21. ledna 2010

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni rozdělila firmám ve výběrových řízeních 21,4 miliardy Kč, o 19 procent více než v roce 2008. Prostředky byly určeny hlavně na stavby koridorů, k největším zakázkám patřila také rekonstrukce železničního uzlu v Přerově za téměř pět miliard Kč, uvedl na konci roku mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Přerovský železniční uzel opravuje sdružení firem OHL ŽS, Eurovia CS a AŽD Praha, rekonstrukce začala koncem léta a skončí v roce 2013. V jejím rámci se zmodernizuje například zabezpečovací zařízení; rychlost vlaků po dokončení se zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Podobná oprava jako v Přerově skončila na jaře v Kolíně.
Loni pokračovaly také práce na koridorech číslo tři a čtyři z Prahy do Plzně a dál na západ, respektive do jižních Čech. Modernizují se například úseky Stříbro – Planá u Mariánských Lázní, Votice – Benešov nebo Benešov – Strančice. Cestujícím na těchto tratích přináší stavební činnost řadu komplikací v podobě výluk vlakového provozu. „Některé stavby by se realizovaly jen s obtížemi bez podpory operačního programu Doprava, jenž umožňuje spolufinancování těchto projektů z unijního fondu soudržnosti,“ uvedl Pavel Halla.
Příspěvek Evropské unie může tvořit u vybraných staveb až 85 procent všech nákladů. To je třeba případ rekonstrukce stanice Nesovice na trati z Brna do Veselí nad Moravou, která bude stát přes 200 milionů Kč. Evropská unie se také podílí na stavbě koridorů a elektrifikaci tratí.
Zřejmě poslední loni přidělenou zakázkou SŽDC je oprava stanice v Bojkovicích za více než 200 milionů Kč. Rekonstrukci provede sdružení firem pod vedením společnosti Subterra.
Letos dostane správa železnic z fondu dopravy 29 miliard Kč. O kolik peněz se bude soutěžit ve výběrových řízeních, zatím není jasné.
(čtk)