13. prosince 2007
Prvním soukromým dopravcem v České republice, který disponuje moderní motorovou jednotkou typu „Regionova“, se na počátku minulého týdne stala Železnice Desná. Bude ji provozovat na trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Rekonstrukce motorového a vlečného vozu do nové podoby si vyžádala 21 milionů Kč.
Souprava vznikla stejně jako regionovy Českých drah, tedy přestavbou starých kolejových vozidel řady 810 a 010. „Od Regionovy se liší pouze několika drobnostmi. Regionova je však obchodní značkou, kterou ČD používají společně s námi. Po dohodě s vlastníkem, Železnicí Desná, nová souprava dostala název Desná,“ uvedl generální ředitel společnosti Pars nova Tomáš Ignačák.
Svazek obcí omlazuje vozový park
Železnice Desná, jejímž majitelem je Svazek obcí údolí Desné, vznikla poté, co v roce 1997 povodně poničily lokálku ze Šumperka do Koutů a ministerstvo dopravy Českým drahám zakázalo trať opravit. Po rozsáhlých investicích do železniční infrastruktury a vybudování nových zastávek přicházejí nyní na řadu investice do zastaralého vozového parku. Soupravy, které jezdí na soukromé železniční trati, jsou zhruba 30 let staré. „Těžko se na ně shánějí díly, opravy jsou drahé. Díky nové jednotce se zvýší komfort cestování a její pořízení je výhodné i z ekonomického hlediska,“ uvedl předseda svazku obcí Vladimír Mikulec.
Finančně pomohl i stát
Vlastník železnice chce podle jeho slov v obměně vozidel pokračovat v následujících letech a očekává, že na nákup získá dotace z evropských fondů. Zrod první jednotky Desná obce financovaly jednak ze svých rozpočtů (přibližně tři miliony Kč), jednak z dotace od ministerstva dopravy (osm milionů Kč). Zbylých deset milionů si půjčily. „Podle propočtů úvěr zaplatíme během deseti let. Půjčku budeme splácet z příjmů, které máme z pronájmu vozů. Pronajímáme je provozovateli trati, společnosti Connex Morava,“ dodal Vladimír Mikulec.
Tomáš Johánek