziroční nárůsty tržeb se pohybovaly mezi 15 až 20 procenty. „Letošní rok je zatím velkou neznámou. Pokud ale nastane pokles, nebude to tak dramatické jako u jiných odvětví průmyslu, a to díky dlouhodobějším projektům,“ řekl dále Tomáš Ignačák. Poptávka klesá v celé Evropě Největším problémem pro české výrobce kolejových vozidel a jejich komponentů je fakt, že nákladní doprava klesá nejen v České republice, ale v celé Evropě. Přibližně 40 procent celkového obratu členských firem ACRI totiž směřuje na zahraniční trhy. V blízké budoucnosti očekává předseda ACRI nárůst především tuzemských zakázek. Do roku 2015 je podle něj v Česku potenciál investovat do obnovy zastaralého vozového parku především z evropských fondů až deset miliard Kč. „Každá miliarda korun vložená do obnovy vozového parku na železnici vytvoří u přímých dodavatelů 500 nových pracovních míst. Dalších 100 až 200 pozic přinese sekundárně u subdodavatelů,“ zdůraznil Tomáš Ignačák. Na českých kolejích jezdí soupravy staré průměrně 20 až 25 let, ale také padesátileté stroje. Zastaralost vozového parku zvyšuje provozní náklady a snižuje konkurenceschopnost železniční dopravy. Plánované projekty na nákup nových vozidel pro regionální dopravu spolufinancované z regionálních operačních programů mohou při spolupráci s českým železničním průmyslem podle Tomáše Ignačáka vytvořit stovky až tisíce nových pracovních míst. Pomůže nejen ministerský program Příkladem je ministerský Program pořízení a obnovy kolejových vozidel, ze kterého už třetím rokem probíhá jejich financování. Další cestou je navázat na již vytvořené finanční zdroje z úvěru Eurofimy a hledat další potenciální finanční zdroje. Investice do obnovy železničních vozidel by přinesly řadu významných efektů. Jde například o dosažitelnost obyvatelstva všech regionů ČR, zatraktivnění železniční dopravy, odlehčení silniční dopravě a o podporu dopravy, která je šetrná k životnímu prostředí a vytváření nových pracovních míst. V roce 2005 sdružovala ACRI 29 firem, které utržily kolem 40 miliard Kč. Vstupem Česka do Evropské unie se zájem o členství v asociaci zvýšil a dnes sdružuje na 50 firem. Jejími členy jsou společnosti zabývající se vývojem, konstrukcí, výrobou a opravárenstvím kolejových vozidel, železničního svršku, infrastruktury, sdělovací a zabezpečovací techniky, železničních komponentů, materiálů a poskytováním služeb. ACRI je od roku 1996 členem Evropské asociace železničního průmyslu (UNIFE). Součástí letošního veletrhu Trans-port a logistika byla také mezinárodní konference o železniční dopravě, jejíž mezinárodní část se zaměřila především na koncept udržitelné dopravy a role železnice v něm. Podle zástupkyně asociace UNIFE Virginie Poirierové je pro rozvoj železniční dopravy nutné především zajistit rovné podmínky pro všechny druhy dopravy a výrazně investovat do zlepšení technologické úrovně železnice. Paul Guitink ze Sdružení evropských železnic (CER) zase požaduje zajištění kvalitního a trvalého financování železniční dopravy. Česká část konference se zaměřila zejména na regionální osobní železniční dopravu. Ministr dopravy Gustáv Slamečka zdůraznil, že velmi důležitá je v tomto směru spolupráce mezi zástupci krajů, asociacemi krajů a Českými drahami (ČD). „Musíme dospět k dohodě, kolik v horizontu budoucích deseti let za tuto dopravu zaplatí kraje, kolik stát a kolik každoročně ušetří České dráhy,“ zdůraznil. Podle jeho slov dojde k postupnému vytváření trhu, do roku 2019 bude ze strany státu dána jasná garance pro osobní železniční dopravu. Vytvoří se tak možnosti pro získání externích finančních zdrojů jako nutné podmínky na modernizaci kolejových vozidel. „Tento systém bude zároveň vytvářet dobré podmínky pro tvorbu nových pracovních míst, což je právě uprostřed ekonomické krize dobrá zpráva pro celou Českou republiku,“ dodal Gustáv Slamečka. Tomáš Johánek

spinner