10. ledna 2008
Podnikatelský plán počítá s nákupem stovky vozů pro dálkovou dopravu ze zahraničí, osmi klimatizovaných jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu, 22 dvouvozových a sedmi třívozových motorových jednotek Regionova, šesti modernizovaných řídicích vozů řady 954 pro motorové rychlíky a devíti modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky. „Rádi bychom koupili stovku modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu. V současné době jsou takové k dispozici například u německých drah,“ řekl generální ředitel ČD a předseda představenstva Josef Bazala.
Nové vozy nejen na brněnské rychlíky
České dráhy hodlají na dodavatele nových vagonů vypsat veřejnou soutěž, z níž skutečný dodavatel a finální cena teprve vzejdou. „Už v průběhu roku bychom tyto vozy rádi nasadili na brněnské expresy a na vlaky, které jedou přes celou republiku, aby cestující mohli strávit dlouhou cestu v moderních pohodlných vozech,“ uvedl dále Josef Bazala. Podnik bude nadále kupovat i další patrové klimatizované jednotky CityElefant od českého výrobce, které jezdí především v Praze a okolí, ale také na Ostravsku. „Jedná se o moderní příměstské vlaky, které postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře,“ doplnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Celkem už České dráhy provozují 34 jednotek CityElefant, jedna stojí více než 200 milionů Kč.
V regionech vyjedou další regionovy
Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální dopravu. České dráhy přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova, které jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře i navigační majáčky pro nevidomé a moderní interiér. Aktuálně dopravce v celé republice provozuje 39 dvouvozových a sedm třívozových souprav. Do roku 2010 mu Pars nova Šumperk dodá zhruba sto jednotek Regionova, z toho 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 21 milionů Kč, třívozová 37 milionů Kč. Staré nepotřebné poštovní vagony se rovněž v šumperské firmě mění na moderní řídicí vozy určené především pro regionální vlaky a motorové rychlíky.
Pomohou opět peníze od Eurofimy
Z vlastních zdrojů investují České dráhy v roce 2008 do pořizování nových vlaků a modernizace stávajícího vozového parku téměř 2,4 miliardy Kč. Mezi nejdůležitější cizí zdroje financování budou patřit úvěry od Eurofimy a státní podpora z programů ministerstva dopravy na podporu pořízení a obnovu železničních kolejových vozidel.
Obnova vozového parku je zatím stále pomalá
Zastaralý vozový park je jedním z největších problémů Českých drah. Přes miliardové investice pokračuje jeho obnova jen pomalu. Například průměrné stáří elektrických jednotek je 27 let. Rekordmany jsou jednotky řady 451 a 452, z nichž většina letos slaví čtyřicítku. Nejrozšířenější motorové vozy na české železnici řady 810, kterých České dráhy vlastní zhruba 500, jsou staré v průměru 27 let. Nejstarším pravidelně nasazovaným vozem je lokomotiva řady 705, která zajišťuje spojení na úzkorozchodné dráze mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou. Z továrny vyjela v polovině 50. let.
Tomáš Johánek