Konference

Soukromé dráhy požadují demonopolizaci

Soukromé dráhy požadují demonopolizaci

Soukromé nákladní železniční podniky se jen obtížně prosazují proti nízkým cenovým nabídkám velkých drah, které jsou částečně nebo zcela ve vlastnictví státu. Jedinou možností, jak zavést spravedlivé podmínky na trhu, je železniční monopolisty privatizovat. Shodli se na tom účastníci konference Budoucnost železniční spedice, kterou na konci listopadu v Berlíně uspořádala poradenská společnost Marketforce a Adam Smith Institute.

„Jsem přesvědčen o tom, že největším problémem evropského trhu železniční nákladní dopravy je remonopolizace,“ uvedl prezident evropské asociace železniční spedice ERFA Tony Berkeley. Státní giganty představují skutečně „těžké váhy“ na trhu, zatímco soukromé železnice v čase krize zažívají velmi komplikované období, protože mají mnohem menší manévrovací prostor. Radikálním řešením by byl prodej úseků nákladní dopravy soukromým provozovatelům. „Pak by bylo vyloučeno jakékoli křížené subvencování,“ zdůraznil Tony Berkeley.

Státní vliv na dráhy se stále posiluje

Generální ředitel švédského železničního nákladního dopravce Hector Rail Mats Nyblom poukázal na znepokojivou skutečnost, že na počátku liberalizace evropského železničního trhu se státní vliv na dráhy nezmenšil, naopak díky vlně akvizicí ze strany de facto monopolních státních železničních podniků ještě více posílil. „Ale jsou státy nejlepšími vlastníky a podnikateli?“ položil řečnickou otázku. „Privatizace nákladních drah by trh výrazně oživila,“ soudí Mats Nyblom.

Marže v oboru poklesly natolik, že investice do nákladního vlaku na dopravu uhlí se vrátí až po neuvěřitelných 50 až 60 letech. Konkrétní propočty na konferenci prezentoval Krzysztof Sedzikowski z polské společnosti CTL Logistics. Polské státní dráhy PKP Cargo totiž snížily tarify o 80 procent. Stát se pokusil podpořit domácí železnice změnou systému poplatků za užití infrastruktury, ale CTL Logistic dostalo zvýhodnění o šest procent, zatímco státní PKP dosáhly na trojnásobek – plných 18 procent.

n

spinner