9. října 2003
Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) v polovině září společně s Unií evropského železničního průmyslu (UNIFE) uspořádala v Praze setkání zástupců nejvýznamnějších evropských producentů železniční techniky, českých výrobců, provozovatelů dráhy a drážní dopravy, zástupců státní správy a Evropské komise. Součástí programu byl i první z řady seminářů, které se budou postupně konat ve všech zemích přistupujících k Evropské unii, oznámil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Generální ředitel UNIFE Drewin Nieuwenhuis navštívil na úvod třídenního setkání za doprovodu místopředsedy ACRI Libora Lochmana (VÚŽ) Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně, kde si prohlédl expozice většiny členů ACRI a seznámil se s nabídkou českého železničního průmyslu pro české i evropské zákazníky. S předsedou ACRI Tomášem Ignačákem (Pars nova) pak diskutoval na téma budoucích záměrů ACRI a jeho členů. Ke společnému jednání zasedli představitelé strategické skupiny UNIFE a národních asociací. Debatovali například o poslání Asociace pro evropskou železniční interoperabilitu (AEIF) po vzniku Evropské železniční agentury (ERA), o programu aktivit UNIFE pro následující období, o podílu UNIFE na projektech 6. rámcového programu Evropské komise či o přípravě UNIFE na výstavu Innotrans 2004.
Účastníci jednání využili příležitosti prohlédnout si areál AŽD Praha, především pak jeho výzkumné a výrobní prostory, a výrobní haly firmy Siemens kolejová vozidla.
Závěrečného dne programu se zúčastnilo více než padesát manažerů a odborníků v železniční dopravě. Seminář na téma „Strategie vývoje českého železničního systému“ označil Drewin Nieuwenhuis za první z řady odborných setkání, která mají vést k vypracování rozsáhlé zprávy o rozvoji železnice v nových členských zemích Evropské unie. V následujícím vystoupení představil Libor Lochman poslání a program ACRI i některé z členů asociace.
Klíčový referát přednesl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Petr Kousal, který zdůraznil potřebu posílení pozice české železnice a Českých drah v evropském železničním systému po zavedení zásad jednotného dopravního trhu a další liberalizaci v nákladní dopravě. Zmínil přitom také připravenost ČD k aplikaci Směrnic o železniční interoperabilitě i efektivní spolupráci se Správou železniční dopravní cesty.
Členové UNIFE se zajímali o budoucí podobu železnic v ČR
Na přednášku Petra Kousala navázalo vystoupení generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka a příspěvek vládního zmocněnce pro Evropskou železniční agenturu Dalibora Zeleného. Ke všem vystoupením se rozvinula rozsáhlá diskuse, iniciovaná především zástupci členských firem UNIFE, kteří se velmi zajímali o budoucí podobu železnice v České republice a z toho vyplývající možnosti pro vlastní aktivity.
Druhý blok přednášek zahrnoval vystoupení zástupců Evropské komise, která se soustředila na přehled podpor, jež Evropská komise přistupujícím zemím poskytuje, a to především v oblasti infrastruktury.
Po skončení oficiální části semináře se účastníci přemístili na Experimentální základnu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích, kde si se zájmem prohlédli testovací zařízení VÚŽ a rovněž jednotku řady 680, kterou firma ALSTOM připravuje k homologačním zkouškám.
(jet)