CZECH RAILDAYS 2010

V Ostravě letos zaujaly především dieselové lokomotivy

V Ostravě letos zaujaly především dieselové lokomotivy

Minulý týden se v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava-hlavní nádraží uskutečnil 11. ročník mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Zatímco dominantou minulého ročníku byly především elektrické lokomotivy, letos hrály prim lokomotivy dieselové. Výstavní premiéru si odbyla také posunovací lokomotiva na zemní plyn.

Svá želízka přivezli do Ostravy dva přední světoví výrobci kolejové techniky – Voith (lokomotivu Voith Maxima) a Bombardier (lokomotivu Bombardier Traxx DE). K vidění byly také dva projekty české lokomotivky CZ LOKO – zatím poslední rekonstruovaná lokomotiva řady 753.7 pro ČD Cargo a naopak první rekonstruovaná lokomotiva řady 742.7 pro stejného dopravce. Společnost Vítkovice Doprava představila odborné i laické veřejnosti poprvé lokomotivu, kterou pohání stlačený zemní plyn.

Voith Maxima se bude vyrábět v Lounech

První ze dvou velkých hvězd ostravské přehlídky – stroj Voith Maxima už pomalu zapouští v České republice kořeny. Licenci na výrobu této lokomotivy totiž získala i česká společnost LOSTR Louny, největší výrobce nákladních železničních vozů. Od německého výrobce bude pocházet motor, převodovka a rozvodná skříň, ostatní díly vyrobí společnost sama.

Stroj Bombardier Traxx DE se zase může pyšnit tím, že nedávno získal povolení pro provoz na síti SŽDC.

Lokomotiva na zemní plyn má za sebou svou výstavní premiéru. Jedná se o přestavbu původní lokomotivy 703.023–2 a před zařazením do provozu ještě musí projít schválením od Drážního úřadu. V letošním roce dceřiná společnost Vítkovice Doprava, která úpravu lokomotivy provádí, předpokládá, že ve spolupráci s Českými drahami uvede do provozu další lokomotivu, tentokrát o výkonu 500 kW.

Na Czech Raildays bylo málo vagonů

Poněkud chudší byla letos v Ostravě nabídka nových vagonů, zejména pro nákladní dopravu. Ostravské opravny a strojírny na veletrhu představily jeden z prototypů nákladního vozu řady Falnss, druhým prezentovaným nákladním vagonem byl plošinový vůz určený pro přepravu kontejnerů z produkce firmy LOSTR Louny.

Tomáš Johánek

spinner