19. června 2003
„Železniční společnosti zemí střední a východní Evropy očekávají po vstupu do Evropské unie výrazný nárůst obratu. Opak však bude pravdou,“ prohlásil v polovině května Martin Dürr z poradenské firmy A. T. Kearney při prezentaci výsledků studie o budoucnosti železnice v regionu po rozšíření Evropské unie na semináři Německé logistické akademie DLA a Výzkumného ústavu logistiky při technické univerzitě v Darmstadtu.
Důvodem k pesimistickým vyhlídkám je podle Martina Dürra skutečnost, že západoevropské logistické koncerny jsou mnohem lépe připraveny na rozšíření trhu zejména v oblasti služeb s vysokou přidanou hodnotou. Právě velké firmy ze západní Evropy podle něj v tomto segmentu s vysokými maržemi „slíznou smetanu“. Větší konkurence navíc povede ke snižování cen, což pro nováčky v EU bude znamenat propad obratu až o 40 procent. „Při takovém výpadku příjmů lze předpokládat, že železniční společnosti v oblasti nákladní dopravy ve střední a východní Evropě nevyhnutelně čeká nákladná a složitá sanace,“ řekl dále Martin Dürr.
Přistupujícím členům nezbývá mnoho času na přípravu. Česká republika a Slovensko otevřou své sítě pro mezinárodní nákladní dopravu již v příštím roce, Maďarsko vyjednalo přechodné odložení až do roku 2006, Polsko dokonce do roku 2007. Všechny tyto termíny jsou ale podle Martina Dürra příliš krátké na provedení zásadních změn v oblasti produktivity. Maďarské dráhy MÁV vytvářejí výkony 119 tisíc tunokilometrů na jednoho zaměstnance, polské PKP 265 tisíc tkm. Produktivita DB Cargo se ovšem pohybuje kolem 394 tisíc tkm na zaměstnance. Zpracovatelé studie považují proto za zcela přirozené, že se železniční společnosti ze středoevropského regionu začínají rozhlížet po strategickém zahraničním investorovi. Navíc bude nutné nasměrovat obrovské finanční prostředky do investic na modernizaci vagónů, lokomotivního parku a do rozvoje infrastruktury. Žádné přehodnocení priorit se ovšem neděje: například polská vláda všechny investi-ce směruje pouze do silniční dopravy.
l Klesá velikost zásilek. Loni činil podíl „malých“ zásilek 35,4 procenta, v roce 2005 tento segment posílí na 41,4 procenta.
l Zvyšují se požadavky na pružnost reakce. V loňském roce se průměrná doba mezi zadáním zakázky a dodáním zboží pohybovala kolem 44 hodin, v roce 2005 by měla činit jen 33,5 hodiny.
l Podíl logistických služeb na zhodnocení zboží vzroste, a to z 18 procent v loňském roce na 24 procent v roce 2005.
l Délka „mrtvého“ skladování zboží na překladištích se dále zkracuje – z 10,4 na 5,8 hodiny v roce 2005.
l Hraniční překážky jsou jen zvolna odstraňovány. Průměrný počet celních odbavení se sníží mírně – z 9,5 na 8,3.
l Konkurence na železnici sílí. Soukromé železniční podniky mohou svůj podíl na trhu podstatně zvýšit.
l Poplatky za užívání silnic masivně rostou. Respondenti očekávají, že v roce 2005 se bude platit 0,52 € za jeden kilometr.
l Roste efektivita plánování přeprav. Zlepšit by se měla až o 11 procent.