2. října 2008
Rakouské spolkové dráhy v polovině září ve Vídni představily první ze 67 supermoderních souprav railjet.
Maximální rychlost 230 km/h, 185 metrů délky, 330 tun váhy, 408 sedadel, sedm vozů a lokomotiva Taurus. To je v číslech souprava railjet z produkce společností Siemens.
Nový vysokorychlostní vlak Rakouských spolkových drah (ÖBB) spojuje rychlost, pohodlí, design, nejnovější technologie a kvalitu.
V roce 2010 by mohl jezdit i do Prahy. Celkem 67 souprav od společnosti Siemens představuje investici 20,4 miliardy Kč (816 milionů €). Jedná se tak o největší investici ÖBB do vozidel pro cestování na dlouhé vzdálenosti.
Výrazně kratší doba jízdy
Soupravy díky cestovní rychlosti až 230 km/h a vícesystémovým lokomotivám Taurus zkrátí dobu jízdy. Poskytnou vlaky nejvyšší komfort a služby. Cestující si budou moci vybrat ze tří tříd: economy, první třída nebo nejvyšší třída premium. Celý vlak je vybaven klimatizací a podrobným informačním systémem pro cestující.
K občerstvení během jízdy slouží bistro nebo u vyšších tříd servis přímo na místě, podobně jako v letadle. Vyšší třídy jsou vybaveny koženými sedačkami a přípojkami do elektrické sítě.
Pravidelně od prosince
Do konce roku mají ÖBB dostat celkem jedenáct souprav, které využijí na sedmnácti vlakových spojeních. První soupravy, které vyjedou již 14. prosince, spojí přes Vídeň metropole Budapešť a Mnichov. Další spojení se plánují od příštího roku na jih Rakouska do Štýrského Hradce a Villachu, v roce 2010 do Prahy a dále mezi Vídní a Frankfurtem a mezi Salcburkem a Landeckem. Další plány ÖBB sahají až do roku 2013.
(tj)