7. prosince 2006
Svaz dopravy ČR (SD) začal předběžně jednat o možnosti spolupráce s Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI). V případě, že ji obě strany schválí, Svaz dopravy dále posílí svou pozici největšího profesního sdružení v České republice. O jednání s ACRI informoval prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák na zasedání jeho představenstva v druhé polovině listopadu v Pardubicích. Jednání se zúčastnil také první náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek, náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman a primátor Pardubic Jaroslav Deml. V úvodu zasedání Ondřej Jašek přiblížil aktuální situaci kolem instalace mýtného systému. Zdůraznil, že prvořadou snahou ministerstva dopravy je to, aby byl výběr mýtného zahájen podle plánu, tedy od počátku ledna příštího roku. Jeho úřad se rovněž bude snažit zajistit, aby linková autobusová doprava byla vyňata z placení výkonového mýtného a byla i nadále zpoplatněna prostřednictvím kuponů. Ondřej Jašek varoval, že příští rok by mohl být z hlediska dalšího budování a modernizace dopravní infrastruktury kritický, neboť na ni nebude dostatek financí. K jejich zajištění je podle něj nezbytné změnit celou strukturu příjmů státního rozpočtu. Výkonný ředitel SD Petr Kašík v této souvislosti zmínil jako příklad USA, kam svaz nedávno podnikl pracovní misi. V roce 2002 federální příjmy od uživatelů silnic (spotřební daň z paliv, poplatky za motorová vozidla a mýtné) dosáhly 100,5 mi- liardy USD. Z této částky se však 79,6 miliardy USD vrátilo prostřednictvím investic do silniční infrastruktury zpět do silniční dopravy. Z hlediska veškerých investic, které USA vynaložily na obnovu a výstavbu silnic, to znamenalo 59,1 procenta. O péči, jakou americká státní správa silnicím věnuje, svědčí i to, že v letech 1997 až 2002 se celkové výdaje na silniční infrastrukturu zvýšily o 33,3 procenta, uvedl Petr Kašík s odkazem na Zprávu o stavu silnic, mostů a tranzitního systému USA. V souvislosti s novým silničním zákonem Ondřej Jašek připustil, že nebyl dostatečně stanoven systém vyhodnocení jeho účinnosti. Bude rozhodně nutné odstranit některá nesystémová či přímo nesmyslná opat- ření, která zákon obsahuje, řekl. Jaroslav Hanák podpořil návrh některých politiků, aby byla v silničním zákoně zvýšena bodová hranice z 12 na 18 bodů. Dále pak varoval před stále se prohlubujícím nedostatkem řidičů, ale i dalších řemeslných profesí v dopravě. Prezident svazu představenstvo rovněž informoval o cestě zástupců Svazu průmyslu a dopravy ČR do Bruselu a o jednáních s čelnými představiteli Evropské unie. V rozhovoru s evropským dopravním komisařem Jacquesem Barrotem žádal o urychlení výstavby severojižních koridorů procházejících územím ČR a vytkl mu, že se EU příliš orientuje na osu východ – západ. Předseda sekce kombinované dopravy SD Jiří Samek připomněl naléhavou potřebu harmonizovat podmínky přístupu na český dopravní trh. Ondřej Jašek poznamenal, že ministerstvo dopravy v současné době usiluje o snížení poplatků za železniční dopravní cestu pro nákladní dopravu. Ředitel Českých přístavů Miloslav Černý žádal od prvního náměstka zvýšenou podporu výstavby plavebního stupně Přelouč. Uvedl, že v poslanecké sněmovně byl předložen návrh vyměnit podporu tomuto projektu za výstavbu cyklostezek. Podle jeho názoru tak hrozí významné omezení finančních prostředků na jeho realizaci. Ondřej Jašek účastníky zasedání seznámil i s úsilím ministerstva dopravy o usídlení Evropského úřadu pro dohled nad globálními navigačními družicovými systémy v České republice. Stát pro tento účel nabídl budovu České konsolidační agentury poblíž Strossmayerova náměstí v Praze. Podle prvního náměstka patří nabídka České republiky mezi tři nejlepší (vedle nabídky Velké Británie a Nizozemska). Jedná se o velmi prestižní soutěž a ve věci se již angažoval i prezident Václav Klaus, uvedl Ondřej Jašek. Rozhodnutí by mělo padnout v polovině prosince. Předseda sekce vodní dopravy SD Jiří Aster ve svém vystoupení poukázal na problematický fakt zrušení zvýhodněné sazby spotřební daně z minerálních olejů pro vodní dopravu. Toto zvýhodnění se přitom v sousedních zemích uplatňuje.
(jet)